OTVORENJE GODINE RIJEKE – EUROPSKE PRIJESTOLNICE KULTURE

Ove subote i službeno je započela godina kada Rijeka nosi titulu Europske prijestolnice kulture.(EPK) Najdojimljivijim dijelom programa svakako bila njegova završnica uz „Operu industriale” – svojevrsni hommage radništvu, buci, alatu i industriji koja je Rijeku izgradila te luci kao snažnoj identitetskoj točki grada. Točki koje ga je povezala s ostatkom svijeta te ga učinila barem malo metropolitskijim, osvještenijim i otvorenijim. Lukom različitosti, kako vole tepati Rijeci.

No krenimo od početka. Vibrantna i hektična atmosfera primjerenija karnevalu nego sivom kišnom, uobičajeno dosadnom prvom danu veljače bila je prisutna od samog jutra.

Kao svojevrsna psihofizička priprema za nadolazeću godinu Europske prijestolnice kulture uz prvu jutarnju kavu, poslužio je program „spa_spa_show” u cafe baru Set na Kazališnom trgu. Radilo se je o hibridu performansa i predstave autorica Aleksandre Stojaković Olenjuk i Nataše Antulov u kojemu su sudjelovale poznate riječke umjetnice Nika Mišković i Sanja Milardović. U maniri talk showa uz monologe izvučene iz vlastitih života umjetnica te dozu humora i povremene nagrade iznenađenja za publiku program je uspio na tren otjerati južinu i razbuditi prisutne.

– Zanimljivo je napomenuti kako će ova predstava ostati aktivna i nastaviti se odvijati na društvenim mrežama, točnije na Instagramu. Tamo će pratitelji „spa_spa_showa” moći nastaviti pratiti isječke iz života njegovih protagonistica. Radi se o eksperimentu koji je vjerujem prvi u Hrvatskoj te vrste, kazala je Tanja Blašković umjetnica koja je bila zadužena za vizualni identitet predstave.

Nedaleko od Kazališnog trga, na Riječkoj ribarnici nešto slabiju ponudu ribe od uobičajene nadopunio je nastup Vokalnog studija Rijeka, zbora na čijem su se raznolikom repertoaru našla djela hrvatske i svjetske zborske literature te obrade popularnih pjesama.

– Zadovoljna sam s programom otvorenja. Ovo je lijepi ambijent. Šteta što ponuda ribe danas i nije baš nešto. Znate trenutno je na snazi lovostaj na plavu ribu, a i bijele nekada znamo imati puno više. Takav je dan. Sama je prodaja na primjer jučer tekla bolje, kazala nam je Milka, jedna od prodavačica s ribarnice iskoristivši priliku da se požali kako je ipak više ljudi došlo pogledati zborski nastup nego kupiti ribu.

Paralelno tome na Korzu je započeo program pod nazivom „Rijeka, koraci i vrijeme” koji je pomoću vremenske crte duge 232 metra i edukativnih panoa upoznavao posjetitelje s važnim događajima posljednjih 116 godina riječke povijesti. Povijesti obilježene rapidnom smjenom država i vladara koja je Rijeku učinila onime što je danas. Od Države SHS preko Kraljevine Italije, okupacije Gabriela D’Annunzia 1919. godine, Slobodne Države Rijeke samo godine dana kasnije pa Italije, Njemačke i konačnog oslobođenja 3. svibnja 1945. godine kada je Rijeka zahvaljujući antifašističkoj borbi svojih stanovnika ponovo vraćena Hrvatskoj. Najprije u okviru države Jugoslavije, a potom i samostalno.

„Staru hrvatsku tradiciju” kakvom je podizanja šatora nedavno proglasio redatelj Dario Juričan, odlučili su ispoštovati i Riječani. Tako je povodom službenog preuzimanja titule Europske prijestolnice kulture – Rijeka 2020, Novi turizam d.o.o. u partnerstvu s brojnim suradnicima na Titovom trgu pripremio FKK šator / Riječki šator. Točno u 12 sati šator je otvoren s „Nultim susjedstvom”, programom koji je nastao na inicijativu novinara i bivšeg glavnog urednika Novog lista Edija Prodana. Za provedbu su se pobrinule Udruga Koga briga i Narodna kuhinja Igora Anjolija s partnerima. Program je posvećen riječkim beskućnicima, a zamišljen je kao zajednički objed građana svih socijalnih statusa.

– U Rijeci ima otprilike sto beskućnika i o njima skrbe tri ustanove. Umjesto da za njih objed danas bude pripremljen u tim ustanovama, mi smo u 12 sati za njih spremili ručak. Oni su bili prvi na redu, a kada su pojeli i rekli da im je dosta onda su na red došli ostali gosti lošijeg imovinskog stanja. Da bi na kraju na red došli oni koji su htjeli pojesti ručak i dati dobrotvorni prilog koji ćemo opet uplatiti beskućnicima, kazao je Prodan naglasivši kako ni odabir jela nije slučajan jer je upravo istarska maneštra bila najčešćim jelom ovoga kraja u vrijeme pune zaposlenosti riječkih industrijskih pogona na koje se referira i središnja predstava otvorenja.

Kao uvertira otvorenju poslužio je i koncert Zorana Majstorovića & Štikla Jazz Sessiona kojeg je FKK Šator ugostio u popodnevnim satima. Kako bi dokazali da kultni i kulturni identitet Rijeke, grada u kojem se desio početak punka u istočnom dijelu Europe, nije samo povijest Rijeke već je još uvijek živ i prkosan FKK šator pružio je i nastupe nekoliko punk bendova koji su se nastavili do kasno u noć.

U dinamičnom subotnjem programu otvorenja EPK sudjelovala je i Galerija Studentskog Kulturnog Centra (SKC) koja se nalazi u Kružnoj ulici u sklopu prostora Palach te predstavlja dislocirani dio Akademije primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci.

– Za sada je izložba dobro posjećena. Nama je to izuzetno bitno, zato što je sama Akademija poprilično odmaknuta od centra pa je ljudi rijetko posjećuju. Ne znaju da mogu svako toliko ušetati i pogledati izložbe i završne radove, rekla je Elena Apostolovski voditeljica Galerije SKC-a zadovoljna što su na ovaj način studente i njihove radove doveli u centar grada i omogućili im da se oni upoznaju s ljudima, možda dogovore neku suradnju ili prodaju svoju umjetninu.

Organizatorica programa „Rijeka umjetnosti” koji je obuhvatio ovu izložbu bila je studentica Povijesti umjetnosti s riječkog Filozofskog fakulteta, Ana Hrgovčić, a svi su izlagači studenti s Akademije.

– Studentska galerija služi kako bi omogućila mladim ljudima da krenu od nulte točke, pokažu svoje radove i pripreme se za ulazak na tržište rada. Tako sam došla na ideju za ovo događanje, napisala projekt za sveučilište i EPK. Projekti su mi potom odobreni i evo „Rijeka umjetnosti” je tu, kazala je Hrgovčić, organizatorica programa čija je realizacija obuhvatila 30-ak studenata i studentica s riječkog sveučilišta, bilo kao članova produkcijskog tima, izlagača ili umjetnika odgovornih za popratni glazbeno – zabavni program.

Za vrijeme programa posjetitelji su bili pozvani sami puštati glazbu na gramofonu koristeći ploče koji su donijeli ili pustiti neku ploču iz galerijskog izbora, a najvećim entuzijastom po tom pitanju pokazao se je opatijski zaljubljenik u ploče Tomislav Šprajc.

– Kada sam saznao za ovaj program malo sam se za njega pripremio i odabrao ploče. Za danas sam odabrao nešto talijanskih, engleskih i domaćih autora. Pjesme koje su 80-ih godina prošlog stoljeća bile hitovi, rekao je Šprajc koji su svojoj kolekciji ima preko stotinjak singlica i još toliko LP-a kolokvijalno zvanih longplejke. Kako nam je kazao zbog kiše „Operu industriale” planira pogledati na televizoru međutim preostaje mu cijela godina za praćenje ostalih EPK sadržaja.

Irena, Riječanka s Londonskom adresom koju smo susreli u šarmantnoj i do nedavno zaboravljenoj Vodovodnoj ulici ispred Caffe bara Skradin dok je s prijateljicama Vanjom, Tamarom i Ljiljom pokušavala doći na red za iznimno posjećenu anti-turističku rutu mišljenja je kako ne postoji loše vrijeme već samo loša odjeća i obuća.

– Ovo je stvarno jedan veliki događaj. Velika je stvar da je Rijeka Europska prijestolnica kulture. I baš super što pada kiša, da je nema ispalo bi da foliramo, kazale su prijateljice uz smijeh.

Na žalost tri vožnje anti-turističke ture riječkim turističkim autobusom na koju su publiku vodile Tanja Smoje i Jelena Lopatić nisu bile ni približno dovoljne da bi zadovoljile ogroman broj zainteresiranih posjetitelja. Ture su još puno prije subote bile popunjene pa je mnogima preostalo samo da u životopisnom Skradinu, mjestu koje je nedavno spomenuo i slavni New York Times, popiju piće.

Ni simpatična četvorka nije se uspjela ukrcati na autobus. Ipak, već su kako kažu bile oduševljene koncertom na ribarnici, a posjetile su i manifestacije na Čajnom trgu te u starom gradu, vidjele povijesnu lentu na Korzu…

– Plan nam je posjetiti stare vojne tunele, Maljkovićevu izložbu u MMSU koja je otvorena jučer, a kasnije ćemo naravno na glavni program otvorenja i „Operu industriale”, kazale su uz sugestije nadležnima kako bi ovu anti-turističku turu riječkim lokacijama koja oživljava zanemarene dijelove grada poput Vodovodne ulice trebalo uvrstiti u svakodnevnu riječku (anti)turističku ponudu.

Nakon cjelodnevnog programa koji se je od jutra odvijao na 30-ak gradskih lokacija godina, Rijeka kao Europske prijestolnice kulture službeno je otvorena „Operom industriale” središnjim glazbeno-scenskim djelom izvedenim u riječkoj luci pred oko 30.000 posjetitelja.

I zaista, „Opera industriale” za čiji su glazbeni predložak odgovorni riječki glazbenici Josip Maršić i Zoran Medved, djelom je orkestrirao Frano Đurov, a režiju potpisao Dalibor Matanić rijetko je koga ostavila ravnodušnim. Unatoč kiši, povremenim tehničkim problemima i zaista velikim očekivanjima riječke publike otvorenje je svojim odavanjem poštovanja radnicima, industrijskom naslijeđu, buntovnoj i hrabroj riječkoj glazbenoj prošlosti, umjetničkoj avangardi te antifašizmu kao vrijednosti na kojoj je izgrađena moderna Europa, većinu prisutnih učinilo ponosnim i uronilo u atmosferu kakvu bi trebali očekivati sljedećih godinu dana.

Dok su s pozornice odzvanjali zadnji taktovi suvremene riječke izvedbe antifašističke himne „O bella, ciao!” na ulice je izašlo oko 500 zvončara koji snagom ritualnih pokreta i bukom tradicionalno tjeraju zle sile i prizivaju dolazak proljeća, a u bučnom finalu pridružila im se je i publika s 3.000 zvona podijeljenih prije izvedbe. Godina Rijeke kao Europske prijestolnice kulture je započela.

Ostaje samo nadati se da će se dobra atmosfera s otvorenja održati i ostatak godine te Rijeci zaista donijeti „proljeće”.

Tekst Andrea JELOVČIĆ

Fotografije Andrea JELOVČIĆ i arhiva EPK Rijeka 2020

Leave a Reply


3 + = 9

KULTURISTRA – Webpage of the Department of Culture of the Region of Istria


Kulturistra.hr is a website project that was startedby the Region of Istria and Metamedij Association with the goal to develop the cultural information services in the Region of Istria.
The project wants to offer information about recent events, as well as give access to different data bases, which will contain information about all the people involved in the Istrian cultural scene, cultural events, international contests, and potential international partners. This project aims to improve the communication on the vertical and horizontal level, which means between cultural institutions of the Region of Istria, between institutions and artists, and between the cultural institutions, artists, and the public.

CONTACT US

captcha

Copyright © kulturistra.hr 2020 | Impressum