U Muzeju Lapidarium otvorena izložba „CINÉTIQUE II“

Skupna izložba naziva „Cinétique II“ koja je otvorena 4. rujna u prostoru Muzeja Lapidarium u Novigradu, bavi se fenomenima kinetičke i geometrijske umjetnosti na europskoj sceni, te bez obzira na to što je uglavnom riječ o malim formatima, nudi pregled transformiranih ideja kinetičke umjetnosti šezdesetih godina prošlog stoljeća u suvremenim umjetničkim praksama.

Postav se sastoji iz dva dijela: putujuće međunarodne izložbe čiji je kustos, ali i jedan od sudionika, srpski multimedijalni umjetnik Milija Belić koji živi i radi u Parizu, a drugi dio čine radovi iz fundusa Muzeja Lapidarium (Zbirka Galerije Rigo) u kustoskoj koncepciji ravnateljice Jerice Ziherl, uz dodatak radova japanskog umjetnika Go Segawe.

Izložba „Cinétique II“ okuplja 21 umjetnika orijentiranog prema kinetičkoj umjetnosti kao jednom od  pravaca u okviru geometrijske apstrakcije. Kinetička umjetnost po definiciji je smjer u suvremenoj likovnoj umjetnosti koji se temelji na mehaničkome, svjetlosnom i elektromagnetskom gibanju umjetničkih objekata ili pak na prividu njihova gibanja, a umjetnici koji izlažu su Fabrice Ainaut(F), Milija Belic (F), Christine Boiry(F), Francesco Camponovo(CH), Michel Debully(F), David Fahey(IRL), Eva Francová(CZE), István Haász(HU), Wilmer Herrison(F), Barbara Höller(AUT), Jara Hernan(F), Renate Klara Kasper(D), Françoise Kulesza(F), Mitsouko Mori(F), Alex Pariss(F), Anne Rose Regenboog(NL), Luisa Russo(I), Gregorio Siem(VEN), Muneki Suzuki(F), Ada Weber(CH), Marian Weber(CH).

Ovaj uspješni i zanimljivi kustoski projekt koji je inicirao i koncipirao Milija Belić započeo je svoj put u Parizu, pa je preko Hamburga i Basela stigao i do Novigrada. U jednom od svojih osvrta Belić je o izložbi kazao kako su “iskustva kubizma, futurizma i apstraktne umjetnosti dovela do preokreta u shvaćanju suvremene umjetnosti i uvela na velika vrata pokret i ritam kao glavne teme, koji su tako postali ujedno i neosporni simboli modernosti. Umjetnost je danas prevazišla potrebu da prikazuje stvari. Ona stvara svoj univerzum. Geometrijski alati samo su duhovna sredstva za izgradnju ovog novog svijeta. Najapstraktniji geometrijski objekti mogu postati izvor najplemenitijih estetskih osjećanja”

Jerica Ziherl provela je posjetitelje postavom s posebnim naglaskom na selekciju radova iz muzejskog fundusa koji se referiraju na pionire kinetičke umjetnosti (V. Vasarely) te protagoniste prvih zagrebačkih izložbi Novih tendencija održanih ranih 60-ih godina 20. stoljeća u Galeriji (danas Muzeju) suvremene umjetnosti (G. Alviani,I. Picelj, A. Mavignier, J. Stein, J. Steele Kapusta, H. Daxl), te navela da se u samom konceptu proširene izložbe, kinetička umjetnost definira kao nedovršen umjetnički projekt čiji su tragovi prisutni i u djelima suvremenih hrvatskih autora (Đ. Božić, J. Perić, I. Franke ,D. Jurić, V. Čerić).

Na početku je predstavila radove čiji je autor japanski vizualni umjetnik Go Segawa koji živi i radi u Parizu. Go Segawa upotpunio je ovu izložbu s dva izuzetna, a jednostavna rada. Radi se o laserskom printu na folijama, koje slaganjem daju trodimenzionalnu, transparentnu i prozračnu kreaciju.

“Kao što vidite svi radovi su manjeg formata i iako nemaju neki redoslijed, čini se da odgovaraju stalnom postavu novigradskog muzeja. Ja stalno tvrdim da umjetnost prošlosti nije bolja od umjetnosti sadašnjosti, niti obrnuto, nego je riječ o kontinuitetu. Od kad postoji čovjek, bez obzira na materijal, bez obzira na vrijeme, on je nešto stvarao. Na nama je da to stvaralaštvo tumačimo na ovaj ili onaj način i da odlučimo što jeste, a što nije umjetnost. Meni je uvijek drago kad u našem Muzeju, uz spomenike iz 8. stoljeća možemo istovremeno suprotstaviti radove iz 21. stoljeća. I kao što vidite jedan drugome ne smetaju. Današnji umjetnici koriste i nove tehnologije, predstavljeni radovi su ili kinetički ili su optički, vrlo su jednostavni, ali uvijek se radi o elementima koji su prisutni kroz čitave civilizacije, a to su kvadrat, krug, trokut i stožac”, istakla je kustosica Jerica Ziherl.

Predstavljajući radove iz fundusa, naglasila je da je uvijek bio običaj da kad netko surađuje s Muzejom ili izlaže u Galeriji Rigo, da se po jedan rad ostavi za fundus i tako zbirka raste i spremna je za različita tematska ili samostalna izdanja i to čini bogatstvo jednog muzeja.

“Ljude više-manje ta apstraktna geometrijska umjetnost odbija i ne razumiju ju, ali to nije ništa što nisu radili i ljudi u starim civilizacijama kada su iscrtavali vrlo jednostavne geometrijske oblike dok su promatrali prirodu: izlazak, zalazak sunca, horizont, kao krug i ravnu liniju i slično. To su zapravo elementi našeg uma, naše logike, a većina ovih radova nastala je uz pomoć matematičkih izračuna i zato su gotovo savršeni. Smatram da ti radovi ne gube na svježini i ne umaraju, a bez obzira što koriste samo četiri, pet elemenata, varijacije su beskonačne. Ovaj tip umjetnosti nikad ne zastarijeva, a Nove tendencije, kako je nazvan međunarodni umjetnički pokret osnovan u Zagrebu 1961, živi i danas. Drago nam je da nakon 10-15 godina imamo priliku pokazati dio naše zbirke. Muzeji više nisu samo čuvaonice starih stvari, već danas velika većina muzeja kombinira suvremeni i stalni postav. Umjetnost stalno ide nekamo naprijed, nekamo drugdje, jer inače ne bi bilo umjetnosti”, zaključila je Ziherl.

Ne propustite posjetiti ovu zanimljivu izložbu koja će biti otvorena do 1. listopada.

Tekst i fotografije Lidija KUHAR

Leave a Reply


3 + = 9

KULTURISTRA – Webpage of the Department of Culture of the Region of Istria


Kulturistra.hr is a website project that was startedby the Region of Istria and Metamedij Association with the goal to develop the cultural information services in the Region of Istria.
The project wants to offer information about recent events, as well as give access to different data bases, which will contain information about all the people involved in the Istrian cultural scene, cultural events, international contests, and potential international partners. This project aims to improve the communication on the vertical and horizontal level, which means between cultural institutions of the Region of Istria, between institutions and artists, and between the cultural institutions, artists, and the public.

CONTACT US

captcha

Copyright © kulturistra.hr 2020 | Impressum