Darko Brajković Njapo i  Andrej Zbašnik izlažu u galeriji Fonticus

„Ispred ili iza ogledala“

• U Gradskoj lođi Grožnjana, ispred galerije Fonticus upriličena je, u nedjelju 28. studenog, prezentacija dviju autorskih serija portretnih radova pod zajedničkim nazivom “Ispred ili iza ogledala”, čiji su autori Andrej Zbašnik i Darko Brajković Njapo, članovi grupe A4 FORMAT.

Kustos Eugen Borkovsky i ovoga se puta potrudio da radove umjetnika stručno približi posjetiteljima i promatračima.

Koncept ove javne prezentacije je svojevrsni paralelni slalom. Svi radovi oba umjetnika izvedeni su na uredskom arku običnoga papira, poznatom formatu A4, koji je uvriježeni instrument birokratskog sustava. Iz iskustva znamo da birokracija ne podnosi umjetnost. Jer umjetnost je živa stvar koja ne podliježe obrascima, a pravila nisu ograničenja za kreativnost. Tako se i materijalni, birokratski reprezentant, običan uredski papir, buni protiv kreativnosti. Uvija se pod pigmentom, reagira na neprotokoliranu uporabu. Na takvim svakodnevnim listovima papira umjetnici problematiziraju istu temu: obličje, lik, glavu čovjeka. Identitet se najčešće svodi na lice, no u ovom postavu nalazimo značajne otklone od standardnih prikazivanja. Lica koja bismo raspoznali sa sigurnošću skoro da nema. Dvojica autora, ujedinjena u ideji projekta, iako obrađuju istu temu, znatno se razlikuju pristupom oblikovanju.

Darko Brajković Đepeto Njapo koristi tonirane vodene otopine raznih, često likovno netipičnih čestica koje preuzimaju ulogu pigmenta. Njima oblikuje niz poprsja, oblike glava, stanovnika svog dijela postava. Niz je brojčano respektabilan, pa se unutar ovog projekta predstavlja samo dio radova realizirane kolekcije. Autor ponekad koristi čvrsti potez kojim određuje oblike, a ponekad dopušta pigmentu da se konformira, rasprostire medijem vode, na papirnatu podlogu. Njapovi likovi nastaju spontano, djelomično gestualno. Premisa im je tip osobe, ali nije sasvim lako odijeliti karaktere portretiranih. Mora postojati istančani senzibilitet promatrača da bi se odlučio klasificirati pojedini rad. Autor nam pomaže naslovom ciklusa: „Socijalni portreti“. Tako ih on dijeli na podgrupe: kmetovi, anonimusi, bezimeni, studenti, penzioneri, radnici, ekvilibristi, krvopije. Poneke karakterizacije možemo i sami uočiti bez čitanja naslova na radu, jer imaju atribucije koje ih diferenciraju. Boje i tonovi se mijenjaju, od zemljanih preko toplih tonova na rubu dekorativnih zasjenjenja, do isprane ili dramatične plave boje. Čini se da umjetnik izvodi svojevrsno propitivanje okoline, preciznije, ljudi kojima je okružen, a likovi nemaju naznačen identitet, već su predstavljeni tipološki, prema umjetnikovoj impresiji.

Andrej Zbašnik sve svoje crteže naziva autoportretima. To inicira ideju osobnog propitivanja. On djeluje kemijskom olovkom ili flomasterom, ali uvijek linijom na spomenutoj, običnoj podlozi. Neki crteži predstavljeni su fotokopijama originala. Njegove vizualizacije nude gestualno zašarana lica ili pozadine glava. Gustoću i raspored linijskih poteza možemo tumačiti proizvoljno. Promatrač će to činiti shodno osobnom trenutnom osjećaju, raspoloženju, stanju svijesti.

Iz razloga što na njegovim radovima nalazimo kravatu ili liniju spoja – zakopčavanja odjevnog predmeta, možemo kazati da su motivi okrenuti ka promatraču. Možemo iščitati intenzivno razmišljanje, zbrku pojmovanja, napor niveliranja osobnog stanja. Iskazane spontanim šarama, razmišljanja kao da se bore, preklapaju, bježe iz memorije. Rijetko možemo naići na asocijacije uređenih misli. Sve radove možemo označiti podnaslovom: intenzivno promišljanje, propitivanje, sumnja, mozganje. Tek ponekad, umjesto šare nalazimo znakove, no i ovi dijelovi glave variraju između slučajnog i ciljanog činjenja crteža. Prema intenzitetu, gustoći ili položaju poteza moguće je percipirati stanje motiva. Neke možemo doživjeti kao razmišljanje, nervozu, upit, nerazumijevanje. Tek rjeđe možemo iščitati spokoj ili neangažiranost.

Oba autora temi pristupaju krajnje nekonvencionalno. Dok se Zbašnik, iako s otklonom, još drži postulata crtačke dokumentarnosti, Brajković čini znatnu devijaciju od realnog. Njegovi portreti ili glave tek do mjere osnovnog oblika predstavljaju temu. Predstavljeni radovi oba umjetnika iniciraju nekoliko mogućih interpretacija. Možda su najzanimljiviji diskursi: situacija/stanje autora, vrijeme u kojem su radovi nastali i tretman promatrača. Jer oblik, ali i smisao, zrcali se u očima promatrača.

Darko Brajković Njapo je rođen 1986. godine u Puli. Izlagao na mnogobrojnim selektiranim kolektivnim i samostalnim izložbama. Nagrađen je Prvom nagradom na 16. međunarodnoj izložbi minijatura u Zaprešiću, 2013. godine. Živi i radi između Grožnjana i Umaga u Istri.

Andrej Zbašnik je rođen 1976. godine u Rijeci, a živi i stvara u Čabru. Diplomirao je 1999. godine na Pedagoškom fakultetu u Rijeci na odsjeku za likovnu kulturu. Aktivno se bavim likovno – umjetničkim promišljanjem zbilje i pisanjem. Interdisciplinarna suradnja i ostvarivanje dinamike različitih medija osnovna je poetsko – filozofska konstrukcija njegove umjetnosti. Autor je dvije zbirke pjesama, „Sječiva tišine“ 2012. godine, „Ulovljene zvijeri“ 2017. godine i dva romana, „Razbijene linije“, 2018. godine, „Logor Eja“, 2020. godine, u izdanju Ogranka Matice hrvatske u Čabru. Osmislio je i realizirao više samostalnih izložbi slika i umjetničkih projekata i koncept, te sudjelovao na nekoliko skupnih izložbi. Član je HDLU-a Istre.

Tekst Lidija KUHAR

Fotografije iz arhive galerije Fonticus

Leave a Reply


− 1 = 6

KULTURISTRA – Webpage of the Department of Culture of the Region of Istria


Kulturistra.hr is a website project that was startedby the Region of Istria and Metamedij Association with the goal to develop the cultural information services in the Region of Istria.
The project wants to offer information about recent events, as well as give access to different data bases, which will contain information about all the people involved in the Istrian cultural scene, cultural events, international contests, and potential international partners. This project aims to improve the communication on the vertical and horizontal level, which means between cultural institutions of the Region of Istria, between institutions and artists, and between the cultural institutions, artists, and the public.

CONTACT US

captcha

Copyright © kulturistra.hr 2021 | Impressum