Održana 12. Arterija – međunarodni festival vizualnih umjetnosti

Rijeka, Vitar i Daxl za Arteriju Novigrada

• U suradnji s brojnim umjetnicima, na ovom festivalu postavljeno je ukupno 28 instalacija, među njima i podosta audio-video projekcija, te je upriličena jedna audiovizualna izvedba koja uključuje solo performans na violini s laserskim projekcijama na fasadi obližnje crkve •

• 12. izdanje Arterije – festivala vizualnih umjetnosti, koje zbog velike količine zvučnih instalacija možda zaslužuje i proširenje naziva u festival audio-vizualnih umjetnosti, otvoreno je u četvrtak, 19 kolovoza u Novigradu. Tokom vikenda bilo je moguće pratiti na tri lokacije isto toliko zasebnih i jednako značajnih izložbi: u galeriji Rigo, muzeju Lapidarium i prostoriji Zajednice Talijana, a one su posvećene radovima elektronsko-akustične determinacije ljudskog stanja Vitra Drinkovića, opusu jednog od osnivača multimedijalne umjetnosti, pokojnog Heika Daxla, te burnoj povijesti grada Rijeke u 20. stoljeću. Ponekom posjetitelju mogu ove modernističke instalacije izgledati zastrašujuće, daleke po svom obliku izražavanja, ali bez brige, one su postavljene za svakog i svima su dostupne, onoliko koliko je tko spreman prepustiti se medijskoj umjetnosti – a uz to su stručnjaci prisutni na lokaciji spremni pojasniti nedoumice i odgovoriti na sva pitanja.

Na svakoj od lokacija je posjetitelje ove iznimno moderne manifestacije čekao kazivač, i to u Galeriji sam autor, u Lapidariju dugogodišnja Daxlova suradnica i supruga, profesorica Ingeborg Fülepp, a u ZT je to bila magistrica Katarina Podobnik uz tehničku pomoć Zlatka Tota, koji su i kustosi izložbe.

U suradnji s brojnim umjetnicima, na ovom festivalu postavljeno je ukupno 28 instalacija, među njima i podosta audio-video projekcija, te je upriličena jedna audiovizualna izvedba koja uključuje solo performans na violini s laserskim projekcijama na fasadi obližnje crkve. Novomedijska umjetnost uključuje djela nastala i osmišljena putem medijskih tehnologija, kao što su virtualna umjetnost, kompjuterska grafika, i animacija, te digitalna, internet umjetnost, video igrice, robotika i 3D print. Količina podataka, odnosno raznolikost pristupa autora, tjera posjetitelje da napregnu svoj um, ili da se bez misli prepuste doživljaju.

Pregršt multimedijalnih instalacija

Vitar Drinković izlaže svoje tri instalacije koje bi se možda trebale nazivati izumima ili napravama, one naime djeluju u trenutku kad im se čovjek priključi, a ipak su, po svojoj ideji i svrsi, interaktivni umjetnički projekt. Autor definira svoje radove kao spekulativni dizajn – disciplina koja se bavi bliskom budućnošću, propituje, ali ne zalazi u znanstvenu fantastiku nego se oslanja na činjenice. Dva od tri rada su namijenjena pretvaranju ljudskih fizioloških i emotivnih stanja u zvuk, a treća je animacija koja predstavlja uređaj za antirelaksaciju nazvan „Nemir“, ostvaren uz potporu Ministarstva kulture. „To su plodovi posljednje godinu i pol rada nadahnute promjenama u mojoj životnoj situaciji na nekakvom egzistencijalnom nivou i situaciji s koronom“, ukazuje autor.

Druga etapa Arterije nazvana „Sedam lica grada“, nastoji na jako sofisticiran način predočiti povijest Grada Rijeke u dvadesetom stoljeću ponajviše se oslanjajući na arhitekturu, putem projekcija koje prate snimljeni zvuk koji je dominantni element ove izložbe. Sedam autora, Sara Salamon, Josip Knežević, Sandra  Ružić, Dorotea Škrabo, Marina Rajsić, Michel Mesarić i Juraj Milardović, izlaže isto toliko radova, od kojih se jedan nalazi na otvorenom, u parku ispred ZT, koji prikazuje nebodere kao ljudske košnice. Izložbu čini svjetlost i zvuk, nju se također pali i gasi, kao što je na sličan način grad živ, kad su njegovi stanovnici prisutni. Audio video snimke su ponegdje i bizarne, a govore priče o zgradama koje obilježavaju vizure grada koji teče, kroz njihovu povijest i još poneku anegdotu. Posebnost predstavlja i akustično zrcalo, putem kojeg su se nacisti došaptavali tokom tajnih razgovora.

Na trgu ispred Muzeja je umjetnički i bračni dvojac Hanakam & Schuller prikazivao prolaznicima svoj „Court of the Universe“, jedini rad koji se može u samoći doživjeti. Putem 3D maske bilo je moguće izgubiti se u virtualnom prostoru i doživjeti objekte koje autori od samog začetka svog umjetničkog izražavanja kreiraju u kompjuterskoj grafici. Više puta su sudjelovali u umjetničkoj rezidenciji u Kubertonu, koju vodi galeristica Ursula Kirzingera, a ovdje su došli, kao i ostali autori, na poziv ravnateljice Jerice Ziherl, prikazujući svoje radove u svjetlu multimedije, kao ekstenzija svojeg dosadašnjeg rada, na način da su svoj opus pretočili u neku vrstu malog univerzuma svoje umjetnost.

U Muzeju je izloženo 15 instalacija, a još dvije projekcije na prozorima pored galerije Rigo. Veliku ulogu u postavu igra Marko Ciciliani, čiju je skladbu eksperimentalne glazbe nazvane „Stenia“ odsvirala odlična violinistica Barbara Lüneburg, dok je on upravljao akustikom, laserom i svjetlom iz neposredne blizine. Kako je ravnateljica muzeja naglasila radi se o vrlo ozbiljnim glazbenicima. Video 3D animirana instalacija je također djelo ovog svestranog umjetnika, nazvana Kilgore’s resort.

Festival je bio posvećen umjetniku Heiku Daxlu

Alex Brajković je glazbenik koji je osmislio instalaciju “Drumming 0.2” sastavljenu od četiri seta bongo bubnjeva koje svira jedan algoritam putem elektromehaničkih uređaja, a isti se ritam nikad ne ponavlja.

Uz ostale radove, svoje je mjesto našao i lokalni likovni umjetnik Đanino Božić koji je izložio po jednu zidnu i podnu instalaciju.

Heiko Daxl je bio njemački medijski umjetnik, galerist i kolekcionar koji je bio vezan za Novigrad, u kojeg je doveo projekt-seriju nazvanu „Media Scape“ koju je i sam utemeljio i vodio uz suprugu Ingeborg, podižući ugled i dovodeći malu galeriju Rigo uz bok puno većem i poznatijem muzeju Mimara. Daxl je surađivao i s velikim brojem suvremenih skladatelja iz cijelog svijeta, uključujući i našeg Ivu Josipovića.

Pred sam kraj je Ingeborg Fülepp kroz jedno kratko predavanje ispričala tijek događaja kroz koji je njen pokojni suprug (kome je ovo izdanje Arterije i posvećeno) zajedno s njom širio granice i istraživao ovu posebnu umjetnost i vezao je za Novigrad. Osnovali su, ističe profesorica na Akademiji u Rijeci, Mediascape davne 1993. godine, tokom rata, i vrhunski umjetnici su ispunili praznu dvoranu muzeja Mimara, da bi 2005. godine  prešli u Novigrad. Gospođa Fülepp je u svom predavanju zaključno istakla da su i u ovoj Arteriji stvorili most, povezali malo s velikim, te svijet sa našim.

Tekst Marko ŠORGO

Fotografije Marko ŠORGO

Leave a Reply


9 − 3 =

KULTURISTRA – Sito internet culturale della Regione Istriana


Kulturistra.hr è un progetto della Regione Istriana e dell’Associazione Metamedij avviato e finalizzato allo sviluppo della rete informatica culturale nella Regione Istriana. Il progetto mira ad offrire informazioni sulle attualità culturali e nello stesso tempo offrire l’accesso a varie basi di dati che conterranno informazioni su tutte le persone attive nella scena culturale, sulle attività culturali, sui concorsi internazionali e sui potenziali partner internazionali. Con questo progetto vogliamo migliorare la comunicazione a livello orizzontale e verticale, che significa la comunicazione tra differenti enti culturali Istriani, tra gli enti culturali e gli artisti, ed in fine tra gli enti culturali, gli artisti ed il pubblico.
Il progetto è finanziato dalla Regione Istriana.

CONTATTACI

captcha

Copyright © kulturistra.hr 2021 | Impressum