Dijana Rajković i Željko Jančić Zec izlažu u Fonticusu u Grožnjanu

“Prostorne konformacije” i “Kaleidoskop stanja”

• Tekst Lidija KUHAR

• Fotografije Marko ŠORGO

• Gradska galerija Fonticus u Grožnjanu ugostila je dvoje umjetnika u petak 29. travnja, te su tako predstavljeni kiparica Dijana Rajković sa svojom izložbom “Prostorne konformacije” i slikar Željko Jančić Zec s “Kaleidoskopom stanja”. Kustos obje izložbe bio je Eugen Borkovsky, dok su autori sudjelovali u postavu u Galeriji.

Forme nadahnute kretanjima u prirodi

U svojoj prvoj samostalnoj izložbi nazvanoj “Prostorne konformacije” Dijana Rajković izlaže jedanaest skulptura nastalih većinom ove i prošle godine. Njena serija bavi se istraživanjem formi nadahnutih kretanjima u prirodi, uz minimalno korištenje, uglavnom prirodnih, boja, kroz igru sjena, oblika i volumena, a plošni radovi iz valjane gline oblikovani su tako da su sastavljeni iz više dijelova koji se mogu slagati u različite kompozicije.

Borkovsky je  u svom osvrtu kazao da Dijana Rajković, kreativno komunicirajući s podatnim materijalima, ostvaruje sve krhkija, ali likovnija i dramatičnija ostvarenja. “Ovaj se put predstavlja novim vizualizacijama ostvarenim tijekom par proteklih godina. Svi radovi izvedeni su zemljom, keramičkim tehnologijama (majolika, saggar, raku, goli raku…) Izložba objedinjuje razlistane, valjane plohe uz mjestimične intervencije glazurama i/ili otiscima te nekoliko formi punog volumena. Iako su elementi nastali svaki za sebe, oni, poredani u nizove, čine promišljene, atraktivne cjeline. Postav izložbe djeluje kao neko tajnovito arheološko nalazište. Većinu radova odlikuje ili oskudan, a ponekad nešto snažniji, ali promišljeni kolor. U pitanju su ili tonovi koje umjetnica dobiva procesom izvedbe pojedinog rada ili kasnije nanesene skrame. Svaki od predstavljenih radova karakterizira naglašena stroga igra i koncentracija na zaokruživanje smislenog oblikovanja. Njen istraživački nerv koristi nekoliko vrsta gline. Tako i predmeti nose raznorodne karakteristike materijala: crna, bijela, šamotna glina, terakota, a kojima autorica ne sakriva karakteristike. Uz to, Dijana znalački koristi efekte koji se događaju obradom, pečenjem, izgaranjem, hlađenjem, intervencijama na ugrijani oblik. Spomenuto posezanje za pigmentom/bojom uvijek je promišljeno i naglašava intenciju autorice. Prevladavajući naturalni kolor prirodne, pečene gline oplemenjuje iskaz i ne opterećuje forme. Promatrač primjećuje da svi njeni radovi odražavaju ideju organske forme ili prirodnih fenomena poput namreškane površine vode, situacije pejzaža ili fenomen oblaka. Galerijski postav ovog niza radova određuje se sklapanjem privremenih cjelina. Radove možemo prihvaćati zasebno ili u kolekciji” pojašnjava kustos.

Dijana Rajković rođena 1985. godine u Zagrebu. Završila je Školu primijenjene umjetnosti i dizajna u Zagrebu, odjel kiparstva. Sudjelovala na brojnim prezentacijama i edukaciji o tehnikama paljenja keramike u Hrvatskoj i Italiji. Izlagala je na 25 međunarodnih, kolektivnih, žiriranih izložbi u Hrvatskoj i Europi. Dobitnica je nagrade za mladog umjetnika do 30 godina na međunarodnoj izložbi „Ceramica multiplex 2012.“, rad se nalazi u zbirci suvremene svjetske keramike u Varaždinu. Bavi se pedagoškim radom, nastavnica je keramike u POU Zagreb. Članica je ULUPUH-a, sekcije za keramiku porculan i staklo. Živi i djeluje u Zaprešiću, Zagrebu i Grožnjanu.

Zbir emocionalnih situacija kao najava svjetske krize

Željko Jančić Zec predstavlja kolekciju radova s temom portreta objedinjenu pod nazivom “Kaleidoskop stanja”, a Borkovsky ističe da je već na prvi pogled jasno da radovi nude odsjaje psiholoških stanja. “Lice je osnovna oznaka identiteta, ono govori o našem unutarnjem stanju ili nosi željenu grimasu. To je dio tijela koji je neponovljivo osoban i označuje nas kao pojedinca. Tijekom povijesti oblika, čovjek je najobrađivaniji likovni motiv, bilo da je vizualiziran prikazima tijela ili je pažnja usmjerena na glavu.

Pred nama je podastrt niz oslikanih površina snažnog ritma i razigranog kolora izveden kombinacijom tehnika, slikarskim i crtačkim metodama. Umjetnik najčešće koristi akril. No, uz namaze boja, često oblike definira potezima olovkom, grafitom, pastelama, olovkama u boji, flomasterima, a ponekad koristi sprej u boji i ugljen. Formati su ispunjeni intervencijama, pa često sami moramo pronalaziti i izdvajati oblike. Ipak, na svim radovima ponuđeno je prepoznavanje motiva, varijacije oblika lica. Na radovima očitavamo stilske karakteristike grafita ili uličnog slikarstva, ilustracije, plakata, stripa. Linija se pojavljuje kao samostalna činjenica, nosilac oblika ili kao ispuna. Autor miješa planove i uvjetuje ih smislom. On ne poštuje dosljednost, već kombinira fleku, liniju ili crtež kako mu to nalaže trenutak izgovora misli. Frekvencija se mijenja prelazeći od rada do rada i unutar kadra pojedinog rada. Uklopljeni dijelovi čine sustave koji postaju ideogrami. Očitavamo raspoloženja, utiske, odbljeske svijesti. Prikazati bitno, ljudsko stanje, iluzionističkim slikarskim tehnikama, nije lagan zadatak. Ova lica nisu prikazana u opuštenoj atmosferi poziranja. Autor napor usmjeruje ka prikazu njihovog znakovitog psihološkog trenutka. Pred nama je kolekcija stanja. Zbir emocionalnih situacija”, zaključuje kustos.

Željko Jančić Zec kazao je da je početkom 2018. godine krenuo s ovim ciklusom, odnosno projektom naziva “People/Ljudi”. “Jako puno radova je nastalo u zadnje tri godine, a ovo su radovi koji su prvi put prikazani u galeriji, te unutar njih postoji nekoliko serija koje predstavljaju različite faze. Mogu se protumačiti kao moja unutarnja stanja, ali i kao refleksija na sva događanja i teške situacije u svijetu koje su se u ovom periodu dešavale. Radi se o mom emotivnom doživljaju, emotivnim trenucima koji su nekako nagovijestili svjetsku krizu, pandemiju, a nažalost i ovaj rat koji se sad dešava. Naglašene su oči koje kao da se zgražaju, ali te oči osim što žele vidjeti, žele i da se vidi njih. Cijelo lice, cijela grimasa, izraz je koji želi da dođe do izražaja, da komunicira s ljudima, kako bi dali neku poruku koja je svima nama potrebna u ovom trenutku u pozitivnom smislu”, rekao je umjetnik.

Željko Jančić Zec, rođen je 1969. godine u Rijeci, gdje završava osnovnu i srednju školu. Na Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, (NL), diplomirao je 2001 godine. Od početaka devedesetih godina okušao se u više medija: slikarstvo, fotografija, film, koreografija, režija, itd. Izlagao je na brojnim domaćim i inozemnim izložbama, a radovi mu se nalaze u mnogim javnim i privatnim kolekcijama. Dobitnikom je nagrada za film „Waterish“, festival Choreographic Captures International Competition; Joint Adventures 2008. godine, München, Njemacka; te za film „The Second Man“ na 41. festivalu KRAF, 2009 godine u Rijeci (HR). Utemeljitelj je udruge „PART OF ART“ u Beču. Član je UPUH Zagreb/Rijeka i IG Freie Theaterarbeit i Bildende Kunst u Beču. Živi i radi između Rijeke i Beča.

Leave a Reply


+ 7 = 16

KULTURISTRA – Webpage of the Department of Culture of the Region of Istria


Kulturistra.hr is a website project that was startedby the Region of Istria and Metamedij Association with the goal to develop the cultural information services in the Region of Istria.
The project wants to offer information about recent events, as well as give access to different data bases, which will contain information about all the people involved in the Istrian cultural scene, cultural events, international contests, and potential international partners. This project aims to improve the communication on the vertical and horizontal level, which means between cultural institutions of the Region of Istria, between institutions and artists, and between the cultural institutions, artists, and the public.

CONTACT US

captcha

Copyright © kulturistra.hr 2022 | Impressum