OMOLab predstavljen u pulskom HUIU

Font koji pomaže disleksičarima

• U galeriji Hrvatskog udruženja interdisciplinarnih umjetnika – HUIU u Puli, prošlog je tjedna u četvrtak 7. veljače, otvorena izložba OMOLab grafika čijom se kupnjom sufinancira OMOReader aplikacija za osobe s disleksijom i drugim teškoćama čitanja. Izložba je otvorena u suradnji s Istarskom kulturnom agencijom.

– Izložene su grafike u tehnici sitotiska koje dijele vizualni jezik s našim komunikacijskim alatima kao što su aplikacija i fontovi za osobe s disleksijom, rekao nam je Petar Reić stručnjak za vizualne komunikacije i autor ovog jedinstvenog i nagrađivanog start-upa.

Kako bi njihovi komunikacijski alati bili dostupni svima, bilo je potrebno pronaći održivi biznis-model kojeg su nazvali „permanentna crowdfunding kampanja“ gdje prodajom raznih OMO-proizvoda, grafika, majica i plakata, baziranih na jedinstvenom vizualnom jeziku, financiraju razvoj alata, a ujedno i podižu svijest o komunikacijskim problemima osoba s disleksijom.

Disleksija se manifestira kao smetnje čitanja, ali zapravo se radi o različitom načinu kodiranja i dekodiranja informacija, o drukčijem kognitivnom stilu.

– Kćeri mi je prije 5 godina detektirana disleksija i krenuo sam istraživati alate i kako joj se može pomoći da prebrodi taj poremećaj. Iznenadio sam se koliko malo toga ima u nečemu što pogađa gotovo deset posto populacije. Sa suradnicima iz različitih struka, timom logopeda, dječjih psihologa i dizajnera krenuli smo razvijati alate za pomoć i zajedno smo kreirali jedan vizualni jezik koji se može vidjeti u ovim grafikama, objašnjava osnivač studija OMOLab iz Splita.

Najprije je razvijen poseban font za djecu s disleksijom nazvan OMOType na kojem su radili dizajneri fonta i znanstvenici sa Sveučilišta u Rijeci koji su razvili algoritam za rastavljanje na slogove.

– To je font sustav visoke čitljivosti i visoke mogućnosti prilagodbe individualnim potrebama korisnika pa ima 52 inačice jer svatko tko pati od disleksije ima svoje specifične probleme. Ključni dio je bio u pristupu, jer je font dotad bio statičan i nepromjenjiv, a mi smo ga počeli gledati kao nešto aktivno, nastavlja Reić.

Nakon fonta krenuli su razvijati mobilnu aplikaciju OMOReader koja osim pune afirmacije OMOType font sustava, nudi i niz značajki koje olakšavaju čitanje i učenje.

U suradnji s Bulaja nakladom i CARNET-om planirano je da kroz aplikaciju budu dostupni i naslovi iz lektire kao i djela hrvatskih klasika. OMOReader je razvila digitalna agencija Locastic, aplikacija je u studenom prošle godine prezentirana javnosti i danas ima već 3.000 korisnika čiji se broj stalno povećava.

OMOReader primarno koristi ePub format e-knjiga dok je konverzijom moguće uvesti druge: PDF, FB2, MOBI, DOCX, RTF, TXT. Upotrebom fotoaparata na mobilnom uređaju tekstove iz knjiga, časopisa i ostalih tiskovina moguće je uvesti, uređivati i spremati kao bilješke.

Aplikacija i font su potpuno besplatni i mogu se preuzeti pomoću Google Play ili App Store aplikacija.

– Cijeli projekt je koštao 2 milijuna kuna jer je samo na razvoj aplikacije utrošeno 4.000 radnih sati, a sve smo uspjeli zahvaljujući pobjedi na natječaju u okviru programa „Pokreni nešto svoje“ koji je raspisala ACT Grupa iz Čakovca, vodeći konzorcij društvenih poduzeća u Hrvatskoj. Početni kapital za razvoj projekta omogućio nam je natječaj švedske zaklade „Reach for Change“, rekao je autor projekta.

Osim izložbe grafika, OMOLab je održao u pulskom HUIU i nekoliko predstavljanja svojih komunikacijskih alata, fonta i čitača učenicima Opće Gimnazije Pula i Škole za primijenjenu umjetnost i dizajn, medijima i svima zainteresiranima.

– Snaga društva se mjeri snagom najslabije karike. Odnosno, kvaliteta društva se mjeri po tome jesu li najslabije karike dovoljno zaštićene. Inače je društvo besmisleno, ističe Reić na prezentaciji ovog projekta.

Planiraju ostvariti suradnju s Edukacijsko-rehabilitacijskim fakultetom u Zagrebu, koji bi trebao provesti znanstveno istraživanje o komparativnim prednostima OMO fonta.

– Inicijalno istraživanje je već provedeno na skupini od 15 djece disleksičara u dobi 10-14 godina – u suradnji sa splitskom udrugom Dyxy za djecu/mlade s teškoćama čitanja i školskom poliklinikom – koje je dalo pozitivne rezultate, u smislu da se pokazalo da djeca, koristeći naš font, čitaju znatno brže i s manje grešaka nego s drugim fontovima, ali bismo htjeli i znanstvenu verifikaciju projekta, naglasio je Reić.

Sâm naziv „OMO“ nastao je parafrazom latinske izreke „Nomen est omen“ („Ime je znak“) u „Omen est omen“ („Znak je znak“).

– Pišući kraticu „OEO“ rotirao sam slovo „E“, a moja partnerica, koja stvari vidi na drukčiji način, to je pročitala kao „OMO“. U to vrijeme sam otkrio da mi je i kćer disleksičarka, pa sam fuzirao OMO i ovaj projekt o disleksiji, slikovito je opisao Reić, pokretač OMO projekta.

Tekst Ana FORNAŽAR

Fotografije arhiva HUIU galerije

Leave a Reply


+ 1 = 2

KULTURISTRA – Webpage of the Department of Culture of the Region of Istria


Kulturistra.hr is a website project that was startedby the Region of Istria and Metamedij Association with the goal to develop the cultural information services in the Region of Istria.
The project wants to offer information about recent events, as well as give access to different data bases, which will contain information about all the people involved in the Istrian cultural scene, cultural events, international contests, and potential international partners. This project aims to improve the communication on the vertical and horizontal level, which means between cultural institutions of the Region of Istria, between institutions and artists, and between the cultural institutions, artists, and the public.

CONTACT US

captcha

Copyright © kulturistra.hr 2019 | Impressum