Pregled izložbene scene u Istri u proteklom polugodištu (siječanj – lipanj 2009.)

Piše: Branka Benčić

Jedan od značajnijih događaja za kulturnu scenu Istre, koji nije neposredno vezan za izlagačku djelatnost istarskih muzeja, galerija, udruga, udruženja ili pučkih učilišta, je 2. Sabor kulture u Istri, na kojem je usvojen nacrt tzv. IKSa, Istarske kulturne strategije, odn. strategije kulturnog razvitka istarskog poluotoka, županije koja prema riječima pročelnika Upravnog odjela za kulturu Vladimira Torbice želi biti vodeća regija i u umjetničkom stvaralaštvu, zaštiti baštine, radu udruga i institucija, te suvremenoj umjetnosti. Osim toga, grad Pula, iako spletom nesretnih okolnosti formalno nije administrativno središte Županije, mada sadržajno i djelatno to stalno ostvaruje, najveći je urbani centar na poluotoku, sa tradicionalno najvećom, najživljom, najčešće i najkvalitetnijom kulturnom ponudom, posebno što se tiče razdoblja izvan ljetne sezone, tako da najzanimljivija događanja vezana za vizualne umjetnosti dolaze upravo iz Pule.

U okviru institucionalne suradnje i razmjene programa u Multimedijalnom centru u Rovinju gostovala je izložba Do poslijednjeg crteža, kao skraćena verzija ovogodišnje koncepcije 17. Međunarodne izložbe crteža riječkog Muzeja moderne i suvremene umjetnosti. Ostvarivanje ovakve suradnje vrijedan je napor za približavanjem odabranih primjera recentne nacionalne produkcije izložbi istarskoj publici. Ovogodišnje izdanje tradicionalne riječke izložbe crteža posvećeno je animaciji, a formirala se oko osnovne ideje sakupljanja originalnih crteža, skica, predložaka za crtane filmove, folija i prikazati ih uz filmove zbog kojih su ti crteži i nastali, te prikazivanja autorskih radova koji na reprezentativan način pokazuju umijeće crtanja i filmskog animiranja. Izbor je prikazao umjetničke filmove u raznim tehnikama (olovka, ugljen, kompjutor, crtanje uljem po staklu izravno ispod kamere), različitih tema (videospotovi, adaptacije književnih predložaka, originalni scenariji, erotske fantazije, komedije), kao i različitih stilova crtanja (od vrlo jednostavnog, samo s naznakama formi i figura, gotovo dječjeg crteža, do onih bogatijih u kojima se autor brinuo o detaljima, crno-bijelih ili u boji, reducirane i pune animacije).
U Muzeju Lapidarium u Novigradu predstavljena je još jedna izložba koja se bavila animacijom, a posvećena je zagrebačkoj školi crtanog filma.
Početkom svibnja u Rovinju je otvoren drugi sajam umjetnina Artexchange, koji je ove godine zabilježio veći broj izlagača. Prisutne su galerije iz Hrvatske (Zona, Marisall, Prostor Kranjčar), a međunarodna komponenta vidljiva galerijama Slovenije (Obalne galerije, Contra), Italije (A+A), ali i Kine, međutim svoju svrhu afirmacije tržišta umjetnina, u postojećoj socioekonomskoj perspektivi, bilo je teško opravdati.

U gradskoj galeriji u Labinu nakon što je bila postavljena u galeriji Karas u Zagrebu, gostovala je zanimljiva internacionalna izložba Rizici čekanja / Risque d’attente, koja okuplja radove desetak suvremenih umjetnika mlađe generacije, a kojoj sam uz kustosicu iz Torina Lorenu Tadorni, sudjelovala kao kustosica.
alicia framis
Risque d’attente istražuje vremensku dimenziju čekanja/iščekivanja koja predstavlja predmet interesa suvremene umjetničke produkcije. Radovima internacionalnih umjetnika srednje i mlađe generacije, poput Magde Tothove, Alicie Framis, Isola&Norzi, Igora Eškinje ili Roberta Sošića iskazuju se individualni i kolektivni aspekti koji „vise“ između vremena sadašnjosti i još nedefinirane, neizvjesne bliže ili daleke budućnosti.

PULA
Nakon predstavljanja u Malog Galeriji u Poreču, prošle godine, a prije predstavljanja u zagrebačkoj galeriji Karas, izložba Corpus mladog porečko-zagrebačkog umjetnika Gorana Škofića bila je postavljena krajem ožujka i početkom travnja u galeriji Aneks Multimedijalnog centra Luka, prostoru koji koristi HDLU Istre. Angažiranje vlastitog tijela u različitim situacijama, zatim ponavljanje i repetitivne akcije koje poduzima, te autoironija Škofićeve su umjetničke strategije. Njegovi radovi kao da nastaju na mjestu kada se video radovi Alena Floričića sretnu sa vizijama Michaela Gondryja. Škofić je učio i usvajao iz svijeta videoumjetnosti, glazbenih videospotova, reklama i filma – iz svijeta umjetnosti, televizije i iz kinematografije.
Središnja Škofićeva preokupacija u Corpusu upravo je akumulacija spektakla svakodnevnice i medijski posredovane zbilje, kao i brojni društveni imperativi. Duhovitost, humor, nepretencioznost i autoironija, te visoka tehnološka i produkcijska razina izvedbe, kao i razumijevanje mogućnosti suvremenih digitalnih medija i njihovih alata manipulacije prisutni u Goranovim radovima naišli su na široko odobravanje. Odabrani radovi iz serije Corpus koja se sastoji od deset «modula» bili su prezentirani i na 2 skupne izložbe u Puli tijekom svibnja – izložbi Kriza, realiziranoj kao suradnja HDLU Istre i novoosnovanog Muzeja suvremene umjetnosti istre, te izložbe Turistički grad, kao dio festivala Polis Jadran Europa.
Obje izložbe zaposjele su napušteni prostor Stare tiskare u Puli. Dok se festival Polis odvija na ruševnom drugom katu, obnovljeni prostor prvog kata koji je otvoren izložbom Kriza, inauguriran je kao novi prostor za suvremenu umjetnost u Puli. Osim renoviranog prostora tiskare, Kriza je zauzela i prostor MMC Luka. Ambiciozno zamišljena, radovima 55 hrvatskih umjetnika različitih generacija od Igora Grubića i Antuna Božečevića, Vlaste Delimar, Mladena Stilinovića, Vlade Marteka, Željka Jermana, Nikole Ražova, do sjajnog Karla Paliske, te Julija Knifera, koji su pokušali odgovoriti kako na recesijsku stvarnost, tako i na hipokriziju ljudskog duga, Kriza je možda bila previše salonska i pomalo reciklirana.
Welcome still:dabo
Festival Polis i izložba Turistički grad su radovima desetak umjetnika iz Hrvatske od Sofije Silvije, Nike Radić, Gorana Škofića, Slavena Tolja i Marka Tadića, do internacionalnih umjetnika Ganija Llalloshija, Paule Muhr ili Ferhata Ozgura, preko Kina Polis, shvaćenog kao ambijent ili instalacija, sa video radovima Tanje Dabo i Renate Poljak, te intervencija Pulske grupe u vertikalne komunikacije zgrade, uz brojne stručnjake i goste, različitim formatima prezentacije i komunikacije služili kao platforma za diskusiju i interdisciplinarno promišljanje kulture putovanja i njezinih socijalnih, kulturnih, ekonomskih i prostornih posljedica, dok je izložba u širem kontekstu pokušala istražiti fenomen suvremenog turizma, estetiku i ikonografiju putovanja, kao i mogućnosti njihove primjene u društvu i prostoru.

Djelatnost Zbirke umjetnina Grada Pule aktivirala se prigodnom izložbom u Galeriji Vincent iz Kastva, radova recentno otkupljenih u gradski fundus, koja na žalost nije imala poseban kritički značaj u interpretaciji, pozicioniranju i vidljivosti Zbirke, već je stihijski na okupu predstavila niz radova malog formata, mahom slika na platnu iz razdoblja otkupa 2005 – 2008, brojnih lokalnih umjetnika članova HDLU Istre, što je ukazivalo na nedostatak strategije i koncepta otkupa. Jedini iskorak u suvremenijem promišljanju Zbirke, kako otkupa, tako i njegove interpretacije i prezentacije, kreativnog promišljanja starog i novog, bio je video Alena Floričića (otkup iz 2008. godine), koji je, dislociran od ostatka prigodne izložbe, izložen u Gradskoj galeriji Antuna Motike, u dijalogu sa postavljenom izložbom Antuna Motike «Izbor iz donacije IV – Linije, Vrpce i crteži». Crteži u tehnici ugljena i olovke, iz pedesetih godina prošlog stoljeća, tzv. «vrpce» i «linije», apstraktni su uzorci, «pattern», linije u pokretu i predstavljaju svojevrsnu Motikinu varijantu vizualne poezije.
Od 2006. Godine donacijom obitelji Motika Zbirka umjetnina Grada Pule obogaćena je Zbirkom Antuna Motike, te se od osnivanja i obnavljanja galerijskog prostora 2007. godine ciklički izmjenjuju izložbe naslovljene Izbor iz donacije.

motika2

Četrdesetak prekrasnih novorestauriranih fotokolaža Antuna Motike predstavlja panoramu transfiguriranih prikaza, distorzija ljudskih lica i tijela, detalja životinja, specifičnu hibridnu biomorfnu ikonografiju, elemente strojeva i ikonografiju tehnološkog svijeta, industrijsku tematiku i fragmente prizora iz svemira, baštineći «omekšane« dadaističke strategije razbijanja cjelovitih likovnih i diskurzivnih oblika, kao i subverzivnu fantaziju u okviru nadrealističkog modela apsurdnog, alogičkog povezivanja nespojivog, logike nalik snu.

Jedan od najaktivnijih, a bez lažne skromnosti možemo reći i omiljenih istarskih slikara, Bojan Šumonja, proteklo je polugodišnje izlaganje obilježio sa čak dvije posve različite samostalne izložbe. Radi se o slikarskoj izložbi Ovce u galeriji Milotić, koja posljednju godino djeluje u novom prostoru, te izložbi Croatian Flag Project, bliskoj praksama konceptualne umjetnosti u galeriji Aneks MMC Luka.
zadnje-ovce-09

Nakon prošlogodišnjih povremenih ljetnih zauzimanja prostora, pak početkom srpnja je u «bivšoj» galeriji Milotić, prostor na Kapitolinskom trgu zauzela izložba Grand Moments / Veliki trenuci, najboljih fotografija Associated Pressa.

Svakako je važno napomenuti značajan događaj za istarsku umjetničku scenu, koji se međutim dogodio u Zagrebu, a to je izložba koja je obilježila finale nagrade Radoslav Putar, na kojij je između 4 finalista sudjelovalo dvoje istarskih umjetnika mlađe generacije – fotografkinja SofijaSilvija (Silvija Potočki Smiljanić) i Goran Škofić, kao potom i dodjela nagrade Radoslav Putar mladom porečkom umjetniku Goranu Škofiću.
55660008 copy

Goran je nagradu osvojio predstavljajući se izborom videa iz serije Corpus, dok je Sofija Silvija izložila fotografije iz serije u nastajanju, još uvijek radnog naziva Otok snova, koja predstavlja prizore Brijunskog otočja kao idilične krajolike romantičarskog duha, njihovu odsutnost gotovo zamrznutu u vremenu, koja je kako tvrdi Boris Groys kao stroj za pretvaranje privremenog u vječno.

Ljetna sezona donijela je veću živost, raznolikost i dinamiku izložbene ponude Poluotoka. Između ljetnih događanja možemo izdvojiti već nam poznate programske koncepcije kao što su pulski Cinemaniac, izložba videa, eksperimentalnog filma i multimedijalnih instalacija, koja se već osam godina realizira kao popratni program Festivala igranog filma u Puli, 49. porečki Annale, rovinjsku Grisiju, novigradski Mediacsape, izložbe u Lapidariju i galeriji Rigo, gostovanje Zlatka Kopljara u HDLU Istre u Puli, kao i zanimljiv izložbeni program u Rovinjskom Selu – Studio Golo Brdo, koji u vlastitom prostoru vodi umjetnik Tomislav Brajnović.
No o svemu tome drugom prilikom, kao « nastavak u sljedećem broju».

Leave a Reply


+ 8 = 17

KULTURISTRA – Webpage of the Department of Culture of the Region of Istria


Kulturistra.hr is a website project that was startedby the Region of Istria and Metamedij Association with the goal to develop the cultural information services in the Region of Istria.
The project wants to offer information about recent events, as well as give access to different data bases, which will contain information about all the people involved in the Istrian cultural scene, cultural events, international contests, and potential international partners. This project aims to improve the communication on the vertical and horizontal level, which means between cultural institutions of the Region of Istria, between institutions and artists, and between the cultural institutions, artists, and the public.

CONTACT US

captcha

Copyright © kulturistra.hr 2019 | Impressum