Teret prvog filma

PORTRET REDATELJA: JAMES GRAY

'The Immigrant' Photocall - The 66th Annual Cannes Film Festival

Kada je sredinom 1990-ih mladi James Gray (tada 25-godišnjak) režirao svoj prvijenac “Mala Odessa”, bila je to prvorazredna senzacija. Njegov film odvija se u Brighton Beachu , dijelu Brooklyna naseljenom uglavnom ruskim imigrantima, i prati odnos između dva brata (Tim Roth i Edward Furlong) koji su razdvojeni zbog okrutnih sukoba u podzemlju.

Pritom ostavlja dojam da je proza Dostojevskog smještena u njujoršku pravoslavnu četvrt, gdje nemilosrdni ubojica (Tim Roth) doista biva, poput Raskoljnikova, osuđen na duševni pakao. Ovo iznimno turobno te stilski i glumački gotovo savršeno zaokruženo djelo vjerojatno pripada najimpresivnijim debitantskim ostvarenjima u povijesti filma. U njegovom sljedećem filmu “Yards” Mark Wahlberg glumi mladića koji je upravo odslužio zatvorsku kaznu zbog krađe automobila i traži posao kod tetka (James Caan), koji vodi poduzeće za održavanje njujorških podzemnih željeznica, a istodobno podmićuje gradske moćnike i prljavim potezima ugrožava izravnu konkurenciju. U filmu “Braća po krvi” (reprizno prikazan sinoć na Novoj TV) Gray se bavi odnosom između voditelja noćnog kluba (Joaquin Phoenix) i njegovog oca (Robert Duvall) i brata (Mark Wahlberg), koji su pripadnici policijskih snaga. Nakon što mu poslovni suradnici teško ranjavaju brata, Phoenix bez oklijevanja mijenja način života i prelazi na drugu stranu, što je izvedeno glatkim i uvjerljivim narativnim zaokretom.

Grayev nevelik opus prilično je ujednačen i sadrži brojne zajedničke elemente. Riječ je o redatelju koji režira u pravilnim razmacima i nakon dugačkih priprema (svakih 6-7 godina), radnje njegovih filmova odvijaju se u neglamuroznim dijelovima New Yorka, a naročitu pažnju posvećuje odnosima unutar obitelji (braća, očevi i djeca). Njegov stilski pristup uključuje dugačke i dobro promišljene sekvence te polagano odvijanje radnje s odličnom pozadinskom glazbom, koja stvara mučni dojam bezizlaznosti. Gray često koristi krupne kadrove i veliku pažnju poklanja radu s izvrsnim glumcima, što rezultira likovima koji nisu isključivo dobri ili loši, već složenih moralnih stajališta i svjetonazora.

To se odnosi i na njegove filmove u cjelini, ne samo na one koji govore o štetnosti kriminala, korupciji i obiteljskom povjerenju, nego i novije radove koji se bave ljubavnom tematikom (Ljubavnici) ili američkom povijesti (Imigrantica). Kritičari uglavnom izdvajaju “Malu Odessu” i vole naglasiti da se Gray u kasnijim filmovima ponavlja, što uopće nije točno. Rijetko koji redatelj toliko je dosljedan određenom mikrosvijetu i nastojanju da u njemu razvija univerzalne priče.

 

Elvis Lenić

 

Leave a Reply


7 + 7 =

KULTURISTRA – Webpage of the Department of Culture of the Region of Istria


Kulturistra.hr is a website project that was startedby the Region of Istria and Metamedij Association with the goal to develop the cultural information services in the Region of Istria.
The project wants to offer information about recent events, as well as give access to different data bases, which will contain information about all the people involved in the Istrian cultural scene, cultural events, international contests, and potential international partners. This project aims to improve the communication on the vertical and horizontal level, which means between cultural institutions of the Region of Istria, between institutions and artists, and between the cultural institutions, artists, and the public.

CONTACT US

captcha

Copyright © kulturistra.hr 2021 | Impressum