Neorealisti 21. stoljeća

PORTRET REDATELJA: BRAĆA DARDENNE

Braća Dardenne

Zanimljiv je fenomen braće koji zajedno snimaju filmove, usko surađujući na polju scenarija i režije, što ponekad rezultira vrhunskim umjetničkim ostvarenjima.

Tijekom 1970-ih i 1980-ih talijansku kinematografiju obilježili su Paolo i Vittorio Taviani (Otac gospodar, Noć svetog Lovre, Kaos), najpoznatija svjetska filmska braća nesumnjivo su Joel i Ethan Coen, a ovom prigodom naročito valja izdvojiti belgijsku braću Dardenne (Jean-Pierre i Luc). Oni su tijekom 1980-ih režirali kratke i dokumentarne filmove, da bi pozornost kritike privukli 1996. s izvrsnim “Obećanjem”. Nekoliko godina kasnije osvajaju Zlatnu palmu s “Rosettom”, najveću cannesku nagradu ponovno dobivaju 2005. (Dijete), a 2011. godine nagrađeni su Velikom nagradom žirija za “Dječaka s biciklom”.

Braća Dardenne tematski su potpuno okupirani problematičnim odnosima roditelja i djece, takvi odnosi predstavljaju temeljnu narativnu okosnicu gotovo svih njihovih filmova. Junak “Obećanja” je mladić koji namjerava uspostaviti emocionalni kontakt s ocem, a junakinja “Rosette” impulsivna je djevojka koja živi s majkom alkoholičarkom. Mladi roditelji u filmu “Dijete” nastoje prodati vlastito neželjeno dijete, dok junak filma “Dječak s biciklom” bezuspješno pokušava uspostaviti kontakt s emocionalno nezrelim ocem. Pritom se njihov omiljeni glumac Jérémie Renier oprobao u dijametralno suprotnim ulogama, od zapostavljenog mladića u “Obećanju” do problematičnog oca u filmovima “Dijete” i “Dječak s biciklom”.

Stilski su braća Dardenne slični nekad znamenitom danskom pokretu Dogma 95. Uglavnom snimaju kamerom iz ruke, izbjegavaju glazbu i nastoje koristiti prirodno svjetlo, odnosno poduzimaju sve korake da bi ostvarili dojam realizma i autentičnosti prikazanog svijeta. “Dječak s biciklom” čak predstavlja presedan u kontekstu korištenja filmske glazbe, ali povremeno umetanje izvanprizornih partitura uopće nije utjecalo na njihovu tematsko-stilsku prepoznatljivost. U hrvatskim kinima upravo igra njihova nova izvrsna drama “Dva dana, jedna noć”, u kojoj nesretna junakinja (Marion Cotillard) mora tijekom vikenda uvjeriti svoje kolege da se odreknu dugoočekivanog bonusa, da bi ona mogla zadržati posao.

Osim borbe za mrvicu ljudskosti u neljudskim vremenima, i ovdje je prisutan motiv odnosa roditelja i djece, budući da je junakinja ujedno i majka, što njezin slučaj čini još tegobnijim i neizvjesnijim. “Dva dana, jedna noć” nastavlja se na izrazito humanističku orijentaciju cjelokupnog opusa, kao vapaj za ljudskost i razumijevanje prema slabima i nezaštićenima kroz vrsno redateljski artikuliranu priču. Uzmemo li u obzir da su raniji dvostruki dobitnici Zlatne palme iznimno ambiciozni i stilski nametljivi redatelji (F. F. Coppola, Emir Kusturica), stilski suzdržan i ljudskošću iznimno bogat opus braće Dardenne doista predstavlja naročitu posebnost.

 

Elvis Lenić

 

Leave a Reply


9 − = 8

KULTURISTRA – Webpage of the Department of Culture of the Region of Istria


Kulturistra.hr is a website project that was startedby the Region of Istria and Metamedij Association with the goal to develop the cultural information services in the Region of Istria.
The project wants to offer information about recent events, as well as give access to different data bases, which will contain information about all the people involved in the Istrian cultural scene, cultural events, international contests, and potential international partners. This project aims to improve the communication on the vertical and horizontal level, which means between cultural institutions of the Region of Istria, between institutions and artists, and between the cultural institutions, artists, and the public.

CONTACT US

captcha

Copyright © kulturistra.hr 2021 | Impressum