Šokovi s pokrićem

 PORTRET REDATELJA: GASPAR NOĖ

Noe

Nakon niza kratkometražnih filmova, francusko-argentinski redatelj Gaspar Noé (rođen 1963. u Buenos Airesu) režirao je krajem 1990-ih dugometražni prvijenac “Sam protiv svih” (Seul contre tous), u kojemu mesar (Philippe Nahon) nakon odslužene zatvorske kazne pokušava započeti novi život u provinciji.

No, trudna ljubavnica odbije mu posuditi novac za otvaranje mesnice i optuži ga za preljub, zbog čega je premlati, nadajući se da će pobaciti njihovo dijete, i bježi u Pariz kod poznanika kriminalaca. Gledateljima koji nisu skloni Noéovom radu vjerojatno će biti odbojna ovakva sklonost nasilnim i šokantnim prizorima te mračnim likovima (nacizam, incest, mizantropija), ali “Sam protiv svih” tek je blaga naznaka onoga što je u njegovom kasnijem radu uslijedilo.

U iznimno šokantnom filmu “Nepovratno” (Ireversible) Vincent Cassel pokušava pronaći sadista koji je silovao i zvjerski premlatio njegovu djevojku (Monica Bellucci), a pritom ova naizgled jednostavna priča o osveti dobiva na težini upravo načinom izlaganja unatrag. Film počinje okrutnom scenom razbijanja glave u bizarnom noćnom klubu, nastavlja se iznimno brutalnim silovanjem i završava izmjenama nježnosti između zaljubljenih supružnika, ali osjećaji pobuđeni kod gledatelja uopće nisu u skladu s onim što trenutno gleda na ekranu. Upravo završni kadrovi ostavljaju nevjerojatno mučan i jezovit dojam, mučniji od izravnih prizora bestijalnog nasilja.

Noéova sklonost izazivanju trauma kod gledatelja i pomicanju granica uočljiva je i u njegovim novijim filmovima “Ulaz u ništavilo” (Enter the Void) i “Ljubav” (Love). Radnja “Ulaza u ništavilo” odvija se u Tokiju i podijeljena je na tri dijela. U prvom dijelu pratimo rutinski dan dilera droge do njegove pogibije, drugi dio bavi se događajima iz nedavne prošlosti koji su prethodili tragediji, a treći dio dilerovim duhom koji je napustio tijelo nakon ubojstva. U “Ljubavi” pratimo patnje glavnog junaka za bivšom djevojkom kojoj se izgubio trag, a sjećanja na njihov vatreni odnos vizualizirana su u 3D tehnici s eksplicitnim seksualnim (pornografskim) prizorima.

U cijelom Noéovom opusu dominira sklonost uznemiravanju gledatelja i provokaciji, što može biti vrlo opasno i kreativno pogubno, naročito ako su takvi postupci sami sebi svrha. Pritom Noé vlastite tematske preokupacije razrađuje dosljednim i prepoznatljivim redateljskim stilom (naracija unatrag, izmjena perspektiva), zbog čega su dojmovi o njegovom radu uglavnom podijeljeni, ali rijetki će ga doživjeti kao izvještačenog kvaziumjetnika. Njegov tematski i stilski pristup ostavlja dojam svjetonazorno čvrstog autora, koji doista vjeruje u svoje nasilne, šokantne i bizarne svjetove.

Elvis Lenić

 

Leave a Reply


8 − = 7

KULTURISTRA – Webpage of the Department of Culture of the Region of Istria


Kulturistra.hr is a website project that was startedby the Region of Istria and Metamedij Association with the goal to develop the cultural information services in the Region of Istria.
The project wants to offer information about recent events, as well as give access to different data bases, which will contain information about all the people involved in the Istrian cultural scene, cultural events, international contests, and potential international partners. This project aims to improve the communication on the vertical and horizontal level, which means between cultural institutions of the Region of Istria, between institutions and artists, and between the cultural institutions, artists, and the public.

CONTACT US

captcha

Copyright © kulturistra.hr 2021 | Impressum