IZLOŽBA SANJE IVEKOVIĆ „BISERI REVOLUCIJE“ U MMC-U LUKA

Izložba Sanje Iveković „Biseri revolucije“ bit će otvorena u petak 2. rujna u 20 sati u Galerijama Luka, MUL i Anex Multimedijalnog centra Luka. Kustosice izložbe su Sanja Iveković i Dorina Vlakančić.

image001„Biseri revolucije“ je svojevrsna mini retrospektiva Sanje Iveković koja je nastajala i razvijala se tijekom posljednje dvije godine. Od inicijalne zamisli po svemu ograničene na prednji prostor Galerije Luka, razvio se uzbudljiv projekt koji zauzima sva tri galerijska prostora u Istarskoj 30 i koji obuhvaća Sanjine radove u rasponu od 1974. do 2010. godine. Izložba objedinjuje povijesno značajnu grupu jednokanalnih video radova  uključujući između ostalog Slatko nasilje (1974) i Gledanje (1974), Osobne rezove (1982) i Svjetionik (1987-2001), instalaciju Nada Dimić File (2000) i Rohrbach Living Memorial (2005), te seriju konceptualnih fotomontaža GENXX (1997–1998) i Nevidljive žene Solidarnosti (2009). Biseri revolucije premijerno će biti prikazan hrvatskoj publici, kao i Nevidljive žene Solidarnosti (6 od 5 milijuna), a također po prvi puta će na ovim prostorima biti moguće doživjeti rad Rochbach Living Memorial.

Kako ističe povjesničarka umjetnosti Vesna Vuković, ˝Sanja Iveković od svojih prvih radova, iz ranih 1970-ih, propituje i provocira dihotomiju javnog i privatnog (koncepti koji još od antičke Grčke vezuju privatno uz nužnost, i – ne treba naglasiti – prostor koji nastanjuju žene, djeca i robovi, a javno kao sferu koja počinje upravo tamo gdje svaka nužnost prestaje i u kojoj građani raspravljaju o stvarima mimo i s onu stranu pukog života, stvarima lišenima osobnih ili privatnih interesa), i sve svoje radove konstruira na razvalinama ovog mita.

(..) Obrat koji u formatu Sanjinih radova nastupa nakon sredine 1990-ih, vremena kad ona sve više istupa u javni prostor (onako kako se on konvencionalno shvaća, dakle kao demokratska, postojana sfera u kojoj građani ravnopravno sudjeluju u racionalnoj diskusiji, kao sfera opće inkluzivnosti i dostupnosti), čini se odlučujućim za njezinu umjetničku proceduru. Važnost ovog obrata ne leži u činjenici da se njezin rad tada «premješta» u javnu sferu, nego u činjenici da se njezini radovi od tada bave jugoslavenskom antifašističkom poviješću koja je u konstrukciji novog nacionalnog identiteta potisnuta poput traume, protjerana iz javnog diskursa, javnog prostora, školskih udžbenika… sve u nacionalnoj euforiji u kojoj je povijest počela iznova. Upravo ovu protjeranu prošlost, potisnute političke borbe, Sanja Iveković uporno izlaže: «GEN XX je uistinu ‘site-specific’ javni događaj (Hrvatska, kasne 1990-te), no on je i ‘time-specific’ pokušaj da se razotkriju procesi koji su se dogodili u svim drugim postkomunističkim ‘demokracijama’ koje su bez iznimke težile brisanju svake moguće veze s prošlošću.

Analize bi se mogle nastaviti i proširiti na čitav opus Sanje Iveković posvećen temama roda, identiteta i memorije u kojem se one umjetničkom procedurom «osobnih rezova» dekonstruiraju i nanovo montiraju, sve kako bi se p(r)okazala njihova društvena uvjetovanost. U svim radovima Sanje Iveković te tri velike teme isprepletene su i prokazane kao potpornji istog mita o tobože neutralnoj javnoj sferi. «Rezovi» ove umjetnice rasparali su površinu i razotkrili tragove isključivanja koji zamućuju harmoničnu sliku javnog prostora.˝

Sanja Iveković, rođena 1949. u Zagrebu gdje je diplomirala na Akademiji likovnih umjetnosti. Izlagala je na mnogim grupnim izložbama u zemlji i inozemstvu (Paris Bienale, Manifesta, Dokumenta, Liverpool Bienale, Prag Bienale, Istanbul Bienale i dr.), a retrospektivne izložbe imala je u Innsbrucku, Berlinu, Koelnu, Geotheburgu, Barceloni, New Yorku, Luxembourgu i Londonu. Video radovi i video instalacije su joj prikazivane na brojnim međunarodnim festivalima i manifestacijama u Europi, SAD-u, Kanadi, Japanu i Tajlandu. Simpoziji o radu Sanje Iveković održani su u TaxisPalais (Insbruck, 2001), Koelenischer Kunstverein (Koeln 2006), Antoni Tapies Foundation (Barcelona 2007), Van Abbemuseum (Eindhoven, 2009), MoMA (New York, 2011), Royal College of Art (London, 2013).

U svom umjetničkom djelovanju istražuje i propituje društveno-političke teme, usredotočujući se na strategije i metode otpora vladajućim odnosima moći, a zajednička je karakteristika njezinih radova govor s pozicije ženskog subjekta. Uz umjetničku aktivnost bavi se ženskim aktivizmom te je osnivačica i članica nekoliko ženskih nevladinih udruga.

U okviru izložbe u četvrtak 6. rujna u podne bit će organiziran susret i razgovor s umjetnicom dok će isti dan u 20 sati biti održana i promocija kataloga za kojeg je tekst napisala povjesničarka umjetnosti Vesna Vuković.

B. V.

Leave a Reply


− 3 = 6

KULTURISTRA – Webpage of the Department of Culture of the Region of Istria


Kulturistra.hr is a website project that was startedby the Region of Istria and Metamedij Association with the goal to develop the cultural information services in the Region of Istria.
The project wants to offer information about recent events, as well as give access to different data bases, which will contain information about all the people involved in the Istrian cultural scene, cultural events, international contests, and potential international partners. This project aims to improve the communication on the vertical and horizontal level, which means between cultural institutions of the Region of Istria, between institutions and artists, and between the cultural institutions, artists, and the public.

CONTACT US

captcha

Copyright © kulturistra.hr 2020 | Impressum