Radionica spekulativnog dizajna „Nature vs. Nurture“ udruge Metamedij

Artist Talk Susane Soares u Dnevnom boravku DC-a Rojc

• Udruga Metamedij u suradnji s Odsjekom za dizajn vizualnih komunikacija (Umjetnička akademija u Splitu) od 16. do 19. srpnja u Društvenom centru Rojc u Puli organizira besplatnu radionicu spekulativnog dizajna pod nazivom “Nature vs. Nurture“. Radionica se održava pod vodstvom mentorice Susane Soares koja je u utorak, 17. srpnja u Dnevnom boravku Društvenog centra Rojc održala Artist Talk otvoren za javnost na temu radionice.

– Proizvodnjom tehnologije oblikujemo prirodu. Utjecaj koji imamo na žive sustave postaje ekspresivniji. No mijenja li tehnologija i našu osobnu prirodu? Na neki način da, životni vijek se uvelike produžio u zadnjih nekoliko desetljeća. Živimo duže zahvaljujući boljem zdravstvu i boljoj prehrani, ali istovremeno imamo stvarni manipulativni utjecaj zahvaljujući načinu na koji se razmnožavamo. U 2010. godini tim znanstvenika je uspio reproducirati sintetski DNK – bila je to prijelomna točka u načinu na koji bi mogli stvoriti i manipulirati život. Povodom toga jedan je dizajner predložio novu granu na drvu života kako bi smjestili i novi oblik prirode – one nastale na temeljima sintetičke biologije, kazala je Soares.

Ona se potom upitala koja je uloga dizajna u tehnološkom polju te u polju znanstvenog istraživanja i odgovorila da smatra da u tom slučaj dizajn nije nužno usmjeren prema nekom korisniku ili komercijalizaciji već da može poslužiti za shvaćanje budućeg utjecaja znanstvenog napretka. Soares je zatim govorila o jednom rezidencijalnom programu u kojem je sudjelovala i gdje je pratila rad skupine znanstvenika koji su vršili istraživanja na matičnim stanicama. U početku su ih smatrali kontroverznima jer su radili s matičnim stanicama embrija, no percepcija publike se promijenila kada su počeli koristiti matične stanice odraslih ljudi. Paradoks je u tome što to ne bi mogli učiniti, a da prethodno nisu radili s matičnim stanicama embrija. Njena je zadaća bila održati javnu prezentaciju njihovog rada.

Soares je zatim govorila o primjeru umjetnika Eduarda Kaca koji je s timom znanstvenika uspio stvoriti zeca koji sjaji u mraku. Taj je projekt pokrenuo debatu o genetskom inženjeringu i tehnikama manipulacije života i koliko daleko možemo i smijemo ići. U jednom recentnijem projektu znanstvenici su stvorili jedan hibrid – nakupinu stanica koja ima dovoljno instrukcija da obitava i koristi jedan zasebno stvoreni objekt – nešto poput mini-mozga zarobljenog i staklenom mjehuriću.

– Mislim da je uloga dizajnera u genetskom inženjeringu i sintetičkoj biologiji ići u smjeru održive budućnosti, kazala je Soares i dala još primjera o tome kako dizajn u ovom polju potiče promišljanje i pokreče debate.

Korištenje pčela u detektiranju mirisa rane faze raka pluća i kože i na koji ih se način može koristiti bez da im se naudi, istraživanje malarije i zašto komarce neke osobe privlače više nego druge kroz natjecanje, bakterije koje stvaraju cigle, smanjenje unosa mesa putem promjene oblika zuba koji bolje žvaču bilje, „printana“ hrana na bazi insekata – alternativni izvor bjelančevina, dizajn za preživljavanje biljaka u ekstremnim vremenskim uvjetima, stvaranje sira s bakterijama iz ljudskog pazuha, rekonstruiranje koraljnih grebena sintetičkim koraljima… samo su neki od projekata na kojima je Soares radila i koje je predstavila publici.

– Namjera spekulativnog dizajna je postavljati pitanja i propitati etičke utjecaje tih istraživanja i tehnologija. Želimo li tu tehnologiju, je li ona uopće poželjna? Ono što je važno jest da o tim pitanjima razgovaramo i dođemo do zajedničkog konsenzusa, zaključila je Soares koja je potom odgovarala na pitanja iz publike.

Susana Soares završila je preddiplomski studij na ESAD-u u Portugalu, nakon čega završava diplomski Dizajna interakcija u Royal College of Art u Londonu. Soares je predavačica na LSBU (London South Bank University) te je međunarodno predavala i prezentirala svoj rad na Networkshopu (Caltech University, Los Angeles), na simpozijumu Creative Engagement/Medi(t)ation of Survival Symposium u MOMAK, Kyoto, te na konferenciji Headspace – scent as design u organizaciji MoMA & Seed magazine, New York. Njezin je rad objavljen u dizajnerskim i znanstvenim publikacijama te je izložen u MoMA, New York, u MOMAK, Kyoto, u Science Gallery, Dublin, Southbank Center, London i The Royal Institution, London. Susanin je rad također dio stalne zbirke MoMA u New Yorku. Njezina trenutna istraživanja usmjerena su na razumijevanje kako tehnološko redizajniranje životnih sustava može generirati nove okvire za dizajnerske prakse.

Tekst Boris VINCEK

Fotografije J. KOVAČEVIĆ i M. JURCAN

Leave a Reply


7 + 4 =

KULTURISTRA – Webpage of the Department of Culture of the Region of Istria


Kulturistra.hr is a website project that was startedby the Region of Istria and Metamedij Association with the goal to develop the cultural information services in the Region of Istria.
The project wants to offer information about recent events, as well as give access to different data bases, which will contain information about all the people involved in the Istrian cultural scene, cultural events, international contests, and potential international partners. This project aims to improve the communication on the vertical and horizontal level, which means between cultural institutions of the Region of Istria, between institutions and artists, and between the cultural institutions, artists, and the public.

CONTACT US

captcha

Copyright © kulturistra.hr 2019 | Impressum