U znaku Poljaka

MFF – 1. I 2. DAN

Ovogodišnji Motovun Film Festival, posvećen političkom populizmu i europskoj kinematografiji, započeo je u utorak filmovima s područja bivše Jugoslavije.

Nakon otvaranja festivala na glavnom trgu prikazan je slovenski film „Nikad više luzerica“, redateljice Urše Menart, koja se na dopadljiv način bavi sudbinama mladih ljudi u Sloveniji, razapetih između vlastitih želja i onoga što surova stvarnost nudi. Nakon toga prikazan je još jedan regionalni film, makedonski „Bog postoji, njeno ime je Petrunija“ (redateljica Teona Strugar Mitevska), koji je osvojio velike simpatije publike i kritike na ovogodišnjem Berlinaleu. Mitevska je vješto pogodila očekivanja zapadnoeuropskih selektora, koji naročito cijene balkansku egzotiku i nadrealnu ikonografiju na tragu Kusturice, iako bi se o kvaliteti filma dalo raspravljati.

Srijeda je bila u znaku suvremene poljske kinematografije, naročito razvikanog filma „Kler“, čiji je redatelj Wojciech Smarzowski i ovogodišnji festivalski gost. Njegovi antijunaci su tri svećenika ogrezla u velike grijehe (alkoholizam, korupcija, varanje i slično), ali viši crkveni dužnosnici koji ih okružuju još su gori. Ne znam jesam li ikada gledao film u kojemu su crkveni velikodostojnici toliko skloni opijanju, prostačenju, silovanju, varanju, korupciji i brojnim drugim grijesima, da to u kontekstu filmske priče opasno klizi prema rubu groteske.

Očito Katolička crkva u Poljskoj (i ne samo tamo) nosi brojne grijehe na svojoj grbači, što je ujedno i razlog odlične gledanosti filma, ali ovdje je to ipak previše koncentrirano u odnosu na broj filmskih likova. Situaciju ipak djelomično spašavaju likovi dvojice svećenika koji su spremni podnijeti konkretne žrtve da bi iskupili vlastite grijehe i nedjela crkve kojoj služe. U srijedu je prikazan još jedan film, koji se također bavi turobnom poljskom svakodnevicom s vjerskim konotacijama, ali režiran je suptilnije i dojmljivije od „Klera“.

Riječ je o „Tihoj noći“ (redatelj Piotr Domalewski) u kojoj pratimo gastarbajtera Adama (Dawid Ogrodnik), koji se vraća nakratko u Poljsku da s obitelji proslavi Božić. Redatelj Domalewski uspio je vrlo dojmljivo spojiti traumatično gastarbajtersko iskustvo s tranzicijskim promjenama i neočekivanom dramom unutar obitelji, a pritom je i naslov filma odlično odabran, budući da s jedne strane sugerira mirnoću Badnjaka, dok istodobno ironično poručuje kako mir među ljudima nije moguć čak ni tijekom blagdanskog ugođaja. „Tiha noć“ je izravna i jasna kritika suvremene Poljske i cijele Europe, a istodobno vrlo fino i suptilno izvedena.

 

Elvis Lenić

Leave a Reply


5 − 3 =

KULTURISTRA – Webpage of the Department of Culture of the Region of Istria


Kulturistra.hr is a website project that was startedby the Region of Istria and Metamedij Association with the goal to develop the cultural information services in the Region of Istria.
The project wants to offer information about recent events, as well as give access to different data bases, which will contain information about all the people involved in the Istrian cultural scene, cultural events, international contests, and potential international partners. This project aims to improve the communication on the vertical and horizontal level, which means between cultural institutions of the Region of Istria, between institutions and artists, and between the cultural institutions, artists, and the public.

CONTACT US

captcha

Copyright © kulturistra.hr 2019 | Impressum