Glazbena recenzija: Richard Dawson “2020” (2019., Weird World)

Istovremeno pitak i avangardan osvrt na dehumanizaciju

• Album Richarda Dawsona “2020” (2019., Weird World) ujedinjuje gotovo nespojive elemente – pop, rock i avangardu, jednostavnu harmoniju i čudne disonance, akustičnu gitaru i robotiziranu elektroniku, beznadan, monotoni mrak civilizacije i veselu razigranost. Još je neobičnija činjenica da su svi ti elementi često prisutni unutar pojedinačne pjesme, a da cjelina ne ostavlja kaotičan dojam.

U pjesmama se vrlo izravno govori o negativnoj strani razvoja tehnologije, opsesiji modernim strojevima, strahu od komunikacije u stvarnom svijetu te radnim mjestima na kojima se osjećamo poput robova. Izdvojit ćemo skladbu “Heart Emoji” u kojoj se pojavljuje naturalistički motiv osobe koja hrče poput svinje dok joj na mobitelu u tri ujutro stiže SMS poruka. “Jogging” govori o anksioznosti prilikom izlaska iz stana nakon provođenja mnogo vremena na eBayu, u virtualnoj zoni. Od konstantnoga sjedenja pred ekranom stradava i zdravlje te je krajnji trenutak da se promijene prehrambene navike te se krene s tjelovježbom. U tekstovima pjesama “Civil Servant” i “Fulfilment Centre” naglasak je na temi rada koji postaje tlaka, traži se velika produktivnost i požrtvovnost, a trči se za novcem na račun slobodnog vremena. Dani su identični; ujutro se ustaje, brzinski doručkuje, odlazi na vlak, a već na samom početku te procedure susrećemo se s nizom uređaja koji nam asistiraju te pritom omogućuju da u svemu budemo efikasniji. Možemo zaključiti da su svi tekstovi jasni i uglavnom doslovni, što nije toliko često kad je u pitanju pop ili rock glazba koja se inače rado igra metaforama i općim mjestima. Ovakav osvrt na dehumanizaciju bliži se poetici rapa.

Struktura pjesama je pak tipična za pop – nailazimo na pamtljive refrene i upečatljive strofe. U refrenima ponekad vlada veselo, poletno ozračje, dok se u strofama znaju pojaviti disonance, dobro uklopljene u ostatak skladbi. Tempo se često mijenja, nema dosade i bezličnosti te se ni u jednom trenutku ne osjeća manjak nadahnuća ili želja da se samo popuni minutaža. Ono što nije karakteristično za pop je, dakako, duljina pjesama – često se u njima događa razvoj koji zahtijeva određeno trajanje, a ni instrumentalni dijelovi se ne izbjegavaju. Dominira gitara, ali se često pojavljuju i sintetički elementi – robotizirani glasovi ili zvukovi elektronike koji sugeriraju hladan svijet u kojem su ljudi otuđeni jedni od drugih. Pjesma “No-One” u tom nam smislu nudi vrhunac jer se svodi na zvukove uređaja i aparata, što izazivaju jezu i iritaciju.

U “Heart Emoji” vokal nudi svu svoju raskoš pa u refrenu primjećujemo uspješno izveden falset. Blago orijentalni folk elementi ponešto su prisutni u desetominutnom ostvarenju “Fulfilment Centre”, što označava pomak u odnosu na prethodni album “Peasant”, u kojem su oni zastupljeniji u više pjesama.

Pozitivna je činjenica da je autor zaslužan za dva odlična, a opet toliko različita albuma u kratkom vremenskom razmaku. Premda se ovdje disonance pojavljuju samo u tragovima, naslovnica albuma s kubističkim crtežom nečega što nalikuje na poluapstraktne nastambe, sugerira svojevrstan oblik nespojivih dijelova koji čine cjelinu. Tako na albumu doista i jest, a od te tvrdnje smo krenuli pa joj se vraćamo kako bismo donijeli konačnu ocjenu.

Radi se dakle o zanimljivom spletu elemenata, a pouka koja se odašilje svima je bliska, neovisno o tome žive li u razvijenoj ili siromašnoj državi. No problem takvoga pristupa je njegova istrošenost i nespremnost da se ponekad i promijeni perspektiva te se uoče i pozitivne strane tehnološkog razvoja. On i dalje traje te je uz njegovo bolje usmjerenje moguće postići i rezultate koji bi doveli do ponovne humanizacije svijeta. Međutim, rasprava o tome nije važna za govor o ovom albumu jer je ipak u središtu svega glazba koja uspijeva držati pozornost i zanimanje svim svojim trajanjem, a kao takva donosi inovacije iako je istovremeno lagana za slušanje.

Tekst Maja GREGOROVIĆ

Leave a Reply


6 + 8 =

KULTURISTRA – Webpage of the Department of Culture of the Region of Istria


Kulturistra.hr is a website project that was startedby the Region of Istria and Metamedij Association with the goal to develop the cultural information services in the Region of Istria.
The project wants to offer information about recent events, as well as give access to different data bases, which will contain information about all the people involved in the Istrian cultural scene, cultural events, international contests, and potential international partners. This project aims to improve the communication on the vertical and horizontal level, which means between cultural institutions of the Region of Istria, between institutions and artists, and between the cultural institutions, artists, and the public.

CONTACT US

captcha

Copyright © kulturistra.hr 2019 | Impressum