Udruge u kulturi o odgodama i otkazivanjima potpore njihovih projekata i programa zbog pandemije Koronavirusa

Povodom odgode/otkazivanja potpore programima i projektima u kulturi koje provode udruge na području Istarske županije koje su najavili Istarska županija, Grad Pula i TZ grada Pule popričali smo s predstavnicima udruga u kulturi te ih upitali kako su reagirali na ove loše vijesti koje su uzdrmale civilni sektor.

Od Davora Uljanića Đure, idejnog začetnika EduSplash platforme i Kluba Kotač htjeli smo prvo doznati kako je udurga Seasplash reagirala na te vijesti:

– Što reći, svi smo u istom loncu. Udruga Seasplash kao i uvijek nikad ne odustaje, dosta članova su pripadnici ratne generacije pa iskustva ne fali, a glavna poruka je solidarnost, solidarnost i stvaralaštvo. Situacija je teška, ne nudi neku sjajnu budućnost pa nije nikog za kuditi. Treba komunicirati i pronalaziti rješenja kako stvari ne bi generalizirali u potpunosti. Pohvalio bih inicijativu Grada Pule tj. Ureda za udruge koji provodi procjenu potreba organizacija civilnoga društva s ciljem definiranja mjera potrebitih za očuvanje radnih mjesta unutar kulturnih pogona, kaže Uljanić.

Što se Kluba Kotač tiče on nije stao sa radom, već je sukladno novoj regulativi promijenio format te nastavio emitirati svoj program putem Kotač TV-a. Preko noći je postao svojevrsni virtualni hub alternativne scene koji kreira različite sadržaje putem live streama Facebook profila Kluba Kotač, a emitirani sadržaj se može pronaći i na kanalima You Tubea, podacasta i instagrama.

– Kao što sam i naveo Klub Kotač nije prestao sa radom, a projektna sredstva su nam prijeko potrebna za nastavak djelovanja i održivost nezavisne kulturne scene. Sredstva u normalnim uvjetima iznose 30% ukupnih troškova programskih aktivnosti, a da bi sačuvali kulturne pogone morat ćemo kako tako pronaći brza rješenja za opstanak, navodi Uljanić.

Na pitanje je su li već imali neke troškove koje su trebali pokriti županijskim i gradskim sredstvima te kako će premostiti taj problem, Uljanić odgovara:

– Planirana sredstva su planirana sredstva i na njima stvarate financijski plan koji određuje programske aktivnosti i operativne pogone. S nekim projektima imamo problema – realizirani su 50%, a trenutno pristigla sredstva ne omogućavaju plaćanja operativnog tima i svih predavača, tu prvenstveno mislim na Edusplash platformu. Nije nikog za kriviti, zakon predviđa isplatu sredstava u 12 rata pa smo sukladno novoj situaciji/regulativi u malim problemima oko plaćanja navedenog. Vjerujemo i nadamo se da će institucije imati više senzibiliteta za tako krhku nezavisnu scenu, kaže Uljanić.

Na pitanje koliko ove mjere utječu na normalno funkcioniranje udruge (plaće zaposlenika, hladan pogon…) Uljanić odogovara:

– Tu isto postoji problem. Imamo dva zaposlenika djelomično financirana od Zaklade Kultura nova, a projektom je predviđeno da uz njihova sredstva mi osiguramo 40% vlastitih sredstava. Sukladno novonastaloj situaciji udruga nije u mogućnosti generirati dodatna sredstva. Potrebne su nam hitne i brze mjere kako bi se zakon o ukidanju doprinosa na plaće počeo primjenjivati i na zaposlenike udruga, odnosno neprofitni sektor, a ne samo na gospodarstvo. Ujedno se pojavljuje i problematika pokrivanja redovitih režijskih troškova i knjigovodstva koji na godišnjoj razini, ukoliko se situacija brzo ne stabilizira, mogu dovesti udrugu do ozbiljnije financijske nestabilnosti, kaže Uljanić.

Što se komunikacije s upravnim odjelima za kulturu i TZ-om tiče Uljanić navodi da su u Seasplashu uvijek spremni na razgovor te da trenutno ispunjavaju upitnike Ureda za udruge na kojima im zahvaljuju.

– Spremni smo na participaciju i obostranu solidarnost s ciljem pronalaska rješenja kako bi spasili kulturne pogone nezavisne scene, zaključuje Uljanić.

Pulski slikar Bojan Šumonja iz Umjetničke organizacije ROBOT pod čijom je ingerencijom galerija Poola kaže da odgode i otkazivanja potpore znače da neće biti programa jer svaki program ima izvjesne troškove.

– Uslijed zabrana okupljanja koja su na snazi i da odgode nema bilo bi isto što se tiče održavanja programa. Ako kriza s koronom potraje imat ćemo samo izdatke koji su konstantni bez obzira na to dali se programi održavaju ili ne, a nećemo imati sredstva da te troškove pokrijemo… za sada smo otkazali izložbu koja je trebala ići početkom travnja, kaže Šumonja.

On dodaje da su njihovi programi financirani iz sredstava Grada Pule, Istarske županije i Ministarstva kulture RH.

– Održali smo ove godine jedan program kojeg smo financirali tako da sam ja posudio novac Umjetničkoj organizaciji. To je praksa koju upražnjavam svake godine jer ponekad prva sredstva budu uplaćena na naš račun tek u svibnju, lipnju ili srpnju, a to je na pola sezone. Do tada se već održi i polovica predviđenih programa. Jedina razlika, kako mi se čini, ove godine, u odnosu na prethodne, je da mi možda ta sredstva koja sam posudio Umjetničkoj organizaciji neće biti vraćena. Što se tiče planova za budućnost sačekajmo da vidimo kako će se razvijati ova situacija u kojoj smo se zatekli, kaže Šumonja.

Kratkog odgovora bila je je i Kristina Nefat iz Hrvatskog udruženja interdisciplinarnih umjetnika koja je uvjerena da će svi zaposleni u udrugama dobiti zagarantirani minimalac u cilju spašavanja radnih mjesta.

– Mi ostali smo dobili otkaz svih ugovora do rujna i niti jedna potpora nas ne kači… Ministarstvo kulture trenutno razmišlja o pozivu za nas ostale, a za sve druge je već dostupan natječaj za traženje potpora na njihovim stranicama putem e-prijavnica. Mi samostalni umjetnici koji radimo isključivo na umjetničke ugovore smo ovih dana poslali i priopćenje na adresu pročelnika za kulturu Istarske županije Vladimira Torbice, kazala je Nefat, a priopćenje koje uz nju potpisuje i Irena Boljunčić Gracin možete pročitati na ovoj poveznici.

Boljunčić Gracin odgovorila je na naša pitanja kao predstavnica udruge Čarobnjakov šešir, a na pitanje na koji način ove odgode i otkazivanja utječu na rad udruge te kako komentira ove odluke odgovara:

– Cjelokupna ova situacija koja nam ne omogućava rad, kulturnu proizvodnju s jedne strane, ali i prihode od kojih žive kulturni djelatnici i umjetnici, izuzetno je zabrinjavajuća i nesagledive su sve posljedice koje će ona prouzrokovati u skorijoj budućnosti. S jedne strane, razumljive su odluke nadležnih jer je ispred svih nas niz nepoznanica koje utječu na donošenje takvih odluka (punjenje proračuna), međutim prije donošenja takvih odluka trebalo je malo ozbiljnije analizirati stanje u kulturnom i kreativnom sektoru u Istri. Izgovor da Odluka nije mogla biti donesena zbog nemogućnosti zasjedanja Skupštine Istarske županije nije korektna u ovoj situaciji. Ako kulturni djelatnici u ovoj situaciji pokušavaju na razne načine nastaviti proizvoditi kulturne sadržaje, pa makar i u digitalnom obliku što nije naš „uobičajeni“ svijet, onda bi se i zastupnici u Skupštini malo više trebali potruditi da se isto tako prilagode situaciji i pronađu način na koji će donijeti Odluke od izuzetne važnosti za malog čovjeka u Istri, kaže Boljunčić Gracin.

Ona dodaje da su trenutno su svi njihovi projekti i programi zaustavljeni i ne mogu se niti djelomično realizirati jer uključuju rad s ljudima i prostor, a sve takve aktivnosti su zabranjene do daljnjega.

– Do daljnjega su odgođene sljedeće aktivnosti: produkcija predstave „Raširi svoja krila“ koju radimo u suradnji s Centrom za inkluziju i podršku u zajednici, odnosno s njihovim korisnicima, osobama s intelektualnim poteškoćama. Na predstavi smo radili dva mjeseca, premijera je trebala biti 21. ožujka u kazalištu Dr. Inat. Aktivnost se financira iz ESF-a, kroz projekt „Gradimo Rojc“ i do daljnjega je sve iz navedenog programa obustavljeno. PIU – razvoj nezavisnih izvedbenih formi u Puli kroz ugošćavanje predstava različitih izvedbenih formi iz Hrvatske i Europe. Od nove godine ugostili smo tri predstave koje su izvedene u kazalištu Dr. Inat (Studentski teatar Lero, Dražen Šivak, Enes Kišević), a sve ostale planirane predstave su do daljnjega odgođene. Ova se aktivnost isto financira iz ESF-a kroz projekt „Gradimo Rojc“. Edukacijske aktivnosti za djecu i mlade koje provodimo u prostoru Udruge u DC Rojc kao i proslava Svjetskog dana cirkusa koja se trebala održati početkom travnja nisu se održale. Međunarodni Festival uličnih čarobnjaka – FUČ koji se trebao održati 13. i 14. lipnja u Novigradu je za sada odgođen s velikom vjerojatnošću da će biti otkazan, kazala je Boljunčić Gracin i dodala da je upitno i održavanje cirkuskog kampa za djecu i mlade „Cirkus na otoku“ koji se održava u srpnju, a kako trenutno ne znaju da li je sufinanciranje odobreno od strane Grada Pule, ne mogu ni planirati održavanje istog.

– Što se tiče ovisnosti o financiranju iz sredstava IŽ, Grada Pule i TZ-a, to zavisi o svakom pojedinačnom projektu, neki su više ovisni, neki manje. Međutim, mi surađujemo s mnogim TZ-ovima u cijeloj Istri i to s programima koji su dio kulturno turističke ponude gradova i svi ti programi su otkazani. Uz te suradnje, već godinama surađujemo i s hoteljerskim tvrtkama, koji su nam ovaj tjedan otkazali sve programe. Sve to znači, da ako se situacija i normalizira u lipnju, mi nećemo imati kako ostvariti prihode i tijekom cijele sezone i postsezone što će ugroziti egzistenciju mnogih kulturnih djelatnika i za nas će se kriza protegnuti kroz cijelu godinu, a ne samo sada nekoliko mjeseci. Ukoliko ne bude još i sredstava za redovne programe koji se financiraju iz gradskih i županijskih proračuna koje bismo mogli odraditi od rujna na dalje, velika je vjerojatnost da će se naše djelovanje u potpunosti ugasiti, kazala je Boljunčić Gracin.

S obzirom da rezultati natječaja nisu objavljeni, Boljunčić Gracin napominje da nisu ni započeli s provedbom aktivnosti tako da takvih troškova nemaju.

– Međutim, vraćam se uvijek na gore spomenuto, a to je kako će sve ovo vrijeme preživjeti umjetnici i kulturni djelatnici kad ne ostvaruju nikakve prihode i nisu obuhvaćeni nikakvim mjerama pomoći. Hoće li cijeli ovaj sektor sada postati socijalni slučaj? Sve je neizvjesno i svakog dana iznova sagledavamo situaciju u kojoj smo se našli pokušavajući naći neka rješenja. Međutim, zbog svega već navedenog, morati ćemo, možda već sutra, otpustiti naše zaposlenike jer se njihove plaće sufinanciraju iz različitih programa za koje sada ne znamo da li će biti odobreni odnosno sufinancirani. Svakako ćemo nastaviti komunicirati s upravnim odjelima za kulturu i TZ-om i tražiti provedbu mjera koje bi pomogle sektoru da barem u najminimalnijem obliku, premosti ovu situaciju i da se sve ne uruši. Osobno smatram da sada treba biti glasan i vidljiv jer nas se najlakše zaboravi, premda je situacija zaista kompleksna. Međutim, naši/kulturni Pročelnici trebaju naći načina kako da pomognu nezavisnom sektoru i time stati u obranu našeg dosadašnjeg rada i pokazanih rezultata. Baš kao i turistički sektor za čiji smo rast posljednjih godina i mi zaslužni. Dio nas iz nezavisnog kulturnog sektora je poslao priopćenje Pročelniku Torbici, obrazlažući širu problematiku onoga što sada proživljavamo i posljedica koje očekujemo u skorijoj budućnosti. Predložili smo i neke mjere koje bi sada pomogle sektoru da premosti ovo razdoblje, a za ubuduće pratiti ćemo situaciju i svakako predlagati mogućnosti i načine kako pomoći kulturnom i kreativnom sektoru, obzirom da ni nama budućnost ne izgleda nimalo dobro, zaključuje Boljunčić.

Matija Debeljuh i Branka Benčić iz vodnjanjske Apoteke – prostora za suvremenu umjetnost na postavljena su pitanja odgovorili jednim sveobuhvatnim priopćenjem:

– Apoteka se početkom godine fokusirala na međunarodne aktivnosti. Realizirali smo gostovanje izložbe Gorana Trbuljaka iz prošlogodišnjeg Cinemaniaca u Ljubljani i Beču. Djelomično volonterski, vlastitim sredstvima i uz podršku domaćina, jer se do objave rezultata ako želimo biti aktivni moramo samofinacirati. Od neizvjesnosti i blokade uzrokovane Koronavirusom, preko zagrebačkog potresa koji je pogodio brojne prijatelje, umjetnike i institucije, do vijesti o šokantnoj odluci Istarske županije tek se oporavljamo i u nemogućnosti smo napraviti konkretniji plan budući da se kriza i neizvjesnost prelijevaju i na partnere i suradnike. Radimo u stanju permanentne talačke krize. Podrške Ministarstva kulture i Grada Vodnjana osigurati ce nam da pripremimo plan evakuacije, nećemo biti neokrznuti, ali nećemo odustati. U nevjerici smo kakvom je brzinom Županija privremeno ostavila na cjedilu upravo one koji godinama predstavljaju najživlji, najkvalitetniji i najkreativniji dio kulturnog sektora, umjesto da solidarno pruži ruku podrške. To su projekti, organizacije, festivali koji su prepoznati i relevantni u nacionalnom i međunarodnom kontekstu, i značajno doprinose definiranju kulturne i umjetničke slike Istre. Ovi postupci demaskirali su prijetvornost i prioritete kulturnih politika, zaključuju iz Apoteke – prostor za suvremenu umjetnost.

Na naše je upite odgovorila i Mirjana Radulović u ime Dnevnog boravka Društvenog centra Rojc.

– Ove odgode i otkazivanja minimalno utječu na naše programe. Međutim, kako upravljamo javnim prostorom u kojem programe organiziraju organizacije civilnog društva s područja IŽ koje se možda i većim dijelom financiraju iz ovih izvora, odluka će sigurno utjecati na kulturnu ponudu Dnevnog boravka. Ova se odluka trebala donijeti u dogovoru sa svim dionicima, kaže Radulović.

– Odgodili smo programe, ne zbog ove odluke nego zbog pandemije virusa COVID 19. Namjeravamo ih održati u drugom obliku, one koje je moguće tako organizirati, ili kad se stabilizira situacija. Naši projekti ovise 0% od financiranja IŽ i TZ te 10% od Grada Pule, kaže Radulović.

Na upit jesu li već imali neke troškove koje su trebali pokriti županijskim i gradskim sredstvima Radulović odgovara negativno te dodaje da ove mjere minimalno utječu na njihovo normalno funkcioniranje. Ona se nada da će se ove užasne odluke grada i županije promijeniti te da smatra da treba napraviti širu i veću akciju zagovaranja drugačijih mjera štednje.

Tekst Boris VINCEK

Leave a Reply


− 4 = 2

KULTURISTRA – Webpage of the Department of Culture of the Region of Istria


Kulturistra.hr is a website project that was startedby the Region of Istria and Metamedij Association with the goal to develop the cultural information services in the Region of Istria.
The project wants to offer information about recent events, as well as give access to different data bases, which will contain information about all the people involved in the Istrian cultural scene, cultural events, international contests, and potential international partners. This project aims to improve the communication on the vertical and horizontal level, which means between cultural institutions of the Region of Istria, between institutions and artists, and between the cultural institutions, artists, and the public.

CONTACT US

captcha

Copyright © kulturistra.hr 2020 | Impressum