Tragom holivudskih klasika

TV: GRAN TORINO, redatelja Clinta Eastwooda

Gran Torino

Kad film nosi ime legendarnog modela automobila spontano očekujemo žestoku akciju, automobilske potjere ili nešto slično, ali Clint Eastwood u svojem djelu “Gran Torino” (NOVA TV, 26. travnja u 22.45), nazvanom prema znamenitom modelu tvornice Ford, ne pokazuje takve sklonosti.

Njegova drama prati mrzovoljnog i dobrodržećeg umirovljenika Kowalskog (glumi ga osobno Eastwood) kojemu je upravo umrla voljena žena, koji nije u bliskim odnosima s vlastitom djecom i unucima, a kvart u kojemu desetljećima stanuje potpuno su zaposjeli doseljenici iz Azije. Odnos Kowalskog prema životu mijenja se kad mu dječak iz azijske obitelji pokušava ukrasti raritetni automobil Gran Torino, što predstavlja ritual inicijacije za pristup lokalnoj bandi, ali ga uspijeva spriječiti u toj namjeri. Ubrzo mora spašavati cijelu obitelj od pripadnika bande i dobiva status heroja među lokalnim Azijcima, iako ne želi imati ništa s njima.

Eastwoodov lik je klasičan primjer grubijana mekanog srca, čovjeka koji ispod namrgođene i natmurene ljušture krije mnogo suosjećajnosti i volje da pomogne drugim ljudima, što će najzad prerasti u iznimno čvrsto muško prijateljstvo s maloljetnim susjedom provalnikom. Problem njegove zatvorenosti najvećim dijelom leži u tome što naročito drži do klasičnih moralnih vrijednosti, a više ih nigdje ne primjećuje. Sin mu prodaje japanske automobile i vozi Toyotu, snaha planira kako da ga smjesti u starački dom i dočepa se kuće s okućnicom, a unuka žvače i šalje sms poruke na bakinom sprovodu. Da stvar bude još gora, njegov kvart napustili su gotovo svi bivši susjedi, pa kuće i vrtovi propadaju u korovu ili u njima žive istočnjaci. U takvim okolnostima potpuno je razumljiv prezir Kowalskog, ali ta ljuštura nesnošljivosti postupno će se otopiti nakon ključnih signala iz bliske okoline. Bitan je trenutak u kojemu Kowalski shvaća da ima više dodirnih točaka s azijskim susjedima nego s članovima vlastite obitelji, a to će i glasno reći gledajući se u zrcalu njihove kupaonice. Nakon toga počinje se sve više otvarati jer shvaća da je napokon pronašao stvari za koje se vrijedi boriti, iako na mjestu gdje to nije očekivao. Njegova posvećenost ide tako daleko da je najzad spreman podnijeti osobnu žrtvu za dobrobit svojih novih prijatelja, što je također izvedeno narativno uvjerljivim i dramaturški opravdanim pristupom (primjerice, diskretne naznake junakove neizlječive bolesti).

“Gran Torino” podsjeća na velike klasične filmove iz zlatnog holivudskog razdoblja, jedino što se radnja pomiče izvan kruga autohtonih američkih građana. Paradoksalno, ali Eastwood je ovdje napravio veću uslugu Azijcima nego u razvikanim “Pismima s Iwo Jime”. Dok je tamo iznimno uočljivo autorovo nepoznavanje kulture koju obrađuje i zamorno nastojanje da se razumije drugačije, ovdje cjelina naprosto zavodi spontanošću, izvornošću i skladom. “Gran Torino” je velik film o temeljnim ljudskim vrlinama i potrebi njihovog očuvanja bez obzira na promijenjene društvene okolnosti.

 

Elvis Lenić

 

Leave a Reply


3 + 4 =

KULTURISTRA – Web portal za kulturu Istarske županije

Kulturistra.hr je projekt koji su pokrenuli Istarska županija i Udruga Metamedij s ciljem razvoja kulturnog informacijskog servisa u Istarskoj županiji. Projekt teži ponuditi informacije o aktualnim događajima, ali i pružiti mogućnost pristupa različitim bazama podataka koje će sadržavati informacije o svim akterima u kulturi, kulturnim događajima, međunarodnim natječajima i potencijalnim međunarodnim partnerima. Ovim  projektom želimo pridonijeti boljoj komunikaciji na vertikalnoj i horizontalnoj razini, tj. istarskih kulturnih ustanova, između ustanova i umjetnika, te svih njih i šire kulturne javnosti.
Projekt financira Istarska županija.


KONTAKTIRAJTE NAS

captcha

Copyright © kulturistra.hr 2019 | Impressum