Teret prvog filma

PORTRET REDATELJA: JAMES GRAY

'The Immigrant' Photocall - The 66th Annual Cannes Film Festival

Kada je sredinom 1990-ih mladi James Gray (tada 25-godišnjak) režirao svoj prvijenac “Mala Odessa”, bila je to prvorazredna senzacija. Njegov film odvija se u Brighton Beachu , dijelu Brooklyna naseljenom uglavnom ruskim imigrantima, i prati odnos između dva brata (Tim Roth i Edward Furlong) koji su razdvojeni zbog okrutnih sukoba u podzemlju.

Pritom ostavlja dojam da je proza Dostojevskog smještena u njujoršku pravoslavnu četvrt, gdje nemilosrdni ubojica (Tim Roth) doista biva, poput Raskoljnikova, osuđen na duševni pakao. Ovo iznimno turobno te stilski i glumački gotovo savršeno zaokruženo djelo vjerojatno pripada najimpresivnijim debitantskim ostvarenjima u povijesti filma. U njegovom sljedećem filmu “Yards” Mark Wahlberg glumi mladića koji je upravo odslužio zatvorsku kaznu zbog krađe automobila i traži posao kod tetka (James Caan), koji vodi poduzeće za održavanje njujorških podzemnih željeznica, a istodobno podmićuje gradske moćnike i prljavim potezima ugrožava izravnu konkurenciju. U filmu “Braća po krvi” (reprizno prikazan sinoć na Novoj TV) Gray se bavi odnosom između voditelja noćnog kluba (Joaquin Phoenix) i njegovog oca (Robert Duvall) i brata (Mark Wahlberg), koji su pripadnici policijskih snaga. Nakon što mu poslovni suradnici teško ranjavaju brata, Phoenix bez oklijevanja mijenja način života i prelazi na drugu stranu, što je izvedeno glatkim i uvjerljivim narativnim zaokretom.

Grayev nevelik opus prilično je ujednačen i sadrži brojne zajedničke elemente. Riječ je o redatelju koji režira u pravilnim razmacima i nakon dugačkih priprema (svakih 6-7 godina), radnje njegovih filmova odvijaju se u neglamuroznim dijelovima New Yorka, a naročitu pažnju posvećuje odnosima unutar obitelji (braća, očevi i djeca). Njegov stilski pristup uključuje dugačke i dobro promišljene sekvence te polagano odvijanje radnje s odličnom pozadinskom glazbom, koja stvara mučni dojam bezizlaznosti. Gray često koristi krupne kadrove i veliku pažnju poklanja radu s izvrsnim glumcima, što rezultira likovima koji nisu isključivo dobri ili loši, već složenih moralnih stajališta i svjetonazora.

To se odnosi i na njegove filmove u cjelini, ne samo na one koji govore o štetnosti kriminala, korupciji i obiteljskom povjerenju, nego i novije radove koji se bave ljubavnom tematikom (Ljubavnici) ili američkom povijesti (Imigrantica). Kritičari uglavnom izdvajaju “Malu Odessu” i vole naglasiti da se Gray u kasnijim filmovima ponavlja, što uopće nije točno. Rijetko koji redatelj toliko je dosljedan određenom mikrosvijetu i nastojanju da u njemu razvija univerzalne priče.

 

Elvis Lenić

 

Leave a Reply


6 + 2 =

KULTURISTRA – Web portal za kulturu Istarske županije

Kulturistra.hr je projekt koji su pokrenuli Istarska županija i Udruga Metamedij s ciljem razvoja kulturnog informacijskog servisa u Istarskoj županiji. Projekt teži ponuditi informacije o aktualnim događajima, ali i pružiti mogućnost pristupa različitim bazama podataka koje će sadržavati informacije o svim akterima u kulturi, kulturnim događajima, međunarodnim natječajima i potencijalnim međunarodnim partnerima. Ovim  projektom želimo pridonijeti boljoj komunikaciji na vertikalnoj i horizontalnoj razini, tj. istarskih kulturnih ustanova, između ustanova i umjetnika, te svih njih i šire kulturne javnosti.
Projekt financira Istarska županija.


KONTAKTIRAJTE NAS

captcha

Copyright © kulturistra.hr 2020 | Impressum