16. Venecijanski bijenale arhitekture

Slobodni prostor – prostor igre i edukacije

• Svaka velika izložba, a pogotovo Bijenale u Veneciji predstavlja mentalni, fizički i prostorni izazov jer praktično je nemoguće obići stotinjak postavljenih izložbi, a kamoli dublje proniknuti u svaku od njih. Kako bilo, izgleda da je većina sudionika navikla na takve okolnosti te ih prešutno prihvaća kao neminovnost. Većina izložbi povezanih s Bijenalom nalazi se u dva glavna prostora na Giardinima i Arsenalu, ali i pored toga dobar broj kako nacionalnih paviljona tako i kolateralnih događanja rasut je po cijelom gradu. Kad je na Giardinima, u subotu 26. svibnja svečano otvoren ovogodišnji Bijenale Arhitekture, koji se nastavlja sve do 26. studenog, to je ujedno predstavljao željno iščekivani trenutak proglašenja dobitnika nagrada, jer na Bijenalu ipak nije važno samo sudjelovati već je itekako bitno ostaviti dojam i biti zapažen, a veza s bijenalnom temom ionako može biti samo efemerna već prema afinitetima nacionalnih kustosa.

Ovaj put, čast da ponese Zlatnog lava, dobio je švicarski paviljon s vizualno izazovnom arhitektonskom instalacijom “Svizzera 240: House Tour” koja posjetitelja može podsjetiti na „Alisu u zemlji čudesa“ budući da se poigrava prostornim odnosima različitih veličina arhitektonskih otvora prozora i vrata. Iako je prostor koloristički reduciran bijelom podlogom, ipak pruža dojam zaigranosti te je većina publike ovaj paviljon napuštala s osmjehom na licu, a žiri je posebno istaknuo kvalitetu bavljenja kritičnim problemom razmjera u prostoru doma.

S druge strane paviljon Velike Britanije, koji je dobio posebno priznanje od žirija, potpuno je ispražnjen, dok je na krovu sagrađena privremena platforma s koje se pruža divan pogled na Veneciju, a namijenjena je za održavanje raznih događanja ili individualno opuštanje. Ne treba ni spomenuti da je i ovaj pristup izazvao oduševljenje prisutne publike.

U taj kontekst zaigranosti dobro se uklopio i hrvatski paviljon, koji je ovaj put imao samostalni segment u Arsenalu, a i sam projekt je više usmjeren na stvaranje doživljaja odnosno novog iskustva što se može iščitati iz imena ove ambijentalne instalacije: “Oblak Pergola / Arhitektura gostoljubivosti”. Iako najdojmljiviji dio predstavlja 3D printana struktura „pergole“ autora Alise Andrašek i Brune Juričića, u potpunom suglasju su i ostali dijelovi, naime zvučni zapis Maje Kuzmanović, likovna intervencija na papiru Vlatke Horvat, te rasvjeta Deana Skire, a bez obzira na broj uključenih autora, to nije rezultiralo uočljivom distrakcijom ili disonancijom u doživljaju prostora, već je nasuprot ostavilo dojam kod publike, što se vidjelo i po velikom broju posjetitelja koji su se na dan otvorenja zaustavljali pored instalacije kako bi je snimili ili napravili selfi.

I upravo po pitanju razrade zadane bijenalne teme „slobodnog prostora“ mogla su se primijetiti dva generalna pravca u kustoskim pristupima. Jedan dio autora odlučio se za širi konceptualni pristup koji su rješavali različitim instalacijama koje su naglašavale element igre (pored već spomenutih tu su i paviljoni Francuske, Rumunjske, Škotske, Slovenije…) ili element obrazovanja (paviljoni SAD, Srbije, Grčke, Irske, Crne Gore…) pri čemu se nije moglo izbjeći postavljanje aktualnih svjetskih pitanja osobito što se tiče ekologije/klimatskih promjena (npr. Argentina ili Australija) ili ozbiljnijih tema poput podjela u društvu (npr. izložba u njemačkom paviljonu „Undivided walls“). U konačnici, iako su neki komentirali da tu nema ni angažiranosti ni arhitekture, može se pretpostaviti da su kustosice ovogodišnjeg Bijenala Yvonne Farrell i Shelley McNamara zadovoljne kvalitetom, raznolikošću i slobodom u pristupu predstavljenih projekata.

Istovremeno s Bijenalom, u Veneciji je otvoreno više izložbi od kojih ćemo spomenuti samo tri. Prva izložba pod nazivom  “Machines à penser” nalazi se u Fondazione Prada i predstavlja projekt koji istražuje korelaciju između uvjeta egzila, bijega i povlačenja na fizička i mentalna mjesta koja omogućavaju refleksiju, mišljenje i intelektualnu produkciju, a fokusira se na tri fundamentalne figure u filozofiji XX. Stoljeća: Adorna, Heideggera i Wittgensteina, od kojih se Heidegger povlačio u kolibu u njemačkim šumama, a Wittgeinstein u više navrata odlazio u jedan udaljeni fjord u Norveškoj. Na izložbi su postavljene malo smanjene replike tih koliba te se donekle može osjetiti ambijent u kojem su ti filozofi boravili dok se ostatak izložbe sastoji od mnoštva fotografija i instalacija povezanih s temom.

Sljedeća izložba nalazi se u atraktivnom prostoru Magazzini del Sale, a riječ je o „Progetti d’acqua“ izložbi na kojoj je predstavljeno šesnaest projekata Renza Piana koji su, svaki na svoj način, povezani s elementom vode. Izložbu organizira Fondazione Vedova, a zahvaljujući multimedijalnoj postavi posjetitelji imaju mogućnost uroniti u vizualni i zvučni ambijent koji predstavlja osobeni svijet ovog svjetski poznatog talijanskog arhitekta.

I na kraju spomenimo da je u muzeju Peggy Guggenheim prikazan projekt posvećen 70-godišnjici izložbe koju je ova bogata nasljednica i mecena umjetnosti organizirala na prvom Bijenalu nakon 2. svjetskog rata 1948. godine. U Europi je to bilo prvo predstavljanje njene kolekcije avangardne umjetnosti od Kubizma, Futurizma, Dadaizma do Nadrealizma i Apstraktnog ekspresionizma. Originali većine ovih radova mogu se vidjeti u stalnom postavu muzeja koji predstavlja pravi dragulj za poznavaoce moderne umjetnosti, a za ovu priliku posebno je prikupljeno dvanaest radova Jacksona Pollocka koji su tada bili izloženi. Svi koji posjete ovaj muzej mogu pogledati i izložbu „Josef Albers in Mexico“ na kojoj su radovi ovog umjetnika postavljeni u kontekst njegovih čestih posjeta arheološkim nalazištima u Meksiku.

Venezija tako svake godine pokazuje da i pored strane masovnog turizma i jednostavnih itinerera (Rialto-San Marco) ima i drugu stranu koja informiranom posjetitelju pruža mogućnost uživanja u velikom broju vrijednih izložbi kako iz područja arhitekture tako i likovne umjetnosti.

Tekst i fotografije Boris BOGUNOVIĆ / Konstruktiva

Leave a Reply


− 4 = 0

KULTURISTRA – Web portal za kulturu Istarske županije

Kulturistra.hr je projekt koji su pokrenuli Istarska županija i Udruga Metamedij s ciljem razvoja kulturnog informacijskog servisa u Istarskoj županiji. Projekt teži ponuditi informacije o aktualnim događajima, ali i pružiti mogućnost pristupa različitim bazama podataka koje će sadržavati informacije o svim akterima u kulturi, kulturnim događajima, međunarodnim natječajima i potencijalnim međunarodnim partnerima. Ovim  projektom želimo pridonijeti boljoj komunikaciji na vertikalnoj i horizontalnoj razini, tj. istarskih kulturnih ustanova, između ustanova i umjetnika, te svih njih i šire kulturne javnosti.
Projekt financira Istarska županija.


KONTAKTIRAJTE NAS

captcha

Copyright © kulturistra.hr 2018 | Impressum