Glazbena recenzija: Ry Cooder „The Prodigal Son“ (2018.)

Nepatvoreni, arhaični glazbeni jezik

• Imao sam 16 godina kad sam prvi put čuo za Ry Coodera i to zahvaljujući soundtracku koji je rado za Wendersov film „Paris Texas“. Nama tada kultni film, iako ne znam zašto nam je baš toliko imponirao. Vjerojatno smo slušali odličnu filmsku glazbu, gledali lijepu Nastasju Kinski i oslonili se na zanimljivu estetiku filmske fotografije. Ostalo, sa 16 godina, nismo mogli baš previše razumjeti. Vjerojatno nas je podsjećao na još jedan kultni film koji je svaki mladi roker tada morao makar 2-3 puta pogledati – „Easy Rider“.

U međuvremenu nisam pozorno pratio njegovu karijeru, iako je Cooder nanizao još puno odličnih soundtracka i solo albuma. Na ovom je novom albumu obradio folk blues standarde koje su popularizirali Blind Willie Johnson, The Stanley Brothers i The Pilgrim Travelers. Njima je pridodao i tri svoje novije pjesme stoga je ovaj album dobio povijesni presjek, a i sam zvuk i produkcija variraju od pjesme do pjesme.

Album ima i obiteljsku crtu, na njemu je angažiran i Ryev sin, Joachim Cooder, kao producent, udaraljkaš i bubnjar. Moderan pristup Joachima i bezvremenska, “bottleneck” gitarara Rya, nekako je uspjela stvorit zanimljivu, prigušenu kemiju, koja ovaj album čini arhaičnim, ali ga ipak smješta u ovo vrijeme. U “Straight Street”, koju su Pioneersi izvodili još 1955., koristi vokale Terryja Evansa, Bobbyja Kinga i Arnolda McCullera na vrlo sofisticiran i upečatljiv način. Ono što mi je na ovom albumu najviše leglo su obrade, bottleneck gitara i minimalna, starinska produkcija s jako malo perkusija.

Tekstovi su socijalno osviješteni i angažirani, a u Blind Alfred Reedovoj “You Must Unload”, dotiče se i religije, točnije pomodnih katolika (“You fashion-loving Christians sure give me the blues”). Stariji ljubitelji countryja znaju reći “j…š pjesmu koja u sebi nema stih “broken heart”“ i često se toga sjetim kad naiđem na kakav country album, ali Ry Cooder nije romantik te vrste, on je aktivist.

Meditativan album, za nešto stariju publiku, odličan za vruće (pustinjske) temperature i drijemuckanje u hladu. Nije isključivo samo za ljubitelje Americane jer koristi jedan nepatvoreni, arhaični glazbeni jezik, koji uvijek nađe načina da dopre do ljudskih korijena.

DJ Marino