GLAZBENA RECENZIJA: Jimi Tenor „Order of Nothingness“ (2018.)

Finski techno hipster

• „Take be baby“, bio je hit iz najdekadentnijih party rupa na samom početku rave kulture. Mene vraća u Fort Bourgignon, nekog možda u Kašinu kraj Zagreba (klub Mungos, spektakularno zatvoren nakon racije gdje su navodno uhapšene rejvere odvozili busom), a možda još više i na raznorazne after partye. Susret različitih svjetova od glamuroznih šminkera, LGBT scene, društvene elite do junkija, dilera i šanera, opterećenih ratom, nacionalizmom, neizvjesnošću i depresivnom svakodnevnicom.

Na plesnim podijima bilo je trenutaka kada su postajali jedno u trenucima kolektivnog trensa i ekstaze. Jedan od takvih trenutaka desio bi se i kada bi DJ pustio Jimi Tenora i njegovu „Take me baby“. Inače je taj finski autor bio poznat po sofisticiranom, eksperimentalnom i nikako mainstream techno glazbi, ali eto, imao je taj jedan hit. Za one koji nisu čuli tu pjesmu, stvar je vjerojatno nekakva njegova zajebancija na temu pop kulture, ima nekakav darkerski elektro štih uz naravno blesavu bas liniju (ako se to može nazvati tako) i nezaobilaznih sint rifova. Savršen hit za bijeg od sumorne, post (ratne) svakodnevnice i pulske tapije.

Jimi Tenor, naravno nije prihvatio ulogu producenta koji će nastaviti karijeru radeći takve pjesmuljke, već se posvetio eksperimentiranju s različitim žanrovima. U 90-ima je izvodio glazbu koja je uspjela zbuniti čak i ekipu iz Warp records, inače pionira elektra, koja se nije libila objavljivati progresivnije autore tog žanra. Valjda im je album „Intervision“ (1997.), (inače mogao se svojedobno naći u prodaju u pulskom legendarnom dućanu Noise shop na vinilu) bio prečudan, pomalo “kenjkav”, reklo bi se u domaćem žargonu. Danas bi to bio vrh za mlade hipsteraje koji otkrivaju elektro glazbu.

Uglavnom, glazbena industrija se teško nosila s čudakom kao što je Jimi Tenor, prije svega iz razloga što ga je teško uokviriti i staviti u nekakvu marketinšku nišu. Za finsku scenu u 80-ih bio je čudan i previše marginalan budući se tada slušao hard rock. U Britaniji se devedesetih afirmirao kao trendovski techno jazz umjetnik, ali Jimi je uskoro uspio zbuniti techno zajednicu objavljujući eksperimentalne simfo-elektro albume umjesto minimal techno hitove.

Danas je Jimi Tenor etabliran autor, ali i dalje djeluje van nekog manistreama i uobičajenih klišeja. Njegova publika sastoji se od techno partijanera i alternativnih rock entuzijasta koji traže nekakav noviji zvuk, ali i jazz i funk sladokusaca koji vole istraživati nekakvu fuziju s primjesama etno zvuka i world music ritmova.

Na svojem najnovijem albumu “Order of Nothingness” ekscentrični Finac ponovno je obnovio suradnju s bubnjarom Ekow Alabi Savagom i vibrafonistom Maxom Weissenfeldtom kako bi pokušao spojiti najbolje od etiopijskog jazza i P-funka umotano u suvremeni analogno elektro zvuk. Na albumu Jimi svira puhačke instrumente i klavijature. Osim navedenih, na albumu gostuje još čitav niz gostujućih muzičara i pratećih vokala.

Jimi Tenorovo putovanje vodi nas tako u egzotična područja i fantazije nastale u kreativnoj izolaciji u predgrađu Helsinkija i studiju Philophon u Berlinu.

Odupirati se strukturama, ladicama i definicijama obilježava veći dio Tenorove karijere. Tako zvuči i ovaj album, on predstavlja polusatno putovanje kroz disco, worldmusic, fusion i jazz glazbu. I dalje uspijeva nekako obuhvatiti naizgled oprečne stvari, njemačku techno kulturu i afro world gazbu. Na trenutke možda manje uspješno, ali uglavnom vrlo uspješno na ovom albumu.

Za nekog tko se prvi puta susreće s radovima Jimija Tenora, na prvo će slušanje album biti nefokusiran i zbrkan, ali to je njegov modus operandi, pa čak nam i naziv albuma to najavljuje. Jimi Tenor i dalje spada u zasebnu ligu. Vrhunska elektro egzotika za hipstere bez brade.

Tekst DJ Marino