Metafilm umjesto metatekstualnosti

KINO: ČOVJEK KOJI JE UBIO DON QUIJOTEA, redatelja Terryja Gilliama

Među filmofilima i štovateljima redatelja Terryja Gilliama već gotovo dva desetljeća kruži priča o njegovom dramatičnom pokušaju ekranizacije znamenitog romana „Don Quijote“, španjolskog književnika Miguela de Cervantesa.

Štoviše, o tome je 2002. godine napravljen i dokumentarni film „Izgubljeni u La Manchi“ (redatelji Keith Fulton i Louis Pepe) koji detaljno prikazuje propast Gilliamove vizije. No, Gilliam je nakon svega ipak uspio dovršiti film „Čovjek koji je ubio Don Quijotea“, koji se upravo prikazuje u hrvatskim kinima.

Glavni lik filma je talentirani redatelj (Adam Driver) koji u Španjolskoj snima skupu reklamu i prisjeća se svojih početaka kada je na obližnjem lokalitetu snimao niskobudžetnu ekranizaciju „Don Quijotea“. Ubrzo pronalazi starog postolara i nekadašnjeg tumača naslovnog lika (Jonathan Pryce), koji je sada uvjeren da je pravi Don Quijote i u redatelju prepoznaje svojeg slugu Sancha Pansu. Nakon što slučajno sudjeluje u tragikomičnom okršaju s predstavnicima reda, redatelju ne preostaje drugo nego pratiti suludog „viteza“ kroz španjolske pustopoljine.

Terry Gilliam dobro zna da danas nema smisla raditi doslovnu ekranizaciju Cervantesovog klasika i zato je osuvremenjuje smještanjem priče u današnje vrijeme. Dok roman ima metatekstualnu dimenziju, budući da su likovi koje Don Quijote sreće u drugom dijelu romana upoznati s radnjom prvog dijela, Gilliam to prenosi u metafilmsku dimenziju, tako što su ljudi koji u stvarnosti okružuju postolara i „viteza“ već ranije gledali film. Osim te metafilmske igre, Gilliam osuvremenjuje priču tako da u narativno tkivo vješto ubacuje brojne strahove i bolne točke suvremenog zapadnjačkog društva (fobije od Trumpa i migranata, primitivizam novopečenih tajkuna i drugo), a oni koji dobro poznaju njegov osebujni vizualni stil primijetiti će da ga je ovdje malo ublažio.

Unatoč svemu tome, „Čovjek koji je ubio Don Quijotea“ nije za današnju širu publiku, budući da je previše slojevit, preosebujan, a i prilično dugačak. Iako to ne znači da se Gilliamova gotovo dvodesetljetna kreativna pustolovina u konačnici nije isplatila.

 

Elvis Lenić

Leave a Reply


5 + 1 =

KULTURISTRA – Web portal za kulturu Istarske županije

Kulturistra.hr je projekt koji su pokrenuli Istarska županija i Udruga Metamedij s ciljem razvoja kulturnog informacijskog servisa u Istarskoj županiji. Projekt teži ponuditi informacije o aktualnim događajima, ali i pružiti mogućnost pristupa različitim bazama podataka koje će sadržavati informacije o svim akterima u kulturi, kulturnim događajima, međunarodnim natječajima i potencijalnim međunarodnim partnerima. Ovim  projektom želimo pridonijeti boljoj komunikaciji na vertikalnoj i horizontalnoj razini, tj. istarskih kulturnih ustanova, između ustanova i umjetnika, te svih njih i šire kulturne javnosti.
Projekt financira Istarska županija.


KONTAKTIRAJTE NAS

captcha

Copyright © kulturistra.hr 2018 | Impressum