U znaku Poljaka

MFF – 1. I 2. DAN

Ovogodišnji Motovun Film Festival, posvećen političkom populizmu i europskoj kinematografiji, započeo je u utorak filmovima s područja bivše Jugoslavije.

Nakon otvaranja festivala na glavnom trgu prikazan je slovenski film „Nikad više luzerica“, redateljice Urše Menart, koja se na dopadljiv način bavi sudbinama mladih ljudi u Sloveniji, razapetih između vlastitih želja i onoga što surova stvarnost nudi. Nakon toga prikazan je još jedan regionalni film, makedonski „Bog postoji, njeno ime je Petrunija“ (redateljica Teona Strugar Mitevska), koji je osvojio velike simpatije publike i kritike na ovogodišnjem Berlinaleu. Mitevska je vješto pogodila očekivanja zapadnoeuropskih selektora, koji naročito cijene balkansku egzotiku i nadrealnu ikonografiju na tragu Kusturice, iako bi se o kvaliteti filma dalo raspravljati.

Srijeda je bila u znaku suvremene poljske kinematografije, naročito razvikanog filma „Kler“, čiji je redatelj Wojciech Smarzowski i ovogodišnji festivalski gost. Njegovi antijunaci su tri svećenika ogrezla u velike grijehe (alkoholizam, korupcija, varanje i slično), ali viši crkveni dužnosnici koji ih okružuju još su gori. Ne znam jesam li ikada gledao film u kojemu su crkveni velikodostojnici toliko skloni opijanju, prostačenju, silovanju, varanju, korupciji i brojnim drugim grijesima, da to u kontekstu filmske priče opasno klizi prema rubu groteske.

Očito Katolička crkva u Poljskoj (i ne samo tamo) nosi brojne grijehe na svojoj grbači, što je ujedno i razlog odlične gledanosti filma, ali ovdje je to ipak previše koncentrirano u odnosu na broj filmskih likova. Situaciju ipak djelomično spašavaju likovi dvojice svećenika koji su spremni podnijeti konkretne žrtve da bi iskupili vlastite grijehe i nedjela crkve kojoj služe. U srijedu je prikazan još jedan film, koji se također bavi turobnom poljskom svakodnevicom s vjerskim konotacijama, ali režiran je suptilnije i dojmljivije od „Klera“.

Riječ je o „Tihoj noći“ (redatelj Piotr Domalewski) u kojoj pratimo gastarbajtera Adama (Dawid Ogrodnik), koji se vraća nakratko u Poljsku da s obitelji proslavi Božić. Redatelj Domalewski uspio je vrlo dojmljivo spojiti traumatično gastarbajtersko iskustvo s tranzicijskim promjenama i neočekivanom dramom unutar obitelji, a pritom je i naslov filma odlično odabran, budući da s jedne strane sugerira mirnoću Badnjaka, dok istodobno ironično poručuje kako mir među ljudima nije moguć čak ni tijekom blagdanskog ugođaja. „Tiha noć“ je izravna i jasna kritika suvremene Poljske i cijele Europe, a istodobno vrlo fino i suptilno izvedena.

 

Elvis Lenić

Leave a Reply


6 − = 2

KULTURISTRA – Web portal za kulturu Istarske županije

Kulturistra.hr je projekt koji su pokrenuli Istarska županija i Udruga Metamedij s ciljem razvoja kulturnog informacijskog servisa u Istarskoj županiji. Projekt teži ponuditi informacije o aktualnim događajima, ali i pružiti mogućnost pristupa različitim bazama podataka koje će sadržavati informacije o svim akterima u kulturi, kulturnim događajima, međunarodnim natječajima i potencijalnim međunarodnim partnerima. Ovim  projektom želimo pridonijeti boljoj komunikaciji na vertikalnoj i horizontalnoj razini, tj. istarskih kulturnih ustanova, između ustanova i umjetnika, te svih njih i šire kulturne javnosti.
Projekt financira Istarska županija.


KONTAKTIRAJTE NAS

captcha

Copyright © kulturistra.hr 2019 | Impressum