Okrugli stol „Intervencije umjetnika u javnom prostoru – prošlost i sadašnjost, mogućnost razvoja gradova“ u hotelu Park Plaza Histria

Okrugli stol „Intervencije umjetnika u javnom prostoru – prošlost i sadašnjost, mogućnost razvoja gradova“ u organizaciji HUiU-a, Istarske kulturne agencije i Arena Hospitality Group u utorak, 15. listopada s početkom u 17 sati u hotelu Park Plaza Histria, a u sklopu programa “Kreativna jesen u Istri”.

Program:

17.00 Okupljanje ispred konferencijske dvorane Park Plaza Histria

17.10 Svečano otkrivanje skulpture Đanija Bulića “PLES”

17.30 – 19.00 Okrugli stol u konferencijskoj dvorani Park Plaza Histria

19.00 – 19.30 Rasprava

19.30 – 20.00 Zakuska

Sudionici:

  1. Moderatorica Suzana Jašić – predstavljanje teme Okruglog stola i gostiju,
  2. Aleksandra Vinkerlić – predstavljanje IKA-e i „Kreativne jeseni u Istri“,
  3. Izv. prof. dr. sc. Sandra Uskoković – predstavljanje knjige Anamnesis – dijalozi umjetnosti u javnom prostoru, uvod u temu okruglog stola,
  4. Manuela Kraljević AHG – primjer dobre prakse,
  5. Izv. prof. dr. sc. Kristina Afrić–Rakitovac – Društveno odgovorno poslovanje,
  6. Kristina Nefat i studenti – predstavljanje istraživanja studenata FET-a: Mapiranje postojećih umjetničkih djela u javnom prostoru grada Pule,
  7. Dragana Sapanjoš – akademska umjetnica,
  8. Breda Bizjak, arhitektica – Otvoreni grad,
  9. Gordana Trajković, povjesničarka umjetnosti – Gradnja i urbanistički razvoj Pule.

U sklopu projekta IN DIS ART koji sufinancira Zaklada kultura Nova te u sklopu projekta razvoja publike IN DIS PUBLIC koji sufinancira Ministarstvo kulture RH, HUIU provodi aktivnosti koje doprinose razvoju Istraživačko-zagovaračkog programa HUiU-a. Pod aktivnosti navedenih projekta sufinanciraju  Grad Pula i Istarska županija- Regione Istriana, dok na provedbi istih HUiU surađuje s Istarskom kulturnom agencijom – IKA-om kao partnerom.

Organizator okruglog stola je Hrvatsko udruženje interdisciplinarnih umjetnika – HUiU iz Pule i voditeljica razvoja Istraživačko-zagovaračkog programa HUiU-a Kristina Nefat.

Konkretno u 2019. godini program se temelji na osmišljavanju i provedbi istraživačko-zagovaračkih aktivnosti kojima je cilj definirati mogućnosti povratka izvornih umjetničkih djela u javne i privatne prostore u RH. Naime, za vrijeme bivše Jugoslavije, točnije 60.-ih, 70.-ih i 80.-ih godina proteklog stoljeća, bila je normalna praksa da javne prostore (trgove, parkove, hotele, knjižnice, banke i sl.) krase izvorna umjetnička djela domaćih i inozemnih umjetnika. Osim što su tada javni i privatni prostori bili lišeni današnjeg neukusa u uređenju interijera (tiskane replike umjetnika kupljene u masovnim trgovačkim centrima i sl.), bili su i svojevrsne galerije i platforme za promociju umjetnika.

HUIU je u suradnji sa studentima 1. godine diplomskog studija Fakulteta ekonomije i turizma iz Pule, smjer Turizam i razvoj, tijekom prve polovice 2019. proveo istraživanje o prisustvu izvornih umjetničkih djela u javnim i privatnim prostorima u gradu Puli u kojima su nekada bili zaista izloženi umjetnički radovi hrvatskih i inozemnih umjetnika. Da bismo što uspješnije ovaj problem zagovarali među zainteresiranim dionicima lokalne zajednice u suradnji s vanjskim stručnjacima izv. prof. dr. sc. Sandrom Uskoković, izv. prof. dr. sc. Kristinom Afrić-Rakitovac, Gordanom Trajković, Aleksandrom Vinkerlić iz Istarske kulturne agencije, Manuelom Kraljević iz Arena Hospitality Group-a organiziran je okrugli stol na temu „Intervencije umjetnika u javnom prostoru – prošlost i sadašnjost, mogućnost razvoja gradova“.

Tema okruglog stola, kojemu je cilj definirati mogućnosti povratka izvornih umjetničkih djela u javne i privatne prostore, također obuhvaća pojam regeneracije gradova vođenih kulturom. Izraz regeneracije sada je postao uobičajen, počeo se koristiti prije 20 – 25 godina, označavajući mogućnost za transformaciju i obnavljanje mjesta kroz kulturne aktivnosti. Regeneracija vođena kulturom relevantna je za gradove koji su prošli ili prolaze kroz velike ekonomske promjene, mjesta koja su izgubila svoju industrijsku bazu te su se morala ponovo razviti kroz kulturne i umjetničke aktivnosti. Velika Britanija ima jaku tradiciju obnove vođene kulturom, postindustrijska mjesta poput Glasgowa kao Europske prijestolnice kulture, koji je to učinio vrlo uspješno i Liverpoola koji je slijedio Glasgow-ove korake te koristio diskurs regeneracije vođene kulturom kao jedim od svojih glavnih temelja razvoja grada.

„Postoji li išta drugo osim kulture koja može promijeniti gradove? Kultura je jedino što može promijeniti gradove. Tu se ne misli samo na kulturne transformacije i ljude koji djeluju na području kulture, koji mogu intervenirati u javnim prostorima, koji mogu preuzeti zapuštene prostore ili stvarati kreativne centre. Ovdje je riječ o mentalitetu, kultura je jedino što može promijeniti način na koji ljudi razumiju životnu okolinu, kvalitetu života, što cijene u mjestu u kojem žive, gdje rade, kako se kreću, kako postavljaju i organiziraju svoj život. Najvažnija uloga kulture je osnaživanje društva i ljudi kako bi preuzeli odgovornost za svoje okruženje.“ Dr. Beatriz Garcia, Director of Impacts 08 in Liverpol, UK.

Ako postoji dobra mješavina doprinosa dizajnera, umjetnika, glazbenika, kreativnih ljudi, pisaca, ljudi koji razumiju i cijene kvalitetu života, kvalitetu zgrada, ulogu arhitekture, ulogu urbanizma tada postoji mogućnost regeneracije. Tada se događa da ljudi zahtijevaju više, žele još, žele bolje. Žele da ih se shvatiti ozbiljnije. Tada je i političarima teže ne uvažavati mišljenja ljudi. Dakle, to je i svojevrsni instrument demokracije. Osnaživanje ljudi je demokratizacija okoline, a kultura ima veliku ulogu u pronalaženju rješenja za ove izazove.

„Kreativna jesen u Istri“ nizom od četiri događanja analizira status umjetnika na tržištu rada te promišlja i daje smjernice za razvoj kulturnih politika koje potiču rast i razvoj kreativnih i kulturnih industrija u Istri, ususret novoj kulturnoj strategiji Istarske županije 2020.-2027.

“Kreativna jesen u Istri” plod je suradnje civilnih i javnih organizacija u kulturi iz Istarske županije, svojevrsna je sinergija nekoliko projekata u kulturi koji se trenutno provode, sve sa jednim zajedničkim ciljem: razvoja kulturnog sektora u Istri.

Aktivnosti provode: IKA-Istarska kulturna agencija, HUIU-Hrvatsko udruženje interdisciplinarnih umjetnika i MI+ platforma. Projekti su, pojedinačno, financirani iz različitih izvora.

Skulptura „Ples“

„Zanatska umješnost, vrsno poznavanje materijala i načina njegove obrade i oblikovanja koji svoje ishodište imaju u industrijskom dizajnu, a poimanje odnosa prostora i volumena prvotno kroz arhitekturu te definirana autorska vizija zajedno progovaraju u radovima Đanija Bulića. Njegove metalne forme, a to se odnosi i na ovaj njegov rad, uvijek su točno na granici apstrakcije i figurativnosti, a promatrač nikad nije načisto uživa li samo u majstorski izvedenoj apstraktnoj formi u metalu ili naslućuje odnosno jasno iščitava “oblik” i “priču” koju stvaraju silnice fino uravnoteženog odnosa ploha, površina, volumena i prostora. Neizostavna predodžba ljudskog tijela odnosno grupe od dvije figure dodatno je sugerirana, i to nikako previše eksplicitno, naslovom. Jednostavan i između ostalog baš stoga učinkovit način oblikovanja velikim neprekinutim plohama s tek ponekom izuzetno važnom sinkopom, karakterističnom površinom, a prije svega međuodnosom punog i praznog, nedvosmisleno u svim kompozicijama na gledatelja ostavlja isti učinak: sugerira monumentalnost. I doista, zamislite li postojeću kompoziciju smještenu u javni prostor u trenutnoj veličini i u bilo kojoj veličini većoj od ljudske ona, osim višestruko učinkovitog vizualnog znaka i predmeta-konstrukcije u prostoru, postaje još nešto: posjeduje potencijal djelovati na okolni prostor i sve u njemu poprimajući značenja u mnogobrojnim interakcijama istovremeno odašiljući nova“, piše Gordana Trajković u opisu skulpture i ostalih Bulićevih radova.

“Skulptura Ples rezultat je procesa traženja prividno nemoguće ravnoteže između dva različita volumena. Skulptura predstavlja ples muškarca i žene, odnos njihovih emocionalnih reakcija prikazanih kroz oblik hiper-kocke i utjecaj pokreta na taj konkretan oblik. Dinamika međuodnosa volumena, prostora i ploha, njihovo istovremeno prožimanje, sjedinjavanje i razdvajanje, čini skulpturu energetski nabijenom”, navodi Bulić.

Đani Bulić je rođen 14. veljače 1975. u Puli. Od svoje petnaeste godine kroz rad u očevoj limarskoj radionici stječe znanje rada u metalu. Poznavanje materijala “u dušu” definitivno ga je usmjerilo ka izražavanju kroz metal, a u dvadeset godina rada u limariji najviše ga se dojmila ploha koja postaje primarni element istraživanja u njegovom budućem stvaralaštvu. Prva samostalna izložba skulptura Limarov sin 2012. godine – Kino Valli. Od tada neumorno radi i stvara, izlaže na javnim prostorima i potiče ljude da koegzistiraju sa skulpturom. Član je Hrvatskog udruženja interdisciplinarnih umjetnika – HUIU.

Priredio B. V.

Leave a Reply


2 + = 11

KULTURISTRA – Web portal za kulturu Istarske županije

Kulturistra.hr je projekt koji su pokrenuli Istarska županija i Udruga Metamedij s ciljem razvoja kulturnog informacijskog servisa u Istarskoj županiji. Projekt teži ponuditi informacije o aktualnim događajima, ali i pružiti mogućnost pristupa različitim bazama podataka koje će sadržavati informacije o svim akterima u kulturi, kulturnim događajima, međunarodnim natječajima i potencijalnim međunarodnim partnerima. Ovim  projektom želimo pridonijeti boljoj komunikaciji na vertikalnoj i horizontalnoj razini, tj. istarskih kulturnih ustanova, između ustanova i umjetnika, te svih njih i šire kulturne javnosti.
Projekt financira Istarska županija.


KONTAKTIRAJTE NAS

captcha

Copyright © kulturistra.hr 2019 | Impressum