Glazbena recenzija: “Remiks identiteta 5” (Metamusic production 2020.)

Redefiniranje glazbe

• Kada se pred glazbenika, manje ili više iskusnog, postavi zadatak da sam napravi mikrofon i da uz pomoć elektromagnetnih zračenja snimi zvuke oko sebe, te da od toga napravi pjesmu – jedino što mu preostaje jeste da mnogo improvizira, bude iznimno kreativan, i da se poigrava granicama svojih sposobnosti i mašte. Iako isprva zvuči preambiciozno, šestoro glazbenih entuzijasta je ovaj izazov dočekalo raširenih ruku.

Gotovo u potpunosti instrumentalan, glazbeni album “Remiks identiteta 5” rezultat je dviju radionica – „Herbasonarij“, na kojoj su sudionici izrađivali i svirali na instrumentima od sezonskog bilja, i „Elektromagnetske aktivacije“, gdje su izrađivali pick-up mikrofone za ozvučivanje elektromagnetskih zračenja.

Već se po tome moglo zaključiti da će izvori zvuka biti originalni, neobični, a istovremeno čisti i prirodni. Iako se mnogi suvremeni skladatelji inspiriraju na temeljima tradicijske glazbe, ova regija pružila je sudionicima radionice prednost koju drugi nemaju, a tiče se specifičnog prirodnog okruženja, bilja, ptica i insekata, ali i mitova koji su ostavili traga na ovom albumu.

Već na početku, pjesma „Pod Učkun tićice“ predstavlja kombinaciju uspavanke i ritualne igre oko vatre, zahvaljujući spoju perkusija i pjevanju tradicijskih pjesama. Sličnu inspiraciju crpe i treća kompozicija „Orko tić“, koja potvrđuje da se u umu kreativnog pojedinca i od zujanja muhe, neartikuliranog govora i buke mogu postići sklad i melodija. Frekvencije koje ljudsko uho ne čuje, a koje su “uhvaćene” na ovaj način, pružile su autentičnu zvučnu podlogu na koju su se prirodni zvukovi, poput cvrkuta ptica, savršeno nadovezali.

Ono što ovaj album čini jedinstvenim jesu i originalni samplovi, te će postignuti zvuk teško asocirati na druge muzičare koji koriste isti softver za obradu zvuka. Primjerice, zagrebački producent Koolade na svom novom albumu također je pozvao u pomoć “leteće kompanjone”, ali na Remiksu identiteta 5 njihov zvuk je siroviji i vjerodostojniji. S druge strane, dominantan utjecaj tehnologije čuje se u kompozicijama poput „Sega jutra na pustelje“, u vidu repetitivnosti. Neke od pjesama, poput šeste „Metronom ska“, bez problema se mogu zamisliti na festivalima elektronske glazbe, a ipak su uspjele da očuvaju atmosferu i prvobitnu ideju.

Na polovini albuma, slušalac odustaje od težnje da razazna početak i kraj pjesme, ili identitet autora; one postaju jedno, stapajući se sa narednom, nadovezujući se na priču i nadograđujući je. Autor postaje sporedan, u fokusu su njegova kreativna interpretacija i promišljanje o uporabi raspoloživih zvučnih sredstava. Iako neke od kompleksnijih pjesama zahtijevaju duži razvoj ideje, u mnogim slučajevima autor jednostavno nije želio da se pjesma završi jer mu je bilo prezanimljivo da ju stvara.

Uhu koje nije naviklo na nepoznate melodije, ove kompozicije mogu djelovati na momente kaotično ili konfuzno, ali tko je rekao da muzika mora biti uvijek prijatna i da ne provocira? Pjesme na ovom albumu odbijaju ispuniti današnju funkciju glazbe koja vrijeđa inteligenciju slušatelja, govoreći mu eksplicitno o čemu je, da ne bi slučajno sam razmislio. Pjesme na ovom albumu slušatelju neće biti jasne ukoliko ne razmišlja o njima, aktivno i kontinuirano. Vjeruju da će onaj koji ih sluša razumjeti i, u znak zahvalnosti, pred njim razmiču svijet koji mu do tada nije bio dostupan.

Danas se glazba doživljava kao nešto što je oduvijek prisutno i što će dovijeka biti tu. Ovaj album podsjeća na prvobitni pristup glazbi, na potrebe iz kojih je nastala i na originalne načine izražavanja i doživljavanja melodija; kada glazba nije bila pozadinska buka, već sredstvo za kanaliziranje utisaka, ideja i bola.

Tekst Marija STOJADINOVIĆ