Univerzalna životna tragedija

TV: BEZ DATUMA I POTPISA, redatelja Vahida Jalilvanda

U četvrtak navečer na 3. programu HTV-a prikazana su dva iranska filma.

Prvi je „Taksi”, vrlo poznatog iranskog redatelja Jafara Panahija, koji je već godinama u nemilosti režima, a drugi „Bez datuma i potpisa”, manje poznatog Vahida Jalilvanda. Upravo je drugi film, snimljen 2018. godine, svojom izvedbom dominantan nad Panahijevim slavnijim ostvarenjem. U drami „Bez datuma i potpisa” pratimo dvije usporedne priče; prva je o nesretnim roditeljima dječaka koji je umro od botulizma, a druga o iskusnom patologu (Amir Aghaee) koji je slučajno povezan s tragedijom ranije spomenute obitelji.

Naime, patolog je večer ranije imao blažu prometnu nesreću s ocem (Navid Mohammadzadeh) i njegovim sinom koju su riješili bez policije, a iako je obdukcija nedvojbeno pokazala da je uzrok dječakove smrti botulizam, patolog ipak osjeća veliku grižnju savjesti jer postoji i mogućnost da je smrt uzrokovana povredom u nesreći. Jalilvand gradi filmsku priču polaganim i odmjerenim tempom, stilski ujednačeno i dramaturški iznimno precizno.

Najveću težinu na svojim leđima nose izvrsni glumci, koji minimalističkim potezima dojmljivo predočavaju nevjerojatnu težinu životne tragedije koja se sručila na leđa njihovih likova. Jedan je potpuno uništio svoju obitelj i budućnost samo zbog pokušaja da uštedi nešto novaca (kupio je meso sumnjivog podrijetla od lokalnog prevaranta), a drugi se grize zbog mogućnosti da je i on posredno sudjelovao u tragičnom posrnuću prvoga.

Jalilvand je sjajno zaokružio film narativno nedorečenim završetkom, a zanimljiva je i činjenica da film nije naglašene antirežimske orijentacije, što je značajka gotovo svih suvremenih iranskih filmova koji odlaze u svijet. Jednostavno, to je univerzalna priča o životnoj tragediji potaknutoj nizom slučajnih okolnosti koja je mogla nastati u bilo kojem društveno-političkom okruženju.

Elvis Lenić