Kazalište Ulysses 2021: Predstava “Lulu” Staše Zurovca

Duo glazbe i plesa – tragična Lulu na Velikom Brijunu

• Nisam se bavio narativom Wedekindovih drama, nego ga pretvaram u poetske slike u svrhu dosezanja univerzalne interpretacije i prodiranja u arhetipove ponašanja i iskustava pohranjenih u svakom ljudskom biću • Zajedno s ovo dvoje vrhunskih umjetnika – Andressa Miyazato i Alexander Balanescu – pokušao sam pronaći koreografski jezik kojim će predstava doprijeti do publike, a na svakom od gledatelja je da se prepozna kroz vlastito iskustvo, kaže o svom djelu koreograf Staša Zurovac •

Sezona kazališta Ulysses 2021. svoj je repertoar ispunila s novim izvedbama, a jedno od njih, po svemu posebno je plesno-kazališno-glazbena monodrama „Lulu“ koja je igrala 28. srpnja u Ljetnom kinu na Velikom Brijunu. Radi se o autorskom projektu Staše Zurovca, jednog od naših najrespektabilnijih koreografa, a predstavu izvode brazilska plesna umjetnica i performerica Andressa Miyazato i violinist svjetskog glasa, osnivač Balanescu Quarteta, Alexander Balanescu.

Ova je plesna monodrama nastala uprizorenjem dramskih komada Franka Wedekinda – „Duh zemlje“ i „Pandorina kutija“, gdje je Lulu glavni lik. Oba su komada zasnovana na odnosima, ali je Zurovac iz koncepta uklonio sve druge likove i bavi se jedino glavnom protagonisticom kako bi se suočio s njezinim unutarnjim iskustvima i naglasio tragičnost lika.

„Nisam se, dakle, bavio narativom Wedekindovih drama, nego ga pretvaram u poetske slike u svrhu dosezanja univerzalne interpretacije i prodiranja u arhetipove ponašanja i iskustava pohranjenih u svakom ljudskom biću. Zajedno s ovo dvoje vrhunskih umjetnika pokušao sam pronaći koreografski jezik kojim će predstava doprijeti do publike, a na svakom od gledatelja je da se prepozna kroz vlastito iskustvo“, kaže o svom djelu koreograf Staša Zurovac.

Mlada žena koja se želi popeti na društvenoj ljestvici

Predstava je svoju premijeru imala na ovogodišnjem Festivalu plesa i neverbalnog kazališta u Savičenti, a ovo je njezina druga izvedba uopće, kojoj je ovaj prirodni i kameniti ambijent Brijuna, u sumrak, dao jednu magičnu notu.

Zurovac je fasciniran Wedekindovom Lulu radi višedimenzionalne tragike, ali i ljepote tog ženskog lika koja je osobnom i društvenom uvjetovanošću pokrenula tragični kotač svoje sudbine. Ona je sve to: jedna femme fatale s naglašenom potrebom za uništavanjem muškaraca koja manipulira svojom seksualnošću kako bi zavladala i osvetila se muškom svijetu, ona je jedna seksualno emancipirana žena koja koristi seks za stjecanje moći, pa jedna sasvim drugačija, bezazlena i nevina žena bitno naglašene ranjivosti ili žena koja je jednostavno ono što jest i koja prkosi svemu.

„Radi se o jednoj mladoj ženi, vrlo atraktivnoj, koja je došla iz niskog sloja društva i pokušava se popeti na društvenoj ljestvici. Koristeći istovremeno sve svoje čari, s punom sviješću što ona budi kod muškaraca, ona se kroz četiri braka nastoji duhovno i emocionalno realizirati. No, svaki od njezinih brakova završava smrću muža, jednog i ona dovrši, a na kraju i sama umire od, ja bih rekao „vlastitog sebe“, objašnjava Zurovac.

Lulu je nekoliko puta u životu prošla kroz neku vrstu samoubojstva, reflektirajući želje muškaraca, a ne ono što ona uistinu jest nego ono što muškarci žele da ona bude. Kroz nekoliko brakova Lulu teško doseže granice opipljivosti vlastitog identiteta, jer svaki suprug, ne samo da je ne vidi onakvu kakva ona uistinu jest, već pokušava na nju projicirati ono što želi da ona bude.

Dramatična potraga za oslobođenjem

Kroz šest plesno glazbenih poetskih slika-činova prolazimo kroz njezinu dramatičnu potragu za oslobođenjem koja na kraju završava tragično. Zurovac pasuse, događaje ili emocije interpretira kroz suvremeni ples, kazalište, glumu, butho momente, ima zaista puno elemenata koji utječu na tjelesni vokabular ove, u prvom redu, plesne predstave.

Glazbu za predstavu napisao je poznati violinist Alexander Balanecu koji uživo prati plesačicu sa svojim zvukovima violine.

„Balanesca poznajem kao umjetnika već 15-tak godina, a prvu sam suradnju s njim imao na premijeri kazališta Ulysses i HNK Split „Sprovod u Theresienburgu“ koju sam režirao. Zaista je živa suradnja s njim jer i on donosi odluke i predlaže glazbu dok se konfrontira sa sadržajem određenog komada. „Lulu“ smo radili na neke njegove poznate stvari, s nekoliko njegovih starih i novih albuma, a neka od djela u ovoj predstavi nisu nikad objavljena i ovo je prvi put da ih Hrvatska publika čuje. Ja sam napokon ostvario svoj dugogodišnji san – da radim koreografiju na njegovu glazbu“, kaže Zurovac.

Kazalište „Ulysses“ na Malom i Velikom Brijunu po svemu je jedinstveno jer, kako kaže ravnatelj kazališta Duško Ljuština, nigdje na svijetu ne postoji glumački kamp u kojem boravi svaki dan od 120 do 150 zaljubljenika u umjetnost i kazalište koji od zore do mraka rade da bi nastupili pred publikom u povijesnim utvrdama Brijuna.

Festival RUTA Grupa Triglav

Sezona kazališta Ulysses 2021. specifična je po tome što ima „festival u festivalu“. Osim redovne sezone kazališta Ulysses koja je krenula 16. srpnja i trajati će do 29. kolovoza, na Brijunima će tijekom kolovoza biti otvoren festival RUTA Grupa Triglav. RUTA je regionalna unija teatara, a njezini su članovi Kazalište Ulysses, Mestno gledališće iz Ljubljane, Beogradsko dramsko pozorište iz Beograda, Dramski teatar Skopje, Gradsko kazalište Podgorica i Kamerni teatar 55 iz Sarajeva.

„RUTU otvaramo 13. kolovoza s našim „Kraljem Learom“, a zatim će nastupiti ostali ansambli do 26. kolovoza. 27. i 28. kolovoza je mimo RUTE gostovanje Beogradskog dramskog pozorišta s predstavom „Let iznad kukavičjeg gnijezda“ u kojoj glavnu ulogu tumači Dragan Bjelogrlić. Sezonu zatvaramo 29. kolovoza s koncertom našeg stalnog suradnika, osnivača grupe Leb i sol, Vlatkom Stefanovskim. Svake godine ugošćavamo i mlade glumce, sa Studija glume u Rijeci kojeg vode Rade Šerbedžija i Lenka Udovički. Ove sezone igraju njihove predstave „Bakice“, „Zemlja vukova“ i  „Cabaret Valesca“ na Velikom Brijunu. Naš dragi prijatelj i gost Zijah Sokolović koji je već igrao u našim predstavama, ove je sezone odigrao „Glumac… je glumac….je glumac“ i predstavu „ Lijevo desno glumac“, rekao je za naš portal Duško Ljuština.

Prošle je sezone, zbog pandemije, sezona kazališta „Ulysses“ trajala samo mjesec dana, a ove nam godine donose i novu premijeru. Umjetnička voditeljica festivala Lenka Udovički izabrala je Ionesca i njegovo djelo „Nosorog“ jer fantastično korespondira s današnjim vremenom, naime, u jednom malom selu pojavila se jedna zanimljiva epidemija i tako dalje… Premijera je bila 31. srpnja na Malom Brijunu, tvrđava Minor i ostala je na repertoaru do subote 7. kolovoza.

Tekst i fotografije Ana FORNAŽAR

Leave a Reply


5 + = 14

KULTURISTRA – Web portal za kulturu Istarske županije

Kulturistra.hr je projekt koji su pokrenuli Istarska županija i Udruga Metamedij s ciljem razvoja kulturnog informacijskog servisa u Istarskoj županiji. Projekt teži ponuditi informacije o aktualnim događajima, ali i pružiti mogućnost pristupa različitim bazama podataka koje će sadržavati informacije o svim akterima u kulturi, kulturnim događajima, međunarodnim natječajima i potencijalnim međunarodnim partnerima. Ovim  projektom želimo pridonijeti boljoj komunikaciji na vertikalnoj i horizontalnoj razini, tj. istarskih kulturnih ustanova, između ustanova i umjetnika, te svih njih i šire kulturne javnosti.
Projekt financira Istarska županija.


KONTAKTIRAJTE NAS

captcha

Copyright © kulturistra.hr 2021 | Impressum