Otvoren 1. Bijenale industrijske umjetnosti (IAB 2016) u Labinu

Prvi bijenale industrijske umjetnosti naziva “Utopia = reality” otvoren je u srijedu 2. ožujka točno u podne ispred labinske Lamparne povodom obilježavanja 95 godina od proglašenja Labinske republike. Otvorenje je započelo kratkim govorom Deana Zahtile iz Labin Art Expressa koji je „upalio“ repliku instalacije Krešimira Farkaša, jednog od začetnika ideje podzemnog grada. Uslijedio je potom govor gradonačelnika Labina, Tulija Demetlike čiji je fokus bio rad kustosice barunice Lucrezije De Domizio Durini koja je i osmislila 1. Bijenale industrijske umjetnosti.

P1120696 (600x450)

– Prije samog otvorenja bijenala dopustite mi da predstavim kustosicu manifestacije, barunicu Lucreziju De Domizio Durini, osobu kojoj ja osobno ali i svi građani Labina moraju biti zahvalni. Ona je došla u Labin s misijom koju ima još od smrti velikog njemačkog umjetnika Josepha Beuysa i njenog supruga Bubyja Durinija, a to je da putuje svijetom promovirajući kulturu kao potencijal razvoja. Ono što danas svima nama nedostaje, prisutnost ljudskosti, morala i etike upravo kroz dijela Beyusa ona promovira po cijelom svijetu s osnovnim ciljem razvoja ljudskih odnosa i zaštite prirode. Svi smo mi umjetnici – umjetnici u stvaranju nečega novoga. Vjerujem da ćemo kroz ove nove ideje koje nam je dala gospođa barunica i kroz dijela samog Beyusa zajedno s našim umjetnicima iznaći snage i novu energiju. Danas otvaramo bijenale na kojem će biti predstavljeno preko 80 umjetnika iz cijeloga svijeta, a cilj izložbe je bio otvoriti se građanima. Smisao koji je ona unijela u projekt je ne stvoriti izložbu samo za umjetnike, kritičare i novinare već otvaramo umjetnost svim građanima. Sljedećih šest mjeseci Labin mora postati radionica gdje ćemo učiti naše sugrađane na nešto novo, na stvaranju kulture življenja u zajednici sretnih ljudi, kazao je Demetlika.

P1120726 (600x450)

Barunica Lucrezia de Domizio Durini svoj je govor započela izrazivši sreću što je nakon 30 godina posjeta Hrvatskoj ovdje realizirala i značajnu izložbu.

– Poštivati tradiciju znači biti čovjek koji poštuje povijest, uspoređuje ga sa sadašnjošću s nadom za bolju budućnost. Pozvana sam da budem kustosica bijenala od Deana Zahtile, a došla sam raditi u ovaj grad 1. veljače i ostati ću tu još nekoliko dana. Rekla sam Zahtili da ću stvoriti projekt koji je ujedno i moj životni projekt. Bijenale čiji sam kustos je drugačiji jer se vremena mijenjaju, a unatoč svim nedaćama mi živimo u prekrasnom trenutku. U ovom gradu postoji budućnost jer tu ima puno humanosti stvarnih ljudi koje susrećete na cesti, stoga sam i ponosna što ovdje donosim Beyusevu misao. Projekt koji nosim na bijenale zove se „Creative Life“ – kreativan život. Beyusev prvi slogan bio je: „Svi su ljudi umjetnici“. Time nije htio reći da su svi ljudi slikari već da svi ljudi na svijetu sa sobom nose kreativnu energiju koja, ostvari li se donosi dobrobit ne samo za njih nego i za cijelo društvo. Moj je cilj stvoriti različito bijenale – demokratsko i pedagoško – koje otvara novi svijet i služi približavanju umjetnosti, kulture i tradicije te podsjeća čovjeka da bude pravi čovjek. Pozvala sam 80 umjetnika iz cijeloga svijeta, a nisam se oslanjala na galerije ni na kritičare. Bijenale počinje s Beyusevom misli i njegovim projektom naziva „Obrana prirode“ na kojem sam radila zajedno s njim i mojim mužem Bubyjem Durinijem kojeg je Beyus nazivao svojim talijanskim bratom. To nije samo ekološka obrana jer, kako znate, Beyus je 70-ih godina prošlog stoljeća osnovao pokret Zelenih kojeg je napustio kada se pretvorio u stranku. Obrana prirode je u ovom slučaju antropološka obrana – obrana čovjeka, individue, kreativnosti i ljudskih vrijednosti. Dokle god postoji jedan jedini čovjek, jedna jedina biljka, postojat će i umjetnost, zaključila je barunica De Domizio Durini.

P1120730 (600x450)

Branko Franceschi, selektor i kustos domaćeg dijela programa opisao je koncepciju bijenala i koji su njegovi ciljevi.

– Kada smo počeli 2014. s pilot bijenalom predstavili smo jedan pomalo depresivan pejzaž postindustrijskog svijeta povezan sa strahom od tehnološkog napretka jer mi, početkom 21. stoljeća, nemamo tu vjeru koji su imali ljudi početkom 20. stoljeća da će industrijski napredak nužno donijeti nešto dobro. Opekli smo se previše puta i naša optika se promijenila. Međutim ono što je dobro i na čemu smo nastavili graditi je sama pojava Labin Art Expressa koja je po mom mišljenju jedina uspješna kreativna industrija u Hrvatskoj. Zahvaljujući njima mi smo danas u javnom kulturnom prostoru, a kao što znate to je sve skupa mogao biti shopping mall. Industrijska baština nije nešto što trebamo eksploatirati u turističkoj industriji već nešto što treba razvijati i predstaviti na jednoj modernoj razini. U mojoj selekciji za ovo prvo bijenale u prostoru Lamparne vidimo da smo još uvijek u tom pomalo depresivnom i ciničnom pejzažu post-tranzicijske Hrvatske, međutim ono što sam uočio u radu umjetnika u zadnje vrijeme je nova svijest o važnosti rada i shvaćanju da radom proizvodimo same sebe, ali i humanost o kojoj je barunica govorila, kazao je Franceschi.

P1120728 (600x450)

Umjetnički voditelj Damir Stojnić, zahvalio se predsjednici Kolindi Grabar-Kitarović na pokroviteljstvu, istarskom županu Valteru Flegu te svim kustosima i umjetnicima i proglasio bijenale otvorenim.

Prva izložba koju su posjetitelji mogli pogledati je ona posvećena Josephu Beyusu, samom fokusu bijenala. Jasna je i neosporna simbioza prirode i umjetnosti, kako u Beyusevim radovima tako i u samom postavu koji na najbolji način spaja prošlost sadašnjost i budućnost. Radovi u Lamparni koje je odabrao Franceschi veliki naglasak stavljaju upravo na rad – ono što je nekad predstavljao i u što se pretvorio. Veliki broj instalacija promišlja rad kroz umjetničke intervencije koje služe kao zrcalo stvarnosti, ali i kao kritičke naočale kojima posjetitelji mogu produbiti svoja osobna razmišljanja. Rad, radnici, tvornice (funkcionalne i u raspadu), Marxov kapital, borbe za prostor… sve su to elementi koje je Franceschi uspješno inkorporirao u zahtjevni prostor Lamparne stvorivši zanimljiv i zaokružen narativ. U Gradskoj galeriji je u večernjima satima otvorena je izložba „Više od slike/Oltre l’Immagine/Beyond the image“ fotografskih radova 24 međunarodno priznatih autora.

P1120794 (600x450)

Bijenale industrijske umjetnosti 2016. zamišljeno je kao nulta točka budućeg Muzeja umjetnosti i industrije Podzemnog grada XXI te će dio izloženih dijela, koja su već donirana Gradu Labinu, postati dio budućeg stalnog postava, koji bi se sa svakim idućim bijenalom stalno nadopunjavao.

Tekst i fotografije Boris VINCEK

Leave a Reply


5 + = 6

KULTURISTRA – Sito internet culturale della Regione Istriana


Kulturistra.hr è un progetto della Regione Istriana e dell’Associazione Metamedij avviato e finalizzato allo sviluppo della rete informatica culturale nella Regione Istriana. Il progetto mira ad offrire informazioni sulle attualità culturali e nello stesso tempo offrire l’accesso a varie basi di dati che conterranno informazioni su tutte le persone attive nella scena culturale, sulle attività culturali, sui concorsi internazionali e sui potenziali partner internazionali. Con questo progetto vogliamo migliorare la comunicazione a livello orizzontale e verticale, che significa la comunicazione tra differenti enti culturali Istriani, tra gli enti culturali e gli artisti, ed in fine tra gli enti culturali, gli artisti ed il pubblico.
Il progetto è finanziato dalla Regione Istriana.

CONTATTACI

captcha

Copyright © kulturistra.hr 2019 | Impressum