Portret suvremene Hrvatske

66. PULA  – 5. DAN

U srijedu je prikazano vjerojatno najugodnije iznenađenje domaćeg programa na ovogodišnjem festivalu.

Riječ je o filmu „Dopunska nastava“, redatelja Ivana – Gorana Viteza, u kojemu pratimo suludi potez rastavljenog oca (Milivoj Beader) koji ne može biti s kćerkicom na njezin rođendan. Revoltirani otac upada naoružan u kćerkin razred (3B), što izaziva talačku krizu i dolazak policije, a pokvareni i slatkorječivi gradonačelnik (Željko Königsknecht), koji je ujutro otvorio dvoranu za tjelovježbu u istoj školi, namjerava iskoristiti neočekivanu situaciju za svoju političku promidžbu.

Scenarist i redatelj Vitez je i u svojim ranijim ostvarenjima (Šuma summarum, Narodni heroj Ljijan Vidić) bio sklon trash poetici, ali ovdje je to finije uklopljeno u filmsku cjelinu. „Dopunska nastava“ je iznimno zabavna žanrovska mješavina političke satire i trilera s vrlo napetom i nepredvidljivom radnjom, stalno se nešto neočekivano događa i ne možete odrediti u kojem će smjeru priča otići. Povrh toga, Vitez ne štedi nikoga, niti političare i njihov odnos prema onima koji su ih izabrali, niti hrvatski obrazovni sustav s vlastitim apsurdima, a ni predstavnike medija kojima su jedini kriteriji klikovi i gledanost, dok je pravo javnosti na informiranje samo isprazna forma kojom prikrivaju svoje prave ciljeve.

Likovi jesu prilično karikaturalni, naročito gradonačelnik i njegova ekipa, ali to je u ovakvom pristupu više prednost nego nedostatak. Vitez je svjestan da je Hrvatska u očima prosječnog gledatelja toliko karikaturalna i nakaradna država da nikakvo pretjerivanje na filmu ne može ispasti pretjerano.

Doduše, tim su se motom rukovodili i Brešan i Ličina, čiji su filmovi prikazani tijekom prethodnih večeri (Koja je ovo država, Posljednji Srbin u Hrvatskoj), ali oni nisu uspjeli tako vješto uravnotežiti sve sastavnice svojih filmova poput Viteza. U „Dopunskoj nastavi“ su vrlo dobro izbalansirani satira, triler i drama, priprosta zafrkancija i pitanja od bitnog društvenog značaja. Ako Vrdoljak i Brešan poberu sve važnije Arene Vitezu biti će to prava sramota ovogodišnjeg festivala.

Elvis Lenić