Recenzija – Delphine de Vigan „Prema istinitoj priči“ (OceanMore, 2018.)

Odlična knjiga koja može i ne mora biti istinita

• „Ništa se ne opire noći“ francuske književnice Delphine de Vigan je snažan i duboko potresan, istiniti i nezaboravan roman kojeg je 2013. objavila nakladnička kuća OceanMore. Priča je to o odrastanju uz majku koja pati od bipolarnog poremećaja, zbog kojeg na kraju počini i samoubojstvo ili, bolje rečeno na početku, jer knjiga počinje majčinim suicidom u 61. godini života. Drugi je to roman u kojem se autorica „ogoljuje“ jer je isto učinila i u prvijencu „Dani bez gladi“ u kojem opisuje borbu s anoreksijom.

Njezinu posljednju (kod nas prevedenu) knjigu „Prema istinitoj priči“ koja se čita u jednom dahu opet je objavio nakladnik OceanMore (2018.), a ljubitelji autorice zasigurno su ju dočekali s nestrpljenjem. Iako se neki elementi iz knjige mogu nadovezati na onu prethodnu, u ovom slučaju radi se, ipak, o fikciji, naslovu unatoč. No, ni u tu ne nedostaje elemenata koji mogu biti povezani s realnošću.

Glavna junakinja i pripovjedačica Delphine, poznata je književnica koja se našla u kreativnoj blokadi. Nakon što je njezina prethodna autobiografska knjiga doživjela veliki uspjeh, pred njom se mjesecima nalazi prazan papir na ekranu računala. Blokada s vremenom postaje toliko jaka da Delphine nije u stanju ni otvoriti računalo, ne može napisati ni najbanalniju bilješku. Mučno joj je držati i olovku u ruci. Očekivanja od sljedećeg literarnog djela su, naravno, velika, bilo od izdavačke kuće i urednice, bilo od šire publike. Vrlo je moguće da je de Vigan opisivala ono što je i sama prolazila jer strah od neuspjeha nikome nije stran. Strah je bio toliki da se autorica/protagonistkinja Delphine u nekim trenucima miri sa spoznajom da više nikad neće biti u stanju napisati priču. U tom razdoblju, između promocije svoje vrlo uspješne knjige i nemogućnosti pisanja nove, Delphine upoznaje ženu imenom L. s čime počinje onaj najnapetiji dio knjige. Nekako spontano, ali suviše brzo, dvije žene postaju bliske prijateljice, toliko bliske da se L. useli, doduše privremeno, kod Delphine. Naime, djeca, blizanci, su joj otišla na fakultet u drugi grad, a njezin dečko (rastavljena je) se nalazi na dužem službenom putovanju. Uostalom s dečkom ni inače ne dijeli isti krov.

Kako stranice odmiču, njihov odnos postaje sve samo ne prijateljski normalan. Delphine je pod sve većim psihozama, a L. to iskorištava i vrši sve veći i veći pritisak na nju o tome što bi trebala biti tema njezinog sljedećeg romana. Delphine je razmišljala o fiktivnom romanu koji će govoriti o, danas popularnom TV formatu, „reality show-u“. L. se s time nikako ne slaže jer smatra da je istina ono o čemu treba i dalje pisati, odnosno da publika očekuje nastavak turbulentne priče o obiteljskim odnosima. Način na koji L. nastupa i ponaša se ukazuje da je riječ o negativki, i to onoj podmukloj, čije je nasilje suptilno, pasivno-agresivno. I ne radi se o fizičkom nasilju, već onom mentalnom čije posljedice mogu biti znatno dalekosežnije. Taj odnos, kao i sama radnja, poprimaju elemente napetog psihološkog trilera, kako bi u konačnici mogli i okarakterizirati roman „Prema istinitoj priči“. A kako opisati kraj, bez da se previše otkrije i potakne na čitanje? Možemo reći da je stvar vlastite interpretacije kako ćemo priču shvatiti, a ključan je jedan interpunkcijski znak, zbog kojeg čitatelj naprosto zine. Sve to zajedno dovoljno je za preporuku ovog uzbudljivog romana vrlo vješte spisateljice kojoj dara za koketiranje s kontrastima toplo-hladno, odnosno stvarno-izmišljeno ne nedostaje.

Dodatna zanimljivost je da je po knjizi „Prema istinitoj priči“ snimljen istoimeni film (u originalu „D’après une histoire vraie“), u režiji slavnog Romana Polanskog.