Otvorena izložba „ŠIRITE ŽENSKI SVIJET! DIZAJN PROGRESIVNIH ŽENSKIH ČASOPISA 1934. – 1946.“ u HUIU galeriji

Otvorenje izložbe Barbare Blasin naziva „Širite ženski svijet! Dizajn progresivnih ženskih časopisa 1934. – 1946.“ održano je u četvrtak, 6. veljače u pulskoj HUIU galeriji.

Izložba tematizira publikacije feminističkih udruženja tiskane od sredine 1930-ih do prvih poratnih godina, polazeći od domaćih primjera kao što su “Žena danas”, “Ženski svijet” i “Žena u borbi”, komparirajući ih sa suvremenim, međunarodno utjecajnim, srodnim svjetskim izdanjima poput francuskog časopisa “Les Femmes” i američkog „The Woman Today“. Autorica Barbara Blasin na samom otvaranju provela je brojne okupljene kroz izložbu i govorila o povijesnom kontekstu nastanka tih ženskih časopisa, njihov utjecaj te reakcije žena na grafičke promjene naslovnica. Izložba je realizirana u suradnji s Hrvatskim dizajnerskim društvom (HDD) u lipnju 2019. u Zagrebu, a moguće ju je razgledati do 28. veljače.

 „Ženski svijet je vaš svijet! Širite Ženski svijet!“, „Žene čitajte Ženu danas! Pretplatite se još danas na Ženu danas!“ Navedeni reklamni slogani za časopise Ženski svijet  (1939. – 1941.) i Жена данас / Žena danas (1936. – 1940.) neposredno nas uvode u povijesni kontekst između dva svjetska rata kad su objavljivani listovi namijenjeni ženama i uređivani od žena. Radi se o progresivnim feminističkim publikacijama koje u vrlo složenom i opresivnom međuratnom razdoblju dobivaju svoju formu u nastojanju da urede glasila namijenjena „ženama iz svih društvenih slojeva“. Riječ je o grafičkom oblikovanju tih časopisa, te zagovaračkoj dimenziji njihove likovne opreme.

Jedan od ciljeva uređivačke koncepcije tih časopisa „za svaku ženu“, bio je objediniti teme koje su do tada izlazile u „žurnalima“ za žene, poput mode i domaćinstva, kao i one teme o kojima se tada gotovo isključivo raspravljalo u feminističkim glasilima, kao što je položaj žena u tadašnjem društvu. Do tada glasila feminističkih udruga izlaze bez likovne opreme i grafički skromno uređene. Od sredine 1930-ih nakon unaprjeđenja tiskarskih tehnika, prvenstveno ofseta koji početkom 1930-ih prevladava u tiskanju ilustriranih časopisa i uslijed nove političke aktivacije ženskih udruženja nakon pada diktature 1934. godine, ženske organizacije počinju tiskati časopise u većim nakladama i promišljeno uređene, kako bi bili zanimljiviji i pristupačniji širem krugu žena. Uredništva vode brigu o dizajnu, te će časopisi i likovnom opremom zagovarati ideje udruženja. Časopisi su bogato opremljeni fotografijama i ilustracijama, a dizajn nekih naslovnica zaista je bio progresivan.

U Kraljevini Jugoslaviji krajem 1930-ih izlazila su dva takva ilustrirana časopisa, Жена данас / Žena danas (1936. – 1940.) i Ženski svijet (1939. – 1941.). Oba časopisa koristila su kao uređivački predložak francuski list Les Femmes  (1934. – 1939.), pod čijim će se utjecajem i u drugim zemljama pokrenuti sestrinski časopisi, npr. u SAD-u izlazi list TheWoman Today (1936. – 1937.). Neke od urednica Женa данас / Žena danas  (1936. – 1940.) i Ženskog svijeta (1939. – 1941.) u Drugom svjetskom ratu uređuju i glasila AFŽ-a, pa će u prvim poslijeratnim godinama ti časopisi imati sličnu uređivačku koncepciju i grafičko oblikovanje. Kako bi se ukazalo na kontinuitet u grafičkom oblikovanju i uređivanju, te omogućila komparacija s međunarodnim srodnim časopisima, u ovom tekstu analiziram pet časopisa. Les Femmes  (1934. –1939.), TheWoman Today(1936. – 1937.), Жена данас / Žena danas (1936. – 1940; 1943. – 1946.), Ženski svijet (1939.– 1941.) i Žena u borbi (1943. – 1946.).

Časopisi su pokrenuti pod utjecajem međunarodnih organizacija, a realizirani su u vrlo nepovoljnim političkim i financijskim okolnostima. Analizirana historijska građa već svojom likovnom opremom govori o uređivačkom konceptu, zagovaračkoj dimenziji i strategijama s kojima su urednice u uvjetima državne cenzure i neimaštine uspjele kreirati jedne od vizualno najzanimljivijih ženskih časopisa do danas.

Priredio B. V.

Fotografije B. VINCEK

Leave a Reply


4 + 4 =

KULTURISTRA – Sito internet culturale della Regione Istriana


Kulturistra.hr è un progetto della Regione Istriana e dell’Associazione Metamedij avviato e finalizzato allo sviluppo della rete informatica culturale nella Regione Istriana. Il progetto mira ad offrire informazioni sulle attualità culturali e nello stesso tempo offrire l’accesso a varie basi di dati che conterranno informazioni su tutte le persone attive nella scena culturale, sulle attività culturali, sui concorsi internazionali e sui potenziali partner internazionali. Con questo progetto vogliamo migliorare la comunicazione a livello orizzontale e verticale, che significa la comunicazione tra differenti enti culturali Istriani, tra gli enti culturali e gli artisti, ed in fine tra gli enti culturali, gli artisti ed il pubblico.
Il progetto è finanziato dalla Regione Istriana.

CONTATTACI

captcha

Copyright © kulturistra.hr 2022 | Impressum