Tematski likovni projekt “Osobno” u Bujama
Dana 29. siječnja 2011. godine, u galeriji Mrak u Bujama, likovni kritičar Eugen Borkovsky je predstavio likovni projekt pod nazivom “Osobno”.
Riječ je o jedanaest istarskih autora koji, svaki na svoj način, izgovaraju osobno stanje.
Mogu se tako pogledati radovi Darka Brajkovića Njape, Vedrana Burula, Marije Čurčić, Sabine Damiani, Andree Kustić, Damira Leke, Lovorke Lukani, Nike Petković, Luise Ritoša, Nine Šperanda, Jelene Tondini.
Osobnost, individualnost je pojam koji određuje jedinstven oblik pojedinca, skup svih svojstava ličnosti. Osobnost je oznaka vanjskog, manifestnog izgleda i ponašanja ali i unutarnjeg, duhovnog života.
Likovna umjetnost ima u sebi ugrađen pojam osobnog. On se manifestira individualnim pristupom interpretaciji svijeta koji može rezultirati neizmjernim varijacijama, kao stil kojeg promatrač primjećuje.
U ovom projektu autori čine slijedeće: osobnim načinom izgovaraju osobno stanje. Neki to čine problematizirajući svoje obličje, neki konceptualnom obradom osobnih predmeta a neki se igraju dosjetkom. Poštujući umjetnikovu namjeru i izbor u Duchamp-ovom smislu, sve za čime su autori posegnuli postaje umjetnički čin. Svi radovi u ovom projektu odražavaju istraživanje oblika. Iako manjina polazi od čistog oblika, rezultati su prepoznatljive situacije koje su prošle niz kreativnih faza. Neki autori završavaju u nadrealističkom ozračju, nekoliko njih kreće na put ka apstrakciji, nekoliko oblikuje ili preoblikuje znak a nekoliko konceptualno upire prstom u socijalno okruženje.
Likovni projekt koji je pred nama okuplja malu ekipu umjetnika vezanih uz nekadašnji foto klub koji je evoluirao u galeriju Mrak u Bujama. Vrijednim radom Lovorke Lukani i još nekih članova, ovaj prostor je zakoračio u novu fazu aktivnosti. Tako su u ovaj projekt pozvani autori koji gravitiraju ili su likovno stasali djelujući u njemu što je svakako vrijedan zasad za budućnost.
Komentar ove kolekcije radova započinjem abecednim redom prema prezimenima autora. Tako je prvi na popisu Darko Brajkovic Njapo. Ovaj neumorni likovni eksperimentator temu ovog projekta problematizira zaista dojmljivo: iako malih dimenzija, njegov rad predstavlja čovjeka ovješenog na tanku nit. Kao kreativna osoba i kao osoba koja mora funkcionirati u materijalnom svijetu autor se osjeća nesigurno. Ovo stanje možemo uočiti i kod drugih ljudi koje je divlji kapitalizam stavio u ovisnost. Nametnuto nam je ponašanje poput lutaka na koncu. Ovime Brajković osobno stanje prenosi na univerzalni nivo. Umjetnici često na neki način pristaju na način života koji je obilježen rizikom. No, većini redovnih ljudi rizik predstavlja opterećenje nesigurnošću. To je i najsnažnija poruka ovog autora izgovorena likovnom metaforom.
Koprene stanja nadopunjuju se koprenama rituala na radu Vedrana Burula. Osobna previranja plasirana su upečatljivo zapisom plesnog pokreta. Prisutna je energija nemira. Rad oscilira između doživljenog, dokumentarnog i fikcije. Osobno propitivanje iskazano je nemirom plesača, napetim, trzajima prožetim ritmom improviziranog plesa. Dramatika je postignuta velovima, koprenama.
Portretskim radom predstavlja se Marija Čurčić. Ona svoj lik obrađuje stilizirano i pojednostavljujući oblike. Mijenja kolorističke vrijednosti motiva pa rad realizira u plavo – zelenom spektru. Rad djeluje kao da je obrađen u kompjuterskom programu, mijenjanjem kolorističkih vrijednosti. Ljubazan osmjeh ovime se pretvara u gestu nalik grimasi. Mali format rada odaje neambicioznost i sklad ideje i realizacije. Autorica naglasak stavlja na oči. Pogled koji je predstavljen intenzivno odvlači pažnju sa ostalih detalja.
Izvjestan fetišizam pomalja se u premisi radova Sabine Damiani. Ona iz ciklusa Inner Spaces uzima dva odlična rada i s njima se predstavlja unutar promišljanja ideje o osobnom. Bijeli odjevni predmeti predstavljeni su na bijeloj podlozi. Ona ih fotografira i oni, printani na ravnu podlogu, postaju odličan diptih koji je sukladan po koloru, tretmanu objekata i po smislu.
Egoizam, ego – trip česta je odrednica ponašanja suvremenika. Pojmovi nisu bili nepoznati kroz povijest ali su se definirali u klasnoj podjeli. Odličan uradak, koji naglašava svijest o posebnom sebi, nudi Andrea Kustić. On se fotografira pokraj velikog logotipa izvedenog slovima. Od mogućeg izbora u tekstu, on izlučuje samo pojam JA. Postavlja se uz njega i bilježi fotografiju.
Osobna stanja često su naporna. Bez svjedoka, u osami svog prostora često nam osobno nezadovoljstvo ispliva kao mora. Reakciju na takvu situaciju predstavlja Damir Leka. On režira scenu aktivnog odnosa ljudske glave i biljke oštrih listova, kaktusa. Na fotografski materijal bilježi samo sjenu tog odnosa koji evocira stanje. Tako dobiva dvostruko značenje: dramatika se pojačava jer nema suvišnih detalja a rad odiše dramatičnim raspoloženjem.
Rad koji također nosi prizvuke fetišizma predstavlja Lovorka Lukani. Ona nudi diptih, radove na kojima u prvi mah primjećujemo bijele, reljefne šare na bijeloj pozadini. Tek podrobnim promatranjem prepoznajemo motive. Na jednom radu su dijelovi intimnog rublja a na drugom otisci duge kose. Reljefi funkcioniraju likovno stabilno i znalački su raspoređeni unutar proporcija rada. Oba rada su formatirana sukladno ideji autorice.
U feminističkom pokretu često se koriste fotografije žena sa modricama dobivenim unutar porodičnog kruga. Na tom tragu je rad Nike Petković. Ona podastire fotografiju polovice lica i naoko čedno sakrivenog vrata i gornjeg dijela poprsja. Dramatiku ovog hrabrog izreska portreta daje čipkana košuljica i izraz donjeg dijela lica koji ne odaje sreću i zadovoljstvo već sumnju. Čipka sama po sebi karakterizira lažni moral jer u isto vrijeme pokazuje i sakriva. To je ilustracija kršćanske poslovične licemjernosti. Autorica je željela problematizirati socijalnu situaciju nezadovoljne ženske osobe.
Portretne, autoportretne karakteristike nosi rad Luise Ritoša. Ona gradi rad istražujući oblike, pronalazeći ih u interpretaciji svog lica na plošnom materijalu. Koristi slikarski postupak. U izčitavanju rada više dolazi do izražaja nedefinirani karakter osobe / autorice od same vjernosti obliku. Svjedoci smo postupka kreiranja oblika koji je podređen dojmu. Umjetnici, definicija, vjernost obliku nije najvažnija. Mnogo joj je bitniji osobni stav ocrtane osobe prema svijetu oko sebe / nje.
Sram kao imperativ vremena, zbog kojeg se podnose ostavke ili gubi posao, problematizira Nina Šperanda. Moram ponoviti da je riječ o izuzetnoj autorici koja nikada ne izlazi pred likovnu publiku a da ne predstavi nešto kvalitetno.
Nina Šperanda svoje tijelo koristi kao poligon za izricanje upozorenja na licemjernost, lažni moral, izmišljenu čednost i ostale karakteristike u vremenu diktature bankarskog kapitala i divljanja fanatičnih vjeroispovijesti. Umjetnica se predstavlja naga ovijena transparentnom folijom. Službeno i formalno ona nije naga. Obučena je u foliju. Ali, folija je transparentna.
Još jedan rad koji provocira.
Rad potpisuje Jelena Tondini. Radi se o kolažu sastavljenom od „post it“ papirića na koje pišemo obaveze, podsjetnike. Autorica uzima napadno roza paketić i s njime gradi svoj rad. Otrovna boja i čitka situacija pred nama, u dobroj namjeri podsjeća na Lucia Fontanu. On je neke svoje radove rezao pa su ovaj i njegovi oblici vizualno srodni.
U priči o osobnom, ovo je iskreni iskaz obrazovane ženske osobe koja u nekom životnom trenutku prihvaća posao sekretarice. Na kraju njenog autorskog obrazloženja stoji: „WARNING! Ako se odlijepi – poliži!“