RAZGOVORI O ALTERNATIVNOJ (GLAZBENOJ) SCENI PULE U POSLJEDNJA DVA DESETLJEĆA
U utvrdi Casoni Vecchi u organizaciji istoimene udruge iz Pule te web portala Kulturpunkt iz Zagreba održan je Otvoreni razgovor o pulskoj nezavisnoj kulturnoj sceni od 1990. do danas.
Iako se na skupu okupilo 20-tak aktera prvenstveno glazbene scene prisutni su se uz mnoštvo anegdota i gotovo zaboravljenih događaja, likova i mjesta prisjetili najvažnijih podataka o nezavisnoj sceni u posljednjih 20-tak godina u Puli koja se uglavnom svodi na područje glazbe.
Kao mjesta okupljanja spomenuta su mjesta poput Fort Bourgignona koji je krajem 80-tih bio prostor u kojem su bili smješteni likovni ateljei i prostorije za vježbu, probe raznih bendova, za čije su pokretanje zaslužni Klara Udovičić, kasnija pulska pročelnica za kulturu te Branko Bratković. Nakon Domovisnkog rata izgubio je tu funkciju te je ubrzo postao međunarodno poznat prostor za techno kulturu.
Osim Fort Bourgignona, krajem 80-tih tadašnji su “alternativci” izlazili u kafić zvan “Dok” na “S krivini” u kojem su održavani manji koncerti “cover” bendova te je istaknut značaj garažne rocke scene i bendova kao Messerchmitt i Spoons uz naravno tada najpopularniji pulski bend KUD Idijote.
Krajem 80-tih ključnu ulogu u razvoju alternativne glazbene scene odigrao je legendarni klub “Coloseum” u Hotelu Puli gdje su tadašnji DJ Redžo i Brada puštali novovalnu, punk, rock ali i noise glazbu. Krajem 80-tih osim kluba Uljanik, kao koncertni prostori spomenuti su tadašnji prostori mjesnih zajednica, pa čak i bivše ustanove “Boškarica” kraj Busolera.
Početkom 90-tih u klubu “Art”, današnji prostor “galerije Milotić, odnosno “Bubamare”, također je funkcionirao kao koncertni prostor. Prisutni su se jednoglasno složili kako su koncerti pod nazivom “Jušto u podne” u klubu Uljanik također imali ogroman utjecaj na formiranje i edukaciju mlađe populacije alternativaca.
Neizostavnu ulogu u formiranju nezavisne glazbene scene imao je i “Noise shop” 1991. godine otvorena trgovina glazbenih izdanja uglavnom svih stilova koji nisu spadali u mainstream, a koja je bila i susretište mladih, gdje su inicirana mnoga urbana događanja polovicom 90-tih.
Tako je osim alternatinog rock izričaja, shop odigrao važnu ulogu kao mjesto nastanka “skate” pokreta, graffiti umjetnosti i dj kulture vezane uz elektronsku glazbu.
Kada se pričalo o nastanku festivalske scene spomenuti su Paradise city, Melody festival i međunarodni Arena festival, tada daleko najveći alternativni festival u ovom dijelu Europe, održan 1990. na stadionu NK Istre s 10 000 mladih, od čega je polovica bila iz inozemstva.
Ubrzo nakon toga, točnije 1992. mladi punkeri zauzimaju tvrđavu Monteparadiso i pokreću istoimeni festival koji predstavlja jedan od prvih hrvatskih punk festivala i donosi ubrzo spomenutoj organizaciji koja i danas djeluje, međunarodnu prepoznatljivost.
U to vrijeme nastaje i Prvomajski juriš koji se održavao na prostorima Hidrobaze te 1993. Art and music festival koji je svoje vrhunce doživio 90-tih, ali i dan danas obogaćuje koncertnu ponudu alternativnim rock bendovima.
Negdje 1995. počinje se s organizacijom techno događaja i festivala u Fort Bourgignonu koji ubrzo postaje međunarodno poznato “party” okupljalište.
Nažalost, radi lošeg vođenja prostora od strane udruga ali i nerazumijevanja gradskih vlasti za taj glazbeni izričaj, on je u 2000-toj zatvoren.
Loš je glas doveo do toga da su gradski oci početkom 2000-te zabranili održavanje koncerata elektroničke glazbe na javnim površinama. Ta odluka ukinuta je tek 2008. godine radi pritiska javnosti.
No kako u svemu lošem ima i nešto dobro, upravo je ta odluka gradskih vlasti primorala tadašnje organizatore party‑a da pokrenu razna open air događanja i festivale, čime je ustvari Pula postala mjesto gdje je stvorena Psy trance scena na festivalima poput Media Mediterranee i Future Nature.
Nakon 2000., iako je došlo do promjene vlasti i pada autoritarnog režima, pojedini festivali odumiru, gube na značaju.
Zgrada Rojc otvara svoja vrata većem broju udruga i postaje žarište civilnog društva i generator kulture koju ulogu zadržava i danas.
Na neki način artikulacija tog prostora u civilni centar daje poticaja gradskim vlastima da da udrugama na korištenje i ostale tvrđave u okolici grada, pa tako bajkeri dobivaju tvrđavu – stari vodospremnik kraj Gradskog groblja, udruga Casoni Vecchi tvrđavu Monte Paradiso, a nastoji se oživjeti i tvrđavu Punta Christo, danas veoma živo mjesto gdje je pokrenut reggae festival Seasplash.
Pred sam kraj razgovora osvrnulo se i na način financiranja, ali i demokratizaciju društva te kao takvo istaknuto gostovanje Ramba Amadeusa za Svjetski dan ljudskih prava krajem 1998. u bivšem kinu Beograd, ali i društveno angažirane događaje kao što su koncert protiv projekta “Družba Adria” tijekom 2003., održan skup protiv neonacističkog nasilja “Mirnohod” 2004. te današnji projekt “Otvoreni Muzil”.
Ipak, sve je ovo samo dio bogate pulske nezavisne kulturne scene, jer u dvoiposatnom druženju nije bilo moguće sjetiti se svih detalja.
Autor teksta: Marino JURCAN