U Rijeci predstavljena politička porno oda
Na dan lokalnih izbora Rijeka je postala pravo političko središte zahvaljujući ne samo otvorenim biračkim mjestima već i kazališnoj praizvedbi političke porno ode. Suradnja TOFA‑e i Teatra Rubikon rezultirala je dramom koja se na pozornici HKD‑a Sušak predstavila publici pod naslovom ‘Coito ergo sum’.
[lang_hr]
Društvena pitanja prožimala su se kroz devet krugova u koje je, prema tekstu Marquis de Sadea, autorica Jelena Tondini sažela sva aktualna pitanja hrvatskoga društva. Marquis de Sade slovi za filozofom bluda s obzirom na to da je u svojim djelima opisivao ono što je u društvu često bio tabu, pritom se koristeći seksualnošću. Njegovo djelo ‘Filozofija u budoaru’, koje je Tondini uzela kao predložak za predstavu, među posljednjim je Marquisovim ostvarenjima. Iako se tada djelo smatralo pornografijom, zbog čega je autor završio u ludnici, kasnije je dobio opis socijalno-političke drame. U tome tonu ‘Coito ergo sum’ propituje gdje se danas nalazi Hrvatska. Tako, primjerice, u petom krugu zbor pjeva: „Za ili protiv, nije bitan motiv, narod je ukrotiv“.[/lang_hr]
Kroz izrugivanje elemenata popularne kulture u ovoj predstavi seksualnost se poistovjećuje sa kapitalističkim sustavom. Glumački postav, koji čine Nataša Petrić – Tasha, Ana Ljutić, Kristijan Ćoza, Gregor Klarić, Zoran Josić i Roko Katalinić, kroz pjevne dionice opisuju teme poput obrazovanja, religije, glazbe, nacionalizma, braka, slobode, seksualnosti i politike u pratnji romske i elektroničke glazbe. Scena i kostimografija, za koju su zaslužni Ivan Dobran, i Kristina Nefat, uklapa se u ovu priču kao oskudna i bez velikog izričaja, možda upravo zbog želje da se „zagolica“ mašta gledatelja. Naposljetku predstava je zaokružena ulaskom Hrvatske u Europsku uniju kao cjelokupnim komentarom na današnju razdrmanu političku scenu.
No, publika je na praizvedbi, 19. svibnja, velikim djelom bila zakinuta u shvaćanju cjelokupnog programa zbog tehničkih problema sa zvukom. Ljudima željnima političkog komentara uskraćen je potpuni doživljaj nove kazališne suradnje. Ipak, raspoznatljivi segmenti, poput popularne rečenice Ingrid Antičević Marinović, izazvali su reakciju gledatelja. Želja cijele produkcije da predstava bude spektakularna propala je onog trenutka kada su počeli problemi publike sa razumijevanjem teksta. Predstava je tako ostala nedorečena.
Tekst i foto: Iva Šarić