Dragana Sapanjoš

12.09.2013.

[lang_hr]Konceptualna umjet­ni­ca Dragana Sapanjoš iz Novigrada, nakon zavr­še­ne Likovne aka­de­mi­je Brera osta­je živje­ti i radi­ti u Milanu. Prošle godi­ne pro­gla­še­na je jed­nom od tro­je naj­bo­ljih mla­dih umjet­ni­ka u Italiji, a samos­tal­no izla­že od 2000. godi­ne.[/lang_hr]

 

Naslovna slika

[lang_hr]Završila si Likovnu aka­de­mi­ju u Milanu, smjer sli­kar­stvo, ali podru­čje tvog dje­lo­va­nja je kon­cep­tu­al­na umjet­nost. Pretpostavljam da nije lako lju­di­ma objas­ni­ti čime se toč­no baviš… 

Dakle, kako bi naj­bo­lje objas­ni­la tvo­je zani­ma­nje?[/lang_hr]

[lang_hr]- Slažem pri­zo­re, pos­tav­ljam pita­nja, pre­vo­dim rije­či i sli­ke, kopam po tam­noj stra­ni objek­ta kako bih vidje­la nje­go­vu lje­po­tu i sve to samo kako bih nauči­la više cije­ni­ti svje­tlost ili, pak, da osvi­je­tlim mrak kako bih napo­kon ugle­da­la nje­go­vu for­mu. Zamisao bira medij. Svaki rad je jed­na pri­ča, zami­sao, pri­zor situ­aci­je dje­la te kao takav sači­njen je od više frag­me­na­ta i stanja.[/lang_hr]

 

 

[lang_hr]Koju vrstu kon­cep­tu­al­ne umjet­nos­ti pre­fe­ri­raš?[/lang_hr]

[lang_hr]
– (smi­jeh) Koju vrstu kon­cep­tu­al­ne umjet­nos­ti? Preferiram dobru umjet­nost, zah­tjev­nu, onu koja sme­ta, koja te nave­de da samog sebe dove­deš u pita­nje, onu koju odne­seš kući i o kojoj raz­gla­baš i za vri­je­me veče­re, jer ne možeš da to ne učiniš.[/lang_hr]

 

 

[lang_hr]Konceptualni umjet­ni­ci neri­jet­ko crpe ide­je iz filo­zo­fi­je, psi­ho­ana­li­ze, femi­niz­ma i poli­ti­ke. Što tebe naj­vi­še ins­pi­ri­ra? Koju poru­ku želiš pre­ni­je­ti svo­jim rado­vi­ma?[/lang_hr]

[lang_hr]
– Mislim da svat­ko od nas crpi ide­je “iz susjed­stva”. No, pita­nje je kako to pre­ni­je­ti na dru­gu lek­sič­ku ska­lu. I filo­zo­fi­ja i psi­ho­ana­li­za, i femi­ni­zam i poli­ti­ka u istoj mje­ri kao i grad­ska ras­vje­ta i kra­jo­lik su u širo­kom smis­lu dio naše sva­kod­nev­ni­ce. Oni su odraz vre­me­na. Treba ih pro­či­ta­ti, potr­ča­ti ispred njih te iz nove per­s­pek­ti­ve nad­gle­da­ti stva­ri i iz toga ofor­mi­ti rad.[/lang_hr]

IMG_0463

[lang_hr]Dobitnica si više nagra­da i priz­na­nja, među koji­ma je i ona jed­nog od tro­je naj­bo­ljih mla­dih umjet­ni­ka u Italiji. Koju bi izdvo­ji­la kao tebi naj­važ­ni­ju? Koliko su važ­na priz­na­nja?[/lang_hr]

[lang_hr]
– 2010. godi­ne osvo­ji­la sam „Studio grant“ u pros­to­ri­ma Viafarini, odnos­no dobi­la sam moguć­nost bes­plat­nog kori­šte­nja stu­di­ja u Milanu na tri mje­se­ca te sti­pen­di­ju Udruge tali­jan­skih kolek­ci­ona­ra ACACIA za pro­duk­ci­ju rada. Trenutak u kojem je ta nagra­da sti­gla čini od nje jed­nu od većih i zna­čaj­ni­jih koje sam dobila.[/lang_hr]

[lang_hr]Nagrade su bit­ne, no sve može biti viđe­no kao nagra­da ili priz­na­nje. Meni je osob­no naj­ve­ća “ona sko­ro slu­čaj­na”; koja neko­ga tko nije iz “svi­je­ta umjet­nos­ti” pre­obra­zi u lju­bav­ni­ka umjet­nos­ti, a koji će kroz vri­je­me sigur­no pos­ta­ti nje­zin ljubitelj.[/lang_hr]

 

MMI_4931

[lang_hr]Nakon fakul­te­ta osta­la si živje­ti i radi­ti u Milanu. Kakve su moguć­nos­ti za mla­de umjet­ni­ke u Italiji? A kod nas?[/lang_hr]

[lang_hr]
– U Italiji si sam moraš stvo­ri­ti uvje­te. Kako je? Teško je. Kao i svug­dje ima mili­jun mikro fak­to­ra koji utje­ču na moguć­nos­ti koje će ti se otvo­ri­ti ili zatvoriti.
Prije sve­ga tre­ba ima­ti rad, to je narav­no neo­p­hod­no, ali se onda i tamo kao i tu, moraš naći na pra­vom mjes­tu u pra­vo vri­je­me. Konkurencija je veli­ka, nema udru­ga ili ins­ti­tu­ci­ja koje ti pla­ća­ju zdrav­s­tve­no ili miro­vin­sko osi­gu­ra­nje… za koje nije nika­da nit­ko ni pitao dok nisam doš­la tu. Nema pok­lo­nje­nih grad­skih pros­to­ra za stu­dio. S dru­ge stra­ne, upra­vo se iz tih raz­lo­ga stvo­ri­lo trži­šte u kojem se ne pro­da­je ukras­na sli­ka ili tro­di­men­zi­onal­ni suve­nir. Postoje pri­vat­ne gale­ri­je (koje žive samo od pro­da­je umjet­nič­kih rado­va) i polu­dr­žav­ne ili rijet­ko držav­ne ins­ti­tu­ci­je (koje fon­do­ve dobi­va­ju od regi­je, gra­da i pri­vat­nih spon­zo­ra). Na tebi je, odnos­no bolje reče­no na tvom radu, da se izbo­ri za vid­lji­vo mjes­to u gužvi. No, uz sve to, ipak, pos­to­ji ide­ja kul­tu­re koju napri­jed uvi­jek vuku poje­din­ci koji­ma je to u inte­re­su, a ne drža­va. Također, radi se kons­tant­no na pri­bli­ža­va­nju umjet­nos­ti “puku”, na gene­ri­ra­nju nove publi­ke i samih kolek­ci­ona­ra kako bi se ali­men­ti­ra­lo pos­to­je­će i kons­tant­no stva­ra­lo novo trži­šte i samim time potraž­nja, koje bi u konač­ni­ci omo­gu­ći­lo umjet­ni­ci­ma da rade.
A kako je kod nas? Ne znam… kom­pli­ci­ra­no i meni u neku ruku nelo­gič­no logično.[/lang_hr]

IMG_3207copy

[lang_hr]Uspijevaš li živje­ti od svo­jeg rada?[/lang_hr]

[lang_hr]
– Jako teško, ali ne posustajem.[/lang_hr]

[lang_hr]Kako ocje­nju­ješ sce­nu suvre­me­ne umjet­nos­ti u Istri? Postoji li ona uop­će?[/lang_hr]

[lang_hr]
– Ima jako dobrih umjet­ni­ka u Istri, ali kao da ima­mo neku soci­ja­lis­tič­ku sje­nu koja nas pra­ti i u kojoj mora biti za svih mjes­ta. Nemamo kla­si­fi­ka­ci­je. Primjerice, u nogo­me­tu pos­to­ji prva, dru­ga, tre­ća liga, juni­ori i seni­ori, a tu kon­kret­no smo stav­lje­ni svi na isti teren… pone­kad čak bez lopte.[/lang_hr]

Schermata 03-2456361 alle 18.21.53

[lang_hr]Na čemu tre­nut­no radiš? Gdje se vidiš u bli­skoj buduć­nos­ti?[/lang_hr]

[lang_hr]
– Zidaš uvi­jek istu kuću, za koju ne pos­to­ji defi­ni­ra­ni pro­jekt, za koju se ne zna koli­ko će ima­ti ni kato­va ni pro­zo­ra. Sazidala sam teme­lje i ofar­ba­la ih, momen­tal­no živim u nje­nom pri­zem­lju i gra­dim armi­ra­ne, beton­ske ste­pe­ni­ce koje bi me dove­le na prvi kat. Pokušat ću na nju mon­ti­ra­ti kota­če kako bi me silom iner­ci­je neg­dje drug­dje pove­la ili odlu­či­la osta­vi­ti tu.[/lang_hr]

Tekst: Lorna Zimolo

Foto: pri­vat­na arhi­va Dragane Sapanjoš