Završen program “Socijalizma na klupi”
[lang_hr]Proteklog je vikenda na Sveučilištu Jurja Dobrile u Puli održan prvi znanstveni međunarodni skup Centra za kulturološka i povijesna istraživanja socijalizma (CKPIS) pod nazivom “Socijalizam na klupi – kulturološke i povijesne interpretacije jugoslavenskoga i postjugoslavenskih društava”. Trodnevni skup intenzivnog programa koncipiran kao rad po paralelnim sekcijama koje pak tematski združuju nekoliko panel izlaganja uz obaveznu raspravu, okupio je oko 90 znanstvenika. Ono što posebno odlikuje ovaj skup, kao i rad samog Centra, jest naglasak na interdisciplinarnosti istraživanja, pa se tako u proteklih nekoliko dana o (post)socijalizmu govorilo iz perspektive povijesti, etnologije, antropologije, kulturalnih studija, književnosti, muzikologije…[/lang_hr]
[lang_hr]
Višeznačan naziv skupa “Socijalizam na klupi” prije svega govori o generaciji mladih znanstvenika, mahom rođenih 70-ih godina prošlog stoljeća koji su socijalizam proživjeli u školskim klupama te koji su svoje “socijalističke” doktorate branili u proteklih nekoliko godina. Taj generacijski kriterij značajan je za istoimeni zbornik “Socijalizam na klupi – Jugoslavensko društvo očima nove postjugoslavenske humanistike” te zapravo predstavlja ukoričen presjek skupa.
[/lang_hr]
[lang_hr]
Osim matičnog zbornika koji su uredili docenti pulskog sveučilišta Lada Duraković i Andrea Matošević, predstavljen je i zbornik urednice Maše Kolanović, Komparativni postsocijalizam zatim knjiga Radine Vučetić Koka-kola socijalizam, kao i dizajnersko-istraživački projekti Iskopavanja (I i II) Narcise Vukojević i Lane Cavar. Široko postavljena tema i velik broj sudionika prvog bijenalnog skupa čini se kao svojevrsna inventura stanja na suvremenom (regionalnom) znanstvenom terenu, koji se našao između dugogodišnjeg, desetljećnog izostanka istraživanja tih tema i recentne spektakularizacije i komodifikacije socijalizma.
[/lang_hr]
[lang_hr]Na sekciji pod nazivom Film i socijalizam koja je održana prva dana skupa, 5. prosinca, predstavio se znanstveni rad o Kapetanu Lešiju Dragana Batančeva, filmu o albanskoj narodnom osloboditelju iz 1960. na čijem su primjeru vidljive intervencije cenzora na tekst. O radikalnom amaterizmu govorila je Aleksandra Sekulić koja je u suradnji s Brankom Benčić istraživala mjesto koje su kino klubovi i amateri popunjavali u sferi jugoslavenske kinomatografije, posebice festival MAFAF i proizvodnja filma u kinoklubu Split. Kako danas vladaju drugačiji uvjeti proizvodnje filma (zbog apsolutne demokratizacije koju je donijela digitalna tehnologija), čak kada se govori i o snimanju filmova iz ljubavi, dakle amaterskom filmu, autorice zamjećuju da treba učiti iz pouka prošlosti, tj. iz nekadašnjih uvjeta nezavisne produkcije kada su iz njih proizlazili sada već legendarni autori jugoslavenskog “crnog vala” Želimir Žilnik, Lordan Zafranović, Dušan Makavejev i drugi. Autori moraju stvarati bez razmišljanja o tržišnoj svrhovitosti, van predviđenog ponašanja da bi mogli izbjeći komodifikaciji vlastite kreativnosti. U smjeru demitologizacije Tita kao pasioniranog filmskog gledatelja i producenta išao je znanstveni rad Radine Vučetić, autorice knjige “Koka-kola socijalizam” i Mile Turajlić, režiserke dokumentarnog filma “Cinema Komunisto”. U izlaganju se posebno naglasile način na koji se vanjska politika Jugoslavije stvarala preko filmova koje je Tito volio gledati, a koje su mu dobavljali strani ambasadori. Tito je kao veliki ljubitelj filma utjecao ne samo na stvaranje jugoslavenske filmske kinematografije naloživši otvaranje produkcijskih filmskih kuća u glavnim gradovima bivših republika, nego je u snimanju nekih ratnih filmova direktno intervenirao u scenarij sugestijama i kritikama. Značajan doprinos diskusiji koja se razvila nakon izlaganja dao je pulski glumac Igor Galo koji je iz vlastitog iskustva autorima radova objasnio kako je cenzura djelovala onda, a kako djeluje u današnjim uvjetima kinomatografske industrije.
[/lang_hr]
[lang_hr]Dokaz da je socijalizam slojevit i izrazito interesantan fenomen i izvan naše regije je i zbornik “Sunčana strana Jugoslavije; povijest turizma u socijalizmu” u engleskom izvorniku objavljen prije tri godine na Srednjoeuropskom sveučilištu u Budimpešti, a koji je nastao je kao kruna istraživanja turizma i dokolice u Jugoslaviji od 50-ih do 80-ih godina koje je provedeno na sveučilištu u Grazu od 2005. do 2008. Ovo hrvatsko izdanje prvi je prijevod zbornika na neki od jezika država nastalih raspadom Jugoslavije i općenito prvi prijevod engleskog izvornika urednika Hannes Grandits i Karin Taylor.
[/lang_hr]
[lang_hr]
Jučer, 10. prosinca, s čime je službeno i završen program skupa “Socijalizam na klupi” predstavljena je i zadnja od stručnih knjiga na polju kulture i znanosti socijalizma – “Kultura, znanost, ideologija” Magdalene Najbar-Agičić koja istražuje politike komunističke vlasti u Hrvatskoj od 1945. do 1960.
[/lang_hr]
[lang_hr]
Kako je skup “Socijalizam na klupi” tematski združen s ovogodišnjim Sa(n)jmom knjige u Istri, uz predstavljanje novih ruskih (“Izlet u Rusiju”) i vojvođanskih pisaca (“Regija u regionu”), u popratnom programu mogla se pogledati izložba fotografija Dušana Đorđevića “SIV” u galeriji Makina.
[/lang_hr]
[lang_hr]Fotografije Dušana Đorđevića bilježe interijer impozante zgrade Saveza izvršnog vijeća (SIV) u Novom Beogradu. Savez izvršnog vijeća bio je izvršni organ Savezne narodne skupštine Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije. Osnovan je 1953. godine, umjesto dotadašnje vlade Federativne Narodne Republike Jugoslavije, a regulirao je rad savezne administracije (provođenje zakona, nadzor nad radom savezne administracije). SIV kao prva od izgrađenih zgrada zamišljenih da reprezentiraju snagu novog socijalističkog poretka, kao sjedište vlasti u Novom Beogradu, kako vanjštinom tako i unutrašnjošću odaje monumentalizam u kojem se spaja kozmopolitski modernizam s modernističkim regionalizmom. Prostor ispražnjen od ljudi i političkih značajki impresivan je u svojim visoko estetiziranim kombinacijama boja i tekstura namještaja, zidnih i podnih ploha te tapiserija s apstrahiranim etno motivima.
[/lang_hr]
[lang_hr]
Kako je jugoslavensko socijalističko nasljeđe jedno od prešućenih, ali i mitologiziranih neuralgičnih točaka hrvatske suvremene povijesti “Socijalizam na klupi” zasigurno je jedan od pozitivnih pristupa u razbijanju animoziteta i nerazumijevanja naše jučerašnjice koju dijelimo s 23 miliona ljudi, koliko je po popisu stanovništva 1991. Jugoslavija brojila. Umjesto nazadnjaštva, nostalgije i okamenjenih predodžbi o povijesnim događajima, političkim i kulturalnim procesima humanistika nudi bolji uvid u ono što je prethodilo današnjim uvjetima života, uz stalno opominjanje koliko nas košta zaboravljanje nedavnih lekcija iz povijesti.[/lang_hr]
Tekst: Marta Baradić i Tatjana Tomić
Foto: Tatjana Tomić