Izložba Bojana Šumonje “Postojanost slikanja / Retrospektiva” u Rijeci
Izložba pulskog umjetnika Bojana Šumonje pod nazivom Postojanost slikanja / Retrospektiva obuhvaća četvrt stoljeća intenzivna slikarskog stvaralaštva, a bit će predstavljena 15. rujna s početkom u 20 sati u riječkom Muzeju moderne i suvremene umjetnosti.
Premda po naobrazbi akademski kipar (diplomirao je kiparstvo na Accademia dell’ Belle Arti u Veneciji 1984. godine) Šumonja se već tijekom studija opredjeljuje za slikarski poziv, pa će se skulptura u njegovom opusu pojavljivati uglavnom rijetko i sporadično, skicozno ili kao projekt – maketa. Slično je i s drugim medijima kojima se povremeno bavio (instalacija, video, hologrami), pa premda su rezultati impresivni, Šumonju se prvenstveno percipira i tumači kao slikara, što on cijelim svojim bićem i jest.
Nakon umjetničkog formiranja Šumonja u devedesetim godinama proteklog stoljeća stasa u potpunosti zrelog i iskusnog umjetnika naglašene manirističke vokacije koji se referira prvenstveno na iskustva anakronizma, ali i novog njemačkog ekspresionizma učinivši začudan postmodernistički spoj antike, renesanse, baroka, klasicizma, moderne i nove ekspresije. Ako bi se govorilo o imenima iz povijesti umjetnosti ili Šumonjinih suvremenika onda su to svakako, osim univerzalnog poimanja antičke plastike, Massacio, Holbein, Velázquez, Ingres, Goya, Blake, Manet i Picasso ili Omar Galliani, Jörg Immendorf, Anselm Kiefer i A.R. Penck. Doista impozantna lista koja dakako nije nasumce izabrana pošto njene protagoniste povezuje sličan koncept koji je u ikonografskom smislu baziran na enigmi i mistici, a u slikarskom na akcentiranju svjetla i tonskom koloritu, što je Bojanovom umjetničkom duhu izuzetno blisko. U radovima što slijede sve više do izražaja dolazi autorova razigrana mašta inicirana njegovim interesom za mitsko i fantastično. Ta prepoznatljiva autorova ikonografija sada je obogaćena s vidljivim biljezima suvremene pop kulture, prvenstveno stripa i filma, ali i slikarstva Francisca Goye i Williama Blakea. Onirični elementi gradbeni su i prepoznatljivi dio Šumonjina slikarstva, te ne čudi da u skladu s anakronističkim promišljanjem poseže za Blakeom i Goyom. U slikama nastalim devedesetih godina do punog izražaja dolazi postmodernistička Šumonjina vokacija koju ostvaruje smionim i bezobrazno hrabrim spajanjem različitih povijesnih reminiscencija, tradicije i suvremenosti, a sve to vješto i s lakoćom oblači plaštom mitoloških snoviđenja.
Krajem 2000. godina Šumonja započinje svoj, do sada, najpoznatiji ciklus Ovce. Velike kompozicije prikazuju stada ovaca koje stisnute u pejzažu, međusobno isprepletene pokazuju svoju nemoć i lakovjerje. Poznat kao autor koji se u svom dosadašnjem opusu nije obazirao na političke i sociološke analize u ovom ciklusu metaforički progovara i o tome. Slično će biti i s njegovim video i hologramskim radovima, te najnovijim slikama koje prikazuju nebrigu i zlostavljanje djece te usamljene individualce koji nadljudskim naporima žele savladati naizgled nepremostive prepreke koje im postavljaju zakoni i ponašanje društva u kojem žive. Ne napuštajući svoj rafinirani slikarski izraz, Šumonja sada nenametljivo progovara o našem vremenu u kojem je svaka individualnost postala nepoželjnom jer primarni je cilj izjednačiti jedinke i pretvoriti ih u poslušno stado koje će u svakom detalju svog života ovisiti od milosti korporacijskih ili državnih vlasti.