Klaudio Katunar: “Uvodnjene naznake stanja” u bujskoj galeriji Orsola
U gradskoj galeriji Orsola u Bujama, 26. studenog je otvorena prva samostalna izložba Klaudia Katunara nazvana “Uvodnjene naznake stanja”. U ime organizatora, POU Buje prisutne je pozdravila Tanja Šuflaj, a autora i njegov rad predstavio je kustos izložbe Eugen Borkovsky.
Klaudio Katunar ovogodišnji je pobjednik manifestacije IstraArt, a ova izložba je zaslužena nagrada. Autor je izložio 16 akvarela nastalih u posljednjoj godini, dimenzija od 30 sa 40 do 70 sa 100 centimetara. Tehnika akvarela je jedina koju ovaj umjetnik doživljava i osjeća, a želja mu je da ubuduće naslika radove što većih dimenzija. Motivi njegovih radova su istarske panorame, ali kako on sam govori, mogu predstavljati za gledatelja sve ono što promatrajući ih osjeti i doživi. Izloženi se radovi mogu podijeliti u nekoliko serija, a odlike ovih akvarela su slučajnost kojom se boja širi i kojom postavlja vlastite granice, te ton ležernosti i opuštenosti kojeg ostavlja. Zajednička osobina im je ta što se boja ne širi do rubova podloge, moglo bi se reći da se granice respektiraju,ili da se neovisno o njima može stvarati i postojati, odnosno čak da ih nitko ne može nametati. Posebnost ove izložbe je tema vode naslikana vodom, koja se samoj sebi reflektira u naslikanim prizorima.
Borkovsky u svojoj analizi navodi: “Panoramu, slikovni prikaz određenog teritorija, možemo pratiti od davnih vremena. Kroz povijest, krajolik postaje jedan od često zastupljenih motiva likovnog stvaranja. Klaudio Katunar, koristeći lazurnost tehnike akvarela, oblikuje niz radova koji se tematski naslanjaju na motiviku pejzaža. Iako neki radovi na prvi pogled djeluju apstraktno, pažljivim promatranjem zapažamo da autor bira uočene elemente i njima sklapa impresiju nove realnosti. Nižući radove, on istražuje ambivalentnost motiva jer, forme se u njegovim radovima nužno ne nadopunjuju. Ponegdje su u neskladu. Pojavljuju se u slojevima kao talozi sjećanja. Možemo prepoznati karakter prostora i stanje autora: pomak od vidljivog ka skupu osjećaja koji oblik pretvaraju u vizualni iskaz. Oblici više ne odražavaju promatranu stvarnost, već nutrinu autora koji izgovara svoj doživljaj.
Impresije energija krajolika najčešći su pokretač autorova hoda oblikovanju. Njegove se vizualne interpretacije rjeđe oslanjaju na gradske, urbane gabarite. Većinom su to lirski doživljeni brežuljkasti oblici primorja. Često nose ideju začudnih rasprsnuća svjetla koje se oslanja na reljefnu konfiguraciju horizonta. Pred nama su doživljeni trenuci koji se ne mogu ponoviti. Dubioznost pojma ‘trenutak’ i njegov obim, značenje i definicija, mogu se različito interpretirati. Trenutak može biti konvencionalno tumačen: sekundom, danom, godinom, a može biti personaliziran i sveden na doživljaj individualnog saznanja. Od toga ovisi kakva će relacija biti uspostavljena u procesu komunikacije umjetnika samog sa sobom ili promatrača i djela.
Klaudio Katunar progovara gestom, a odmah zatim određenom preciznošću. Ponekad obrnuto, ponekad slučajnošću putanje pigmenta u mediju vode. Na bjelini papira nalazimo nepravilne oblike, mrlje, linije, plohe. Frekvencija, ritam elemenata mijenja se od rada do rada i unutar kadra pojedinog rada. Linijama, plohama, mrljama, zaustavljenim u rasprostiranju, sugerirana je efemerna dinamika. Ponegdje su forme u neskladu, kao u eksperimentu. Ponekad gesti dopušta pojavnost, a ponegdje, čak i na istom radu, kontrolira zapis. Potez, razlijevanje medija ili nakupinu pigmenta zaustavlja unutar formata. Ponekad sliku gradi od skice koju ne izvodi olovkom, već direktno, potezima kista. Iako možda djeluju jednostavno, radovi u tehnici akvarela traže poznavanje ove zahtjevne i zanemarene tehnike izraza. Izazov asketske tehnike dozvoljava autoru koncentraciju na osobno stanje. Promatrajući radove u slijedu uviđamo da su pred nama segmenti istog ritualnog obreda. Euritmijskim ritualom ponavljanja ideje oblika, slikar postiže osobno pročišćenje koje nudi i promatraču. Kroz euritmiju se razvijaju sposobnosti percepcije suptilnih fenomena međuodnosa bića i energija. Time se stječe plemenitija spoznaja samoga sebe.”
Bilješle o autoru: Klaudio Katunar rođen je 1955. godine u Rijeci. Završio je Građevinsku tehničku školu u Rijeci. Dugi niz godina bavi se slikarstvom; od 2015. posebno tehnikom akvarela. Sudjelovao na više skupnih izložbi (Buje, Funtana, Grožnjan, Medulin, Novigrad, Poreč, Rijeka, Rovinj, Volosko, itd.). Dobitnikom je: I. nagrada na Ex Tempore Grada Rijeke, (MO Kantrida), 2016; I. nagrade na Ex Tempore Buje, 2016; Sponzorske (IV) nagrade na Ex Tempore MedulinArt, 2016. Živi i radi u Rijeci i Istri.
Tekst Marko ŠORGO Fotografije Lidija KUHAR