6. Dimensions festival u Puli – robovi ritma jači od kiše
Unatoč svim peripetijama vezanim uz obilne padaline koje su ove godine zaobišle samo večer svečanog otvaranja u Areni, u ponedjeljak, 4. rujna ujutro uspješno je okončan 6. Dimensions, sa svakim novim izdanjem u svijetu sve cjenjeniji festival underground elektronske glazbe.
Svečano otvorenje 6. Dimenisons festivala održano u pulskoj Areni u srijedu 30. kolovoza, prošlo je u znaku Grace Jones, legendarne glazbene i modne ikone koja više od tri desetljeća ne gubi ni na snazi ni na popularnosti, a njen prvi pulski nastup svima je dokazao da o kraju karijere još uvijek ne razmišlja.
Prije samog koncerta binu je prekrio crni zastor, a publika je s nestrpljenjem iščekivala s kojom će legendarnom pjesmom Grace započeti večer. Nakon dva udarca bas gitarom zastor pada, a moćan i dubok glas svih poziva na „Nightclubbing“. Već nakon te prve numere Grace Jones niže hit za hitom, mijenja kostime iz pozornice dok ugodno čavrlja s publikom. „My Jamaican Guy“, „Williams’ Blood“, „Pull Up to the Bumper“ pjesme su koje su označile njenu karijeru i koje je publika pjevušila zajedno s njom, a spektakularni kostimi koji izgledaju kao da su ih zajedno dizajnirali Moebius i Jodorowsky bili su neodoljiv vizualni začin. Grace je vrhunac dostigla izvedbom starog hita Roxy Music „Love Is the Drug“ u kojoj je glavni modni detalj bio cilindar koji se zahvaljujući laserskom zrakom pretvorio u disko kuglu, a svoj je nastup okončala s hitom „Slave to the Rhythm“.
Iznimno efektan nastup imao je malobrojne, ali scenski nadmoćne elemente – kostimi, svjetla i pokret izvođačice – a što se same glazbene bravure četveročlanog benda koji je pratio Jones tiče, tu nije bilo nikakvih zamjerki. Za njene najvatrenije fanove bio je ovo ujedno i prekratak koncert, no radi se ipak o festivalskom nastupu koji mora poštivati svoj „vozni red“ pa je i ovaj biser kojeg je Grace Jones podarila publici bio dovoljno sjajan i vrijedan.
Prije Grace Jones u Areni su nastupili bubnjar i kompozitor Moses Boyd te eksperimentalni jazz bend Henry Wu presents the Kamaal Williams Ensemble. Nakon dive nastupio je elektronski super-bend Moderat, trojac kojeg čine članovi Modeselektora i Apparat. Ovo je publici bila i jedna od zadnjih prilika da ovaj band pogleda uživo budući da su iduće subote održali svoj oproštajni koncert u Berlinu.
Dimensions se potom preselio na tvrđavu Punta Christo u Štinjanu, a kako su organizatori i obećavali u dnevnim obavijestima o vremenskim prognozama, (uz moto „No rain can stop the rave“), sound-sistemi se nisu isključivali i svi su nastupi tekli utvrđenim rasporedom. Od najavljenih, nije nastupio samo slavni detroitski soul/funk glazbenik Amp Fiddler zakasnivši na avion iz Lisabona, ali zamjena je pronađena u londonskom DJ‑u Danu Shakeu. Kao jedini mogući razlog kraćih prekida organizatori su naveli jače grmljavine koje bi mogle biti pogubne po opremu, ali su one na sreću izostale. Tako su se mladi posjetitelji, njih više od 6.000, oboružani kabanicama (koje su se prodavale po 15 kuna i zadnje ih se večeri više nije moglo kupiti), mladenačkom fleksibilnošću i dobrom voljom, uspjeli izboriti za svoje pravo na partijanje i nezaboravan godišnji odmor. Svakodnevno su uživali u najboljem što danas nude house, techno, world, disco, dubstep, soul, funk, dubstep i drugi pravci u kojima se razvija elektronska glazba, uz impresivnu brojku od preko 170 vrhunskih glazbenika i DJ‑a. Teško je iz te mase nekoga izdvojiti, ali među značajnijim imenima su ove godine bili Willow, Parris Mitchell, Nina Kravizz, FloatingPoints, Ata Kak, Aux 88, Mr Ties, Khruangbin, Kode 9, Maurice Fulton. No bilo je i mnogo talentiranih mlađih glazbenika kojima Dimensions pruža priliku učiniti svoje umijeće zapaženijim na svjetskoj glazbenoj sceni.
Najviše gostiju, više od pola, stiglo je iz Velike Britanije, što ne čudi jer su i organizatori (uz domaću stranu organizacijskog tima, udrugu „Pozitivan ritam“) Britanci. Oni, ali i većina ostalih gostiju iz inozemstva, navikli su na koncerte pod kišom i ona ih očito nije previše smetala da plešući dočekuju zore. Tijekom dana kiša se izmjenjivala sa sunčanim razdobljima koja su mnogi koristili za opuštanje na plaži, kao i za ples na Beatch stageu koji je bio otvoren od podna do 21 sat, kada se sa svirkom kretalo s preostalih sedam pozornica u i oko tvrđave Punta Christo. Također, oni koji su za taj specijalni gušt bili voljni platiti dodatnu ulaznicu, u popodnevnim satima mogli su plesati i na 20-ak trosatnih partyja organiziranih na brodovima koji su plovili pulskim akvatorijem.
Prilika za dobru zabavu na pretek, a jak policijski nadzor, vrlo stroga pravila sigurnosti (uz ostalo, zabrana ulaza mlađima od 18 godina i životinjama, zabrana unošenja droga, kao i većih količina alkohola, pa čak i cigareta) i stalna prisutnost medicinskog tima unutar ograđenog festivalskog prostora osiguravali su bezbrižan boravak mladih partijanera od kojih je većina u svojim dvadesetima. Jedina briga bila im je kako iz ponuđenog obilja odabrati neku svoju konfiguraciju atrakcija, a najveća nevolja ako bi neki od izvođača, kao Jeff Mills, zabranio snimanje mobitelima.
Za kupovinu hrane i pića unutar festivalske zone ove se godine prvi put koristila posebna čip kartica zakvačena na festivalske narukvice, a za vrlo raznoliku ponudu hrane odabrani su mahom domaći koncesionari. Kao i uvijek, pored suvenira bilo je moguće kupiti i razne proizvode – majice, torbe, ručnike i dr. s poznatim logoom festivala.
Ozbiljnijim poklonicima elektronske glazbe možda su najzanimljiviji bili sadržaji ponuđeni im u Knowledge Areni koja se na Dimensionsu organizira treću godinu za redom i tijekom dana donosi opsežan program interaktivnih radionica koristeći najnoviju tehnologiju i opremu glazbene produkcije. Mjesto je to za upoznavanje sudionika, industrije i iduće generacije izvođača, za učenje i otkrivanje, na temelju kopanja duboko u korijen žanrova, kao i bacanja pogleda na budućnost industrije. Ovaj centar aktivnosti svakog festivala i ove je godine (onima koji su uplatili nešto skuplju opciju „Knowledge Arena Pro“, ali i slučajnim namjernicima koji se natiskaju oko šatora u kojem se održavaju programi) nudio razgovore, panele, sesije i ugostio mnoge predavače, među kojima i: Dâm-Funk, Gary Gritnessa, legendarnog producenta Adriana Sherwooda, London Modular Alliance; Telefon Tel Aviv, Danielu Cia, KAMMA, Sam Hall i mnoge druge.
Poseban prostor bio je osiguran i za novinare- u press i media zoni bili su im dostupni Internet, utičnice za struju, satnicu nastupa i miran prostor za intervjue. U istom prostoru su se uređivale fotografije i video materijali za društvene mreže, a zanimljivo je da je tu i nagrađivani londonski frizer Blue Tit nudio svoje promidžbene besplatne stylinge i frizure. Pojedini nastupi (uključujući i koncert otvorenja) prenošeni su live preko YouTubea, kao i (radijski) putem Worldwide FM‑a.
Tek što se slegnu dojmovi s ovogodišnjeg Dimensionsa, na istu lokaciju isti organizacijski tim dovodi njegovog starijeg (i većeg) brata: Outlook festival. 10. izdanje ovog štinjanskog mega-festivala Soundsystem kulture kreće već sutra velikim koncertom otvorenja u Areni, na kojem će nastupiti Dizzee Rascal, DJ Shadow i mnogi drugi.
Tekst Daniela KNAPIĆ i B. VINCEK Fotografije Dimensions arhiva