Otvorena izložba “Triptih: pokret, fotografija, slika” u galeriji Orsola u Bujama
Projekt u kojem su zanemareni egoizmi
• U Gradskoj galeriji Orsola u Bujama, u četvrtak 5. travnja, otvorena je multimedijalna prezentacija troje umjetnika nazvana “Triptih: pokret, fotografija, slika”. Autori su performerica i glumica Tina Hofman, fotograf Fernando, te slikar Rok Zelenko. Izložbu je pred brojnom publikom proglasio otvorenom njen kurator Slađan Dragojević. Izložba ostaje otvorena do kraja travnja.
Izloženo je 40-ak radova na zidovima i stativima, a dio događaja su i videoprojekcija te performans maskirane osobe koja oponaša model u motivima sa slika. Pozadinu fotografija prepoznajemo kao atelijer slikara Roka Zelenka, a rasuto po podu galerije nalazi se 40-ak skica koje su služile za pripremu njegovih djela. Slike i fotografije prikazuju autore, a pridružuje im se kroz šminku i neke dodatke lik Harlekina. Harlekin je neka vrsta prethodnika performera, po prirodi šaljiv, lukavi prevarant, a njemu se suprotstavlja performerica, čija golotinja predstavlja nepatvorenu iskrenost, što stvara dojam da se ovom izložbom želi predstaviti nejasnu dvojbu između pravog i krivog puta kroz život. Među motivima sa slika nalazi se i čin vođenja ljubavi kao iskonski akt stvaranja koji je prethodio i samoj umjetnosti. Projekcija na zidu prikazuje slikara u toku svojeg stvaranja, uz pratnju zvuka pisaće mašine. Rad koji dominira izložbom je fotografija očiju likovnog umjetnika koji pozorno prate i promatraju posjetitelje kao neka vrsta Orwellovskog velikog brata Kafkijanskog karaktera. Ova je izložba pripremana tri godine, a uloge modela i performerice su pomiješane kao i uloge slikara i modela, te fotografa i modela. Iako se djela slikara, performerice i fotografa jasno razaznaju, ona nisu prostorno odvojena nego pomiješana u razmještaju, a izložba je po svojoj vrlo složenoj prirodi istovremeno skupna, zajednička i samostalna.
Kustos Eugen Borkovski u svojem opisu navodi: “U bazičnom dijelu ove zamisli učestvovalo je samo njih troje, a sada su, publici na uvid, ponuđeni izabrani rezultati njihovih aktivnosti. Pred nama su slike, crteži, fotografije. Najčešće one nude zaustavljeni pokret, gestu performerice. Uz to, također, nalazimo portretne slikarske radove i portretne fotografije druga dva sudionika. Ovaj tehnološki raznorodni niz svjedoči pretakanju medija iskaza. Zapravo, ulaskom u projekt, umjetnici postaju ovisni jedni o drugom. Na taj način, ovdje predstavljenim artističkim tragovima, svjedoče o zajedničkom činjenju. Cjelokupni, višekratni aktivitet i rezultati mogu se odrediti kao niz performativnih djelatnosti. Iako je samo Tina performerica, svi učesnici djeluju, čine, izvode radove. Nešto kao dobrovoljni ulazak u „Big brother“. S time da, naravno, nema velikog suca niti se djelatnosti nadziru tajno. Također, zanemareni su egoizmi. Jer, u svijetu kreativaca često nalazimo naglašen ego. Ovaj projekt to primiruje, anulira, inicira interakciju, pa rezultati iskazuju opuštenu ali kreativnu atmosferu. Prema predstavljenom materijalu, vinovnici se upuštaju u su-djelovanje.”
Tina Hofman rođena je u Zagrebu 1978.godine. Bila je članica dramskog studija ZKM‑a pod vodstvom Ines Škuflić-Horvat i Vladimira Krušića. Profesionalno umjetničko obrazovanje stekla je na The Desmond Jones School of Mime and Physical Theatre (gdje studira fizički teatar po sistemima Decrouxa, Lecoqa i Johnstona) te Rose Bruford College u Londonu (gdje je stekla BA) na polju kazališnih studija, baveći se teorijom i dramaturgijom, kao i na brojnim radionicama svjetskih majstora (Complicite Theatre, Frantic, Antonio Fava, Suzuki Method, John Wright). Po završetku studija većinom nastavlja raditi u Velikoj Britaniji.
Rok Zelenko rođen je 1951. godine u Ljubljani. Njegovi roditelji bili su među osnivačima umjetničke kolonije na Grožnjanu. Poslije završenog studija slikarstva na Akademiji za likovnu umjetnost u Ljubljani, Rok seli u Grožnjan. U sedamdesetima i osamdesetima Rok Zelenko obavlja različite javne dužnosti u umjetničkoj koloniji organizirajući kulturne programe i kulturološka istraživanja. Surađuje u životu muzičkog kampa, u uličnim predstavama, s arhitektonskim studijima te restauratorskim radionicama. Godine 1998. seli u Izolu (Slo), ali nastavlja raditi u svom ateljeu u Grožnjanu. Njegove osnovne tehnike likovnog izraza su slikarstvo i keramika. Rokov slikarski opus sastoji se od oko tisuću slika u tehnici ulja ili akrila na platnu. Svoje je radove izlagao na preko 150 samostalnih i otprilike isto toliko kolektivnih izložaba diljem Europe.
Fernando (punim imenom Marcus Stephen Rohan Fernando) rođen je u Dorchesteru od majke Engleskinje i oca Šrilankanca. Djetinjstvo je proveo u Americi i Guernseyu, studirao u Birminghamu, a danas povremeno živi i u Hrvatskoj. Fotografijom se počinje baviti prije petnaestak godina, uz primarnu kazališnu djelatnost (glumac je, glazbenik, lutkar i redatelj). Kroz objektiv Fernando prvenstveno odlučuje pratiti tijelo i pokret, a zanimaju ga stvarnosti i slučajnosti. Biva nadahnut unutarnjom i vanjskom prirodom, krugovima kretanja i bivanja, te prolaznošću.
Tekst Marko ŠORGO
Fotografije Lidija KUHAR