Glazbena recenzija: Thievery Corporation „Treasures From The Temple“ (2018.)
Zlatni rez downtempo elektronike
• Krajem 90-ih i početkom 2000-ih u javnom prostoru, radijskom eteru ili na privatnim feštama bilo je gotovo nemoguće izbjeći glazbu Mobyija, Manu Chao i Thievery Coorporation. Manu Chao je 1998. objavio svoj prvi LP „Clandestino“, Moby je 1999. objavio „Play“, a Thievery su 2000. objavili album „The Mirror Conspiracy“, koja je sadržavala ranije objavljen ultra planetarni hit „Lebanese blonde“.
Kako je Lebanese Blonde naziv za određenu sortu hašiša, kada sam prvi puta ugledao Thievery Corporation na fotkama, ono što sam pomislio bilo je: „ovi se ne ukapaju u stereotip o hašišarima, ovi su nekakvi šminka hašišari“ – dotada nespojiva kombinacija. Rob Garza i Eric Hilton, dvojac iz Washingtona koji čine srž benda Thievery Coorporation predstavljali su hašišare u odjelima, koji su više ličili na poslovne ljude, možda čak i na mlade političare nekakve liberalne stranke nego na “zmazance”, kako obično zamišljamo hippy hašišare.
Gazba koju su tada objavili bila je određen miks jazzy akorda, reggae utjecaja, duba, downbeeta, chill outa, začinjena etno elementima, zapakirana u vrhunsku produkciju. Dan danas taj album zvuči svježe. Njime su zapravo osmislili svoj žanr, možda u nekoj najširoj definiciji ga možemo nazvati downtempo electronica, odnosno tada vrlo popularni lounge.
Kako je od tada prošlo 18 godina, trendovi su se promijenili, hype oko chill out i downtempo glazbe je splasnuo, međutim oni su taj svoj zvuk doveli do savršenstva i nisu puno promijenili svoju formulu. Kvarat analogne elektronike, kvarat reggae, kvarat etno elemenata i kvarat fusion jazza.
Najnoviji album predstavlja samo nastavak te priče. Na prvo slušanje ništa novo ili posebno, ali zapravo odlično funkcionira. Na njemu je zapravo nešto jači utjecaj reggaea, ali što je i razumljivo jer su ga snimali na Jamaici. Stoga je i produkcijska vrhunska, u smislu zaokruženosti zvuka, topline, omjera bendovske svirke u živo i ritam mašina te semplera. Na tih 12 pjesama koje se nalaze na albumu gostuje cijeli niz vokalista, od Mr Lif, Natalie Clavier, LouLou Ghelichkani kao najnovije reggae nadolazaeće zvijezde, Racquel Jones.
Album otvara instrumentalna „San San Rock“, nakon čega ide “History” na kojoj gostuje Mr Lif i koja je osvrt na crnu Ameriku s tekstom: “I can’t be black without historic systematic oppression, I can’t look at a cop without second-guessing”.
Potom jedan solidan atmospheric drum and bass „Music to make you stagger“, koja će zasigurno “rokati” po ljetnim festivalima. Potom ide „Letter to the Editor“, koja nam je poznata s prošlog album, ali u jednoj ogoljenoj, sirovijoj, remiksiranoj verziji. Racquel se kasnije pojavljuje s još jednom pjesmom, „Road Block“, raggamuffin hitom. Iako su možda namijenjene nešto mlađoj publici, meni su nekako bile upečatljive, energične – daju album jedan mladenački štih, tek toliko da ne zapadne u jazzy lounge melankoliju ili šećerastu reggae romantiku.
Opet u sasvim oprečnom pravcu album usmjerava diskoidna, 4/4 beat „Voyage Libre“ na kojoj gostuje njihova dugogodišnja suradnica LouLou Ghelichkani. Jamajčanin Notch gostuje na dvije pjesme, nešto ozbiljnijoj „Destroy the Wicked“, i zaključnoj pjesmi na albumu, romantičnoj „Waiting too Long“ koja je možda i najbolja reggae pjesma na albumu
Iako zasigurno ne predstavlja nekakvo remek dijelo niti pomiče granice elektronske glazbe kakvu znamo, album je najbolji dokaz zašto je ovaj duet do sada izdržao test vremena. Predstavlja nekakav zlatni rez downtempo elektronike iliti deep disco loungea svojstvenog upravo ovom američkom duetu.
DJ Marino