Izložba Danila Stojanovića i Raoula Marinija u galeriji Poola
Idealno nadopunjavanje dva različita svjetonazora
• Izložba slikara Danila Stojanovića i grafičara Raoula Marinija predstavljena je pulskoj likovnoj publici u petak 15. veljače u galeriji Poola, a ostaje otvorena do 8.ožujka.
Voditelj galerije Poola, Bojan Šumonja ustvrdio je da ovom izložbom galerija ostvaruje svoja nastojanja da mladim likovnjacima postane platforma za umjetničku ekspanziju. Oba autora prvi put izlažu u svom rodnom gradu i ovo im je prva samostalna izložba. Šumonja je prezentirao njihov rad kao idealno nadopunjavanje dva suprotna pola, agresivnog i pasivnog, nadrealnog i realnog koje ne žele spajati nego predstaviti kao dva različita svjetonazora
Danilo Stojanović izlaže ulja na platnu pod nazivom „Images from the abyss…“ ili „Slike iz bezdana…“ na kojima prevladavaju mistični tonovi plave, smeđe i tamno crvene boje, a glaziranjem površine poziva promatrače da priđu bliže i protumače sve nijanse i tonske prijelaze.
„Danilo je uronio u neki svoj svijet, istražuje vlastiti interijer, nema plana prilikom slikanja, obično je njegov kontekst inspiriran filmom ili književnom sentencom nakon čega dubokom kontemplacijom nastaju njegovi radovi“, kazao je Šumonja.
Stojanović je samozatajan i neagresivan, njegove su slike romantične i simbolične, on crpi inspiraciju iz magičnog realizma i slikarskih tradicija. Za razliku od njega, grafičar Raoul Marini predstavlja se izravnim i direktnim likovnim izrazom pod nazivom “Hej Slaveni“.
„Zapravo me ta tema zanima jer se osjećam podijeljeno, oduvijek sam živio u Puli, a studirao sam u Italiji. Tu me zovu Talijanom, a tamo „brutto slavo“ pa je to potreba za identitetom. Kao što je Alphonse Mucha koji je bio Slaven, a živio u Parizu, na kraju svog života odlučio istražiti povijest Slavena i stvoriti epske slike „Slavensku epopeju“. Za razliku od mene, on je oslikavao velika djela Slavena, a ja prikazujem antipod od velikog slavenstva, loše slavenstvo gdje je „čovjek čovjeku vuk“, objašnjava Marini.
Njegove grafike u ciklusu predstavljaju glagolska slova, to nisu klasične grafike jer su jetkane na željezu i tiskane metodama koje tradicionalni grafičari ne bi odobrili. „Tiskane su u boji, tj. u više boja i nisu izložene pod staklom što je pokušaj izlaza iz grafike i donošenja grafike u svijet umjetnosti, a ne u svijet grafike“, kaže autor.
Jedna od grafika predstavlja glagolsko slovo E i bavi se slobodom govora. Autor je pretiskao staru stranicu Feral Tribuna, na toj stranici pojavljuju se Milošević i Tuđman koji leže u krevetu zajedno s partizankom „kozarčankom“ Miljom Marin koja je simbol antifašističkog otpora. „Ima tu još nešto i o vučedolskoj golubici, a prepisao sam i intervju sa Željkom Malnarom tako da je to jedan veliki džumbus o tome kako od vijeka vjekova svi koji su nas pokušali ujediniti su na kraju bili pod opresijom pa smo i danas u lošoj situaciji jer nitko nije slušao prave ljude“, objašnjava Raoul Marini.
Jedan od njegovih izložaka je oltar sa svijećama koji se zove „Visoko iznad vlakova“ što je stara pjesma Azre, a prikazuje partizana Stjepana Filipovića kojemu je u Opuzenu 90-tih miniran spomenik. „On je proglašen narodnim herojem Jugoslavije, njegova je slika u predvorju UN-ove zgrade u New Yorku, a u Hrvatskoj valjda zato jer je Srbin, nitko ne želi niti znati za njega“ pojašnjava Marini.
Danilove slike nisu u serijama, sav je njegov rad od kad je počeo slikati pa do danas u jednom kontinuitetu, mijenjali su se formati, ali je ostao interes za ljudsku otuđenost od društva.
„Miješaju se pejzaži, mrtva priroda, ljudske figure koje nastaju kao neke duhovne prikaze i ono što me interesira je atmosfera slike i što ona može izazvati, bilo pozitivno ili negativno nije mi važno, želim da slika izazove određenu emociju dok je gledaš“, pojašnjava autor.
Slikar Stojanović za svoj neplanski opus crpi inspiraciju iz drugih vizualnih umjetnosti.
„Obično uzmem neku scenu iz filma, a pošto sam veliki zaljubljenik u njemački ekspresionizam iz ranih 20-tih godina Fritz Lang je režiser koji me je jako inspirira. Privlači me i rana znanstvena fantastika, filmovi iz 50-tih godina koji imaju određenu estetiku, ne priča filma ili scenarij, nego filmska scena i fotografija“, kazao nam je autor Stojanović.
Raoul Marini je diplomirao grafiku, a Danilo Stojanović slikarstvo na umjetničkoj akademiji u Veneciji i obojica žive na relaciji Pula – Venecija. Marini je aktivno uključen u rad kulturno umjetničke udruge „Lab43 for print“ gdje su i umjetnici i amateri dobrodošli kako bi naučili tehnike tiska i njima se izražavali te tako doprinijeli razvoju zajednice. Danilo Stojanović je s grupom umjetnika osnovao umjetnički kolektiv „Fondazione Malutta“ u kojem je još uvijek aktivan član.
Galerija Poola je koncipirana kao „artist run gallery“ što znači da je vođenje galerije iz sfere umjetnika, a ne kustosa niti umjetničkog kritičara. Galerija je prošle godine pozvana da predstavi neke od svojih odabranih umjetnika na sajmu samostalnih galerija za suvremenu umjetnost u zagrebačkoj Laubi – kući za ljude i umjetnost.
„Vidjela nas je čitava Hrvatska, bili smo među sedam odabranih galerija i ove smo godine opet pozvani što je priznanje s obzirom da u Hrvatskoj ima jako puno galerija. Mala smo galerija iz Pule koja radi s minornim sredstvima i „krpa se“ za svaku izložbu, ali smo se kvalitetnim odabirom autora uspjeli profilirati na nacionalnom nivou, što je značajno“, rekao nam je voditelj galerije umjetnik Šumonja.
Tekst i fotografije Ana FORNAŽAR