Otvoreni 54. zagrebački salon likovnih umjetnosti – „Bez anestezije“ i Izložba nagrađenih autora 51. Zagrebačkog salona: Vlasta Žanić i Goran Škofić – „S druge strane“

29.03.2019.

Otvorenje izlož­bi 54. zagre­bač­ki salon likov­nih umjet­nos­ti – „Bez anes­te­zi­je“ i Izložba nagra­đe­nih auto­ra 51. Zagrebačkog salo­na: Vlasta Žanić i Goran Škofić – „S dru­ge stra­ne“ otvo­re­na je u uto­rak, 26. ožuj­ka u Domu hrvat­skih likov­nih umjetnika.

Zagrebački salon je reno­mi­ra­na naci­onal­na izlož­ba i jed­na od naj­sta­ri­jih kolek­tiv­nih doma­ćih izlo­ža­ba recent­nih umjet­nič­kih ostva­re­nja – smo­tra suvre­me­nog umjet­nič­kog stva­ra­laš­tva posve­će­na naiz­mjen­ce vizu­al­nim umjet­nos­ti­ma, arhi­tek­tu­ri i urba­niz­mu te pri­mi­je­nje­nim umjet­nos­ti­ma i dizaj­nu. Održava se od 1966. godi­ne u orga­ni­za­ci­ji HDLU‑a, ULUPUHA‑a, UHA‑e. 54. zagre­bač­ki salon, u orga­ni­za­ci­ji HDLU‑a, posve­ćen je vizu­al­nim umjetnostima.

Ovogodišnje, 54. izda­nje ove mani­fes­ta­ci­je reali­zi­ra se u orga­ni­za­ci­ji HDLU‑a, pre­ma kus­to­skom kon­cep­tu kus­to­si­ce hrvat­skog pavi­ljo­na na 57. vene­ci­jan­skom bije­na­lu – Branke Benčić i Tevža Logara, kus­to­sa slo­ven­skog pavi­ljo­na na 55. Bijenalu u Veneciji (2013.), pod nazi­vom “Bez anestezije”.

Koncept izlož­be se struk­tu­ri­ra kao dija­log – s jed­ne stra­ne izme­đu kus­to­sa, kojeg može­mo shva­ti­ti kao da kom­bi­ni­ra dva pogle­da (iznu­tra – izva­na), a s dru­ge kao i dija­log izlož­be i poprat­nog pro­gra­ma. U povi­jes­nom kon­tek­s­tu for­mat salo­na podra­zu­mi­je­va reflek­si­ju na proš­le mani­fes­ta­ci­je umjet­nos­ti, dok u ovom slu­ča­ju namje­ra kus­to­sa impli­ci­ra detek­ti­ra­nje ele­me­na­ta šire umjet­nič­ke pano­ra­me, obu­hva­ća­ju­ći pita­nja for­mal­nog i nefor­mal­nog obra­zo­va­nja, kri­ti­ke, teori­je, uvje­ta pro­duk­ci­je, trži­šta – kao frag­me­na­ta sus­ta­va kojeg je mogu­će una­pri­je­di­ti. U tom smis­lu Salon može slu­ži­ti kao plat­for­ma koja će ucrtati/ponuditi mogu­ći pri­jed­log kroz izlož­bu i poprat­ni program.

Sukladno kon­cep­ci­ji „Bez anes­te­zi­je“ te pro­po­zi­ci­ja­ma natje­ča­ja Odbor za oda­bir u sas­ta­vu: Branka Benčić (auto­ri­ca kon­cep­ci­je), Tevž Logar (autor kon­cep­ci­je), Vladimir Vidmar i Jasna Jakšiću oda­brao je i pozvao 29 umjetnika/ica: Marija Ančić, Željka Blakšić AKA Gita Blak, Ben Cain, Jasmina Cibic, Nemanja Cvijanović, Karla Čurčinski, Matija Debeljuh, Igor Eškinja, Fokus Grupa, Martina Grlić, Igor Grubić, Tina Gverović, Siniša Ilić, Paulina Jazvić, Jelena Jureša, Petar Katavić, Kristina Marić, Ines Matijević, Damir Očko, Petra Orbanić, Jelena Petric, Renata Poljak, Viktor Popović, Jasenko Rasol, Lala Raščić, Davor Sanvincenti, Marko Tadić, Nora Turato i Katarina Zdjelar.

U okvi­ru 54. Zagrebačkog salo­na dodi­je­lje­ne su broj­ne nagra­de: Grand Prix nagra­da u izno­su 15.000 kuna, koju dodje­lju­je Gradske skup­šti­ne Grada Zagreba, Nagrada mla­dom umjet­ni­ku – kojem će biti dodi­je­ljen rezi­den­ci­jal­ni bora­vak na Cite inter­na­ti­ona­le des arts u Parizu. Zahvaljujući dobroj surad­nji s nizom muzej­skih ins­ti­tu­ci­ja te pre­poz­na­va­njem kva­li­te­te i zna­ča­ja mani­fes­ta­ci­je Zagrebačkog salo­na bit će dodi­je­lje­ne četi­ri nagra­de part­ner­skih ins­ti­tu­ci­ja, koje će nagra­đe­nim umjet­ni­ci­ma osi­gu­ra­ti samos­tal­nu izlož­bu za vri­je­me tra­ja­nja slje­de­ćeg Zagrebačkog salo­na vizu­al­nih umjet­nos­ti (2022.). Nagrade će dodi­je­li­ti: Muzej suvre­me­nih umjet­nos­ti Zagreb (MSU), Muzej moder­ne i suvre­me­ne umjet­nos­ti Rijeka (MMSU), Umjetnička gale­ri­ja Dubrovnik (MOMAD) i Galerija umjet­ni­na Split.

U gale­ri­ji Proširenih medi­ja (PM) otvo­re­na je Izložba nagra­đe­nih auto­ra, dobit­ni­ka jed­na­ko­vri­jed­nih Grand Prix nagra­da 51. zagre­bač­kog salo­na. Goran Škofić i Vlasta Žanić na nagrad­noj izlož­bi pred­stav­lja­ju se per­for­man­som i vide­oins­ta­la­ci­jom –„ S dru­ge strane“.

„Ideja o nas­tan­ku zajed­nič­kog djela/izvedbe pro­izaš­la je tako uje­di­nje­njem umjet­nič­kih strem­lje­nja Vlaste Žanić i Gorana Škofića na dvi­je razi­ne: na prvoj razi­ni nado­ve­za­le su se i sto­pi­le raz­li­či­te umjet­nič­ke prak­se i spe­ci­fič­nos­ti nji­ho­vih rado­va, a na dru­goj nas­ta­vi­li nara­ti­vi dje­la nagra­đe­nih na 51. zagre­bač­kom salo­nu. U tom kon­tek­s­tu nas­tao je rad „S dru­ge stra­ne“. Kao što je i naz­na­če­no samim nazi­vom, rad je na više razi­na dvos­tru­ko odre­đen pa je tako dvoj­nost utje­lov­lje­na i u samoj struk­tu­ri dje­la. Jedan dio rada se sas­to­ji od per­for­man­sa koji je izve­den na otvo­re­nju ovog Salona i u koje­mu je sto­ti­njak izvo­đa­ča u kruž­nom pros­to­ru Galerije PM hodao nepres­ta­no, u istom smje­ru, dok su posje­ti­te­lji per­for­mans mogli gle­da­ti kroz pro­laz koji se nala­zi izme­đu Galerija Prsten i PM. Prostor Galerije PM monu­men­tal­nom povor­kom – pros­tor­no izdvo­je­nom i vid­lji­vom samo u seg­men­ti­ma iz raz­li­či­tih per­s­pek­ti­va pro­ma­tra­ča – pre­tva­rao se tako u dru­gi pros­tor, pros­tor izved­be, tran­sfor­ma­ci­je iz sva­kod­nev­nog u umjet­nič­ko, mjes­to (dru­ge) sim­bo­lič­ke razi­ne. Drugi dio rada pred­stav­lja pres­li­ka stvar­nos­ti per­for­man­sa, vide­oins­ta­la­ci­ja pro­ji­ci­ra­na na plat­no pos­tav­lje­no u istom pro­la­zu izme­đu gale­ri­ja, koja će biti pos­tav­lje­na nakon otvo­re­nja i koja će pri­ka­zi­va­ti u pri­rod­noj veli­či­ni i stvar­nom mje­ri­lu pros­to­ra snim­ku istog doga­đa­ja, u jed­na­kom kadru kao što su ga pro­ma­tra­či na otvo­re­nju mogli vidje­ti“, piše Patricia Počanić u pred­go­vo­ru kata­oga izložbe.

Izložbe osta­ju otvo­re­ne do 5. svibnja.

Priredio B. V.