25. PUF – međunarodni kazališni festival – Prvi dan
“Lemia” i Anno Domini 2019. – “Meta” za otvaranje festivala
• Ovogodišnji 25. PUF otvorila je predstava „Lemia“, projekt nastao u produkciji IMRC plesnog kolektiva ili Integriranog kolektiva za istraživanje pokreta. Ovaj iznimni duet igrao je na pozornici Istarskog narodnog kazališta. Mia Kevo i Leon Goličnik susreću se na sceni noseći se sa svojim fizikalitetima tako različitima, a na ravnopravan način.
IMRC kolektiv „promiče ideju da ples i pokret nisu uvjetovani određenom tjelesnom datošću, već da tjelesni izraz, iskustvo zajedničkog plesnog kretanja, kao i istraživanje izvedbenih potencijala pokreta i plesa, pripada svima. Kolektiv se sastoji od osoba sa i bez invaliditeta, plesača koji imaju dugogodišnje iskustvo, a dolaze i različitih plesnih žanrova, tjelesnih praksi i edukatorskih sustava. Zajedničkim radom žele produbiti svoje razumijevanje suštine kretanja, izvedbe i komunikativnosti plesa.“
U ovom radu Leon sa i Mia bez invaliditeta otvorenih karata, „uznemiravanjem uobičajenih pristupa kretanju, plesu, upotrebi objekta i odnosa“ grade svoj identitet kroz dopuštanje autonomnosti jednog drugome kako bi ga na kraju spojili u jedan. Pitanje moći i nemoći tu se dijeli preuzimanjem i identificiranjem istih. Ono što Leon naočigled ne može a Mia naočigled može, Leon čini i uspjeva! Pitanje je kako? Onako kako najbolje može. A postavljajući to pitanje dolazimo do elementa virtuoznosti izvođenja koja bi u klasičnom smislu pretpostavljala usmjerenost ka dragocjenosti (eng preciousness) kretanja. Virtuoznost ovog dueta leži u upravo suprotnim, na drugi način dragocjenim elementima- na direktnom kontaktu, uzajamnom prihvaćanju, jednakovrijednom tretiranju i prije svega solidarnosti.
„Lemia“ je pozdravljena gromkim i srčanim pljeskom publike koja je nazočila predstavi.
Međunarodni kazališni projekt Anno Domini u hrvatsko-francuskoj koprodukciji ove je godine koncipirao i koreografirao Mehdi Farajpour i zajedno s postavom gostujućih i lokalnih izvedbenih umjetnika postavio na stepenište pored pulskog Gradskog bazena.
Farajpour je konceptualni koreograf, performer i umjetnik podrijetlom iz Irana. Djeluje u Parizu dijeleći svoje aktivnosti između kreiranja autorskih radova i gostovanja s plesnom kompanijom Oriantheatre. Podučavajući metodu čije je i sam kreator – empty body – imao je prilike gostovati pri renomiranim svjetskim festivalima, kazalištima i projektima od kojih su samo neki Impulstanz festival (Beč), Institut de mondes Arabs (Pariz), Solo festival (Moskva), Opera-prima festival (Italija), Istarsko narodno kazalište (Hrvatska), Cricoteka (Tadeusz Kantor’s Museum u Krakovu), BDN (Birmingham, UK)… Dobitnik je brojnih nagrada i priznanja, a 2018. bio je i predsjednik žirija PUF‑a.
Ono što nas je dočekalo 1. srpnja na stepeništu novoizgrađenog sportskog kompleksa u startu je upućivalo na predstavu atipičnu za festival. Stepenište osvijetljeno crno-bijelom projekcijom koja pojačava bjelinu betona signaliziralo je minimalnost u estetskom, poetskom, izvedbenom i simboličkom smislu, a sigurno bi se dao izvući još koji signal. Preuzimanjem naslovnog termina „Meta“ autor navodi da je njemu „kao kreatoru ove predstave najvažnije značenje predstavlja njezina konceptualna definicija koja se često opisuje kao nešto što je autoreferencijalno ili ono što upućuje na sebe u smislu roda“.
Dvanaest izvođača i sat koji odbrojava 60 minuta trajanja predstave, postavljeni simetrično na definirane pozicije izmjenjuju pozicije između sjedenja, stajanja i ritmiziranja svakodnevnog pokreta sve dok ne dokine sam sebe. Mehanizirani pokret lišava 12 likova na sceni svojih vlastitih identiteta te oni postaju prazna tijela (empty bodies) koja provode pokret. Pokret u segmentima i nagovještava suvremeno plesačku liričnost, ali repetiranje do iscrpljivanja opet briše „tijelesnost iz tijela“. Film „Koyaanisqatsi: život van balansa“ ima više od jedne očite poveznice s ovom predstavom. Prva i očita je odabir glazbe. Steve Reich američki je kompozitor sredine 60-ih i jedan je od pionira minimalizma u glazbi zajedno s Philipom Glassom (autorom glazbe za gore spomenuti film). Kompozicija za 18 glazbenika Stevea Reicha korespondira s 12 izvođača, pokretom i vremenom koje otkucava balansirajući između mašinerije pokreta koja se zaustavlja na simboličkoj vrijednosti poput dijakritičkog znaka i narativnosti koja po isteku 30-min predstave izranja kroz korištenje scenskih efekata i rekvizita poput umjetne krvi. Glazba ne staje, a izvođači predlažu neaktivnost u više navrata. Ti momenti djeluju poput resetiranja programa prije negoli krene na novi zadatak. Publici se daje vremena da smiri svoje zrcalne neurone i zaustavi aktivnost praćenja događaja.
Ova predstava igra s pažnjom publike i čini to dosljedno. S ponekim bljeskovima šoka poput krvi, genitalija koje su uvijek tu, ali ne i vidljive, izvođačice koja miruje punih 45 minuta u istoj pozi i sadržaj kovčega kao finala, pažnja publike – ako je uopće zadržana- trenira se stvaranjem mikrosituacija koje taj fokus usisavaju. Postavlja se pitanje da li je taj kazališni „trik“ zaista potreban? On ipak pokazuje određenu vjernost „institucionalnim oblicima umjetnosti…“ iako se autor od njih upravo želi odmaknuti.
U predstavi su igrali: Neus Canalias Avila, Tabea Wittulsky, Isaac Espinosa Hidrobo, Josip Pino Ivančić, Vladimir Butković, Maja Tuka, Ivana-Nataša Turković, Martina Benić, Rocco Bertuzzi, Daria Krepkova, Anika Ghiraldo i Nika Januš. Voditelj tehnike bio je Marko Bolković, a tehničari Petra Pletikos, Zoran Licul, Nadan Isanović i Marko Vrhar.
Prvo zbivanje ovogodišnjeg PUF‑a održano je ispred pulskog zavoda za zapošljavanje gdje je otvorena izložba fotografija “40 godina poslije prvog skandaloznog performansa u Puli” Josipa Pina Ivančića.
Tekst Ivana VOJNIĆ VRATARIĆ
Fotografije arhiva PUF‑a/Marko HAJDAROVIĆ