“Tajne veze: slušanja, osluškivanja” – Đorđe Matić gostovao u Gradskoj knjižnici Umag
Ovogodišnji Mjesec hrvatske knjige koji se tradicionalno održava u periodu od 15. listopada do 15. studenog posvećen je glazbi, a moto ove manifestacije je „U ritmu čitanja“. Bogati program u Gradskoj knjižnici Umag započeo je 10. listopada gostovanjem pjesnika i esejista Đorđa Matića i predstavljanjem njegove zbirke eseja o popularnoj glazbi “Tajne veze: slušanja, osluškivanja” u izdanju nakladniče kuće Sandorf u kojoj autor istražuje kulturno-historijske ostatke “muzičke kulture jedne države koja više ne postoji”, kultne figure jugoslavenskog popa i rocka, kao što su Džoni Štulić, Goran Bregović, Bora Čorba, Oliver, Gibonni, Arsen Dedić i mnogi drugi.
Prisutne je na početku ove književno-glazbene večeri pozdravio ravnatelj Neven Ušumović, napomenuvši kako je glazba važna stvar u životu svih nas te kako svaka generacija ima neki svoj kult glazbe. Posebnost umaške knjižnice je da posjeduje vrlo bogat fundus s gotovo 2.000 CD naslova i koja pokriva sve žanrove od klasične glazbe preko rocka, jazza i ostalih te široki raspon umjetnika od Johana Sebastiana Bacha preko Milesa Daviesa do Amire Medunjanin i Vojka Vrućine kao brojne knjige vezane uz glazbu. Pozvao je korisnike da se kod knjižničara raspitaju i o glazbenom odjelu, te podsjetio umirovljenike i nezaposlene da se u ovom mjesecu besplatno učlane u knjižnicu.
Predstavljajući Đorđa Matića, ravnatelj je istakao da je on ne samo izvanredan pjesnik, esejist, pisac nego ujedno i glazbenik. Ušumović je za knjigu “Tajne veze” naglasio da je bitno da ta zbirka pokazuje koliko Matić s jednim pjesničkim nadahnućem prilazi ovoj vrlo složenoj sociološko-kulturološkoj temi. “U književnom programu i programu u školskim knjižnicama vrlo malo se bavi esejima kao književnim oblikom, a upravo ova knjiga nam ukazuje što esej sve može, te koliko je esej ne samo nefikcionalna literatura nego da jednako tako može imati posebnu estetsku vrijednost. Eseji Đorđa Matića imaju u svojoj strukturi nevjerojatne karakteristike kompozicije, oni kroz svoju strukturu provlače ono što je pisano u njima”, naglašava Ušumović.
Povjesničar Gaetano Benčić usredotočio se na dva načina na koja možemo čitati ovu knjigu: prvi je metoda, a drugi povjerenje, ističući da nas “Tajne veze” pozivaju da uočavamo fenomene oko nas te da kopamo dublje kako bi potražili istinu, ako ona postoji. Metoda, jer ponekad moramo naučiti razbiti postojeće obrasce koji su često nametnuti, a povjerenje, jer on vjeruje da Matić još uvijek ima povjerenja u riječi, unatoč činjenici da smo u razdoblju pretjerane produkcije kada površnost generira pristupačnost informacijama kao nikad prije. Zaključio je s nadom da će ova knjiga uskoro biti prevedena na engleski i talijanski jezik.
“Glazba mi je značila sve, a imao sam sreću da sam živio u možda zadnjem periodu, onom ranih osamdesetih, kada je glazba zadovoljavala i estetski i socijalni i kulturni moment u sebi”, kaže Đorđe Matić istaknuvši da je glazba tada bila nenametnuta, slobodna stvar koja je dolazila iz jednog čistog kontakta, iz ljubavi, bez lažnih vrijednosti i bez presije “odozgo”.
Književno-glazbenu večer upotpunili su prikazani ulomci iz video spotova Bijelog dugmeta, Azre, Riblje čorbe, Milesa Davisa, Discipline kičme, Aznavoura, Sergia Endriga, Arsena Dedića.
Urednik knjige Darko Milošić između ostaloga je zapisao: “Zbirka eseja “Tajne veze”, s podnaslovom “Slušanja, osluškivanja”, posve je iznimna u svom pristupu glazbi. Đorđe Matić pažljivo sluša i osluškuje, dubinski sondira, pomno čita i proniče – neupitno uspješno – u tajne veze i značenja koja će mnogom površnom slušatelju-konzumentu naprosto promaknuti, a onima koji mu se pridruže u (re)interpretiranju ne samo glazbe, otvorit će neke nove vizure i navesti ga na neka svježa tumačenja i glazbe koju je slušao i sluša, i sredine u kojoj je živio i živi.”
Đorđe Matić (Zagreb, 1970.), pjesnik i esejist. Završio studij engleske i talijanske književnosti na sveučilištu u Amsterdamu. Objavljivao u brojnim medijima s područja bivše Jugoslavije i Nizozemske. Stalni je suradnik tjednika Vreme i časopisa Prosvjeta. S producentom Dragim Šestićem surađivao na mnogobrojnim albumima world i etno muzike.
Objavio je sljedeće knjige: “Lingua franca” (2013.); “Tajni život pjesama” (2014.), “Tajne veze” (2017.) i “Historija i savremenici” (2017.). S Merimom Ključo napisao je (trojezični) glazbeni priručnik “Eastern European Folk Tunes” (2009.). Urednik je i koautor “Leksikona YU mitologije” (2004.). Godine 2016. objavljena mu je zbirka poezije na nizozemskom: “Haarlem Nocturne”.
Član je Hrvatskog društva pisaca. Živi u Hillegomu, Nizozemska.
Tekst Marko ŠORGO i Lidija KUHAR
Fotografije Lidija KUHAR