Predstavljanje online priručnika „Intervencije umjetnika u javnom prostoru“ na pulskom sveučilištu
Predstavljanje online priručnika „Intervencije umjetnika u javnom prostoru – prošlost i sadašnjost, mogućnost razvoja gradova“ koji je nastao u sklopu istraživačko-zagovaračkog programa Hrvatskog udruženja interdisciplinarnih umjetnika bit će održano u srijedu, 27. studenog s početkom u 12 sati na Fakultetu ekonomije i turizma dr. Mijo Mirković, dvorana Stanica 51. Istraživačko zagovarački program HUiU‑a u 2019. godini financiraju Zaklada Kultura nova u sklopu razvojnog projekta IN DIS ART te Ministarstvo kulture Republike Hrvatske kroz projekt razvoja publike IN DIS PUBLIC.
Od 2019. godine HUiU posebnu pozornost posvećuje razvoju, provedbi i promociji Istraživačko-zagovaračkog programa. Konkretno u 2019. godini Istraživačko-zagovarački program se temelji na osmišljavanju i provedbi istraživačko-zagovaračkih aktivnosti kojima je cilj definirati mogućnosti povratka izvornih umjetničkih djela u javne i privatne prostore u Republici Hrvatskoj. Naime, za vrijeme bivše Jugoslavije, točnije 60.-ih, 70.-ih i 80.-ih godina proteklog stoljeća, bila je normalna praksa da javne prostore (hotele, knjižnice, banke i sl.) krase izvorna umjetnička djela domaćih i inozemnih umjetnika. Osim što su tada javni i privatni prostori bili lišeni današnjeg neukusa u uređenju interijera (tiskane replike umjetnika, jeftini posteri i slike kupljeni u masovnim trgovačkim centrima i sl.), bili su i svojevrsne galerije i platforme za promociju umjetnika.
Stoga je HUiU u suradnji s izv. prof. dr. sc. Kristinom Afrić Ratikovac te studentima prve godine diplomskog studija Fakulteta ekonomije i turizma dr. Mijo Mirković iz Pule, smjer Turizam i razvoj, proveo istraživanje o javnim i privatnim prostorima Pule u kojima su nekada bili izloženi umjetnički radovi hrvatskih i inozemnih umjetnika. Zadatak studenata je bio posjetiti unaprijed detektirane javne i privatne prostore te istražiti povijest nastanka pojedinog umjetničkog djela, definirati autora ili skupinu autora, fotografirati umjetničko djelo, odnosno ocijeniti sadašnje stanje, očuvanost i ulogu umjetničkog djela u prostoru. U istraživanju je sudjelovao 23 studenta/ice koji su obišli brojne javne i privatne prostore u gradu Puli te gradske parkove i javne površine. Tijekom istraživanja studenti su detektirali više od 50 različitih umjetničkih djela, odnosno skulptura, mozaika, slika, tapiserija, spomenika, grafika, crteža i murala, ali i uporabnih predmeta koji imaju umjetničku vrijednost, primjerice lusteri, fotelje, stolice, klupe, šankovi, stubišta i sl.
Prema prikupljenim informacijama, umjetnička djela nastajala su u razdoblju od 60-ih godina 20. stoljeća do sredine 2018. godine, a u njihovom nastajanju sudjelovalo je više od 30 umjetnika iz Italije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine i Makedonije. Što se tiče očuvanosti pojedinih umjetničkih djela, ista su vrlo dobro očuvana, posebice ona koje se nalaze u zatvorenim prostorima, dok su spomenici i skulpture koje se nalaze na javnim površinama i parkovima često devastirani, ali i nedovoljno i neadekvatno održavani. Tijekom istraživanja najveći problem s kojim su se studenti susretali bio je detektiranje autora pojedinih djela, budući da na većini nije istaknut ni potpis ni godina nastajanja. Problem im je bio shvatiti i kontekst njihovog postavljanja u određeni javni prostor, a odgovor na to pitanje nisu im mogle dati ni javne institucije u čijim se prostorima pojedina umjetnička djela nalaze. Bez obzira na navedene probleme, studenti su tijekom ovog istraživanja stekli novi pogled na svoj grad i kulturu življenja u njemu.
Studenti/ice koji su sudjelovali u istraživanju: Martina Antonac, Andrea Delević, Nikolina Jerković, Ela Kilijan, Roberta Cetina, Dajana Kajić, Dea Tepić, Ivana Klasnić, Mara Kadija, Tina Košeto, Rea Kosović, Ivona Radoš, Ivona Mandić, Ivana Bošković, Jelena Lugarov, Dorotea Žambok, Toni Dagostin, Daniel Starčević, Dino Popović, Matej Andrić, Ivana Šipek, Ana Rogina i Petra Korent.
Priredio B. V.