11. festival Arterija u Novigradu: “SPASIMO UGROŽENE VRSTE”

U organizaciji Muzeja Lapidarium iz Novigrada održano je, u razdoblju od 21. do 23. kolovoza, 11. izdanje Međunarodnog festivala vizualnih umjetnosti – Arterija, ove godine posvećenog temi “Spasimo ugrožene vrste”. Prostori Muzeja Lapidarium, Galerije Rigo, atrija i parka Muzeja bili su tako kulise izložbi, scensko-glazbenih performansa te interaktivnih i edukativnih instalacija brojnih umjetnika.

Kustosica Jerica Ziherl kazala je kako sudionici ovogodišnje Arterije primjerima vlastitih radova potvrđuju da je suvremena umjetnost itekako društveno relevantna. “Snagom proizvodnje subjektivnosti i njezinim povlaštenim prenositeljima i djelima, promišljaju o identitetu, podrijetlu, o dubokoj vezi između čovjeka i prirode, čovjeka i znanosti, o bioetičkom konceptu ravnoteže, sklada i neprekidnoga ponovnoga rađanja, no prije svega o autentičnoj ljudskoj egzistenciji kao činu slobode. A ona ne samo da je i danas aktualna već poprima karakter vizije onog što suvremenu umjetnost čini tako istodobno bliskom svakodnevnom životu u globalnim okvirima brige za istinsku zajednicu, ali i imaginarnom činu nadilaženja samoga života u traganju za utopijskim mjestom jednakosti i pravednosti. Svjesni toga da je naša civilizacija uspjela narušiti – a i dalje se korporativno trudi da uništi još više – osnovne vrijednosti prava i jednakosti svih oblika života na našem planetu, ipak i usprkos toj poraznoj zbilji, naši umjetnici, bez obzira na to o kojem je mediju umjetničkoga izražavanja riječ, ustrajno i opetovano dokazuju i sebi i drugima da su mentalni svjetovi drugačijega svijeta ipak mogući, doduše malo drugačiji (raznovrsniji), malo neobičniji, malo sastavljeni jednim boljim redom. Stoga smo u fokus ovogodišnje Arterije postavili koncept matrie za koju je čitav svijet dom, čitav planet Zemlja kao pravo na život svih oblika života temeljenog na civilizacijskom narativu o skladu i ravnoteži te slobodi. I ljudskog i životinjskog i biljnog”, istakla je Ziherl.

Na ulazu u muzejski izložbeni prostor dominira slika Zlatana Verhabovića naziva „Rock Bottom Riser“, naslikana 2014. godine kao jedna iz serije “Prokleta posada”, u tehnici ulje na platnu, dimenzija 170 sa 243 cm i koja prikazuje nasukanu mrtvu ulješuru.

Denis Krašković predstavlja seriju linoreza iz grafičke mape i 26 skulptura, u tehnici bojana epoksidna smola zajedničkog naziva „Kritično ugrožene vrste“, gdje možemo prepoznati brojne morske i kopnene životinjske vrste u nestajanju, o čemu govore i njegovi radovi iz muzejskog fundusa naziva „Nemoj me prekidati“, iz 2004., te „Koza na brodu“, 2015, akril na platnu, dimenzija 190 x 140 cm.

Đanino Božić autor je recentnih radova „Klonirani slonovi s genom mrava“, te „Smeće s mog stola, smeće s mog poda“, a Maša Bajc izlaže tri fotografije naziva „Vepar“, „Dim“ i „Jelen“. Iz muzejskog fundusa predstavljeni su fotografi Luko Piplica s tri fotografije u boji, dimenzija 20 x 40 cm, naziva „Užasi zavičaja“, Pero Dabac s fotografijom iz serije posvećene zagrebačkim grafitima iz 2001. godine, dimenzija 27,7 x 49,4 cm, Dalibor Martinis s dvije crno-bijele  fotografije iz 2003. godine iz serije „100 postaja“. „Obraćam vam se kao čovjek čovjeku“ koja pokazuje prazne, porušene kućice na autobusnim postajama u Istri, te Anđelo Božac s crno-bijelom fotografijom 80 x 97 cm naziva „Naomi“ iz 1999. godine iz serije posvećene motivima transseksualaca.

Petra Mrša snimila je video rad „Tako je mirno, nigdje žive duše“ boraveći tijekom 2018. godine na rezidenciji AiR Kuberton, a dvojac Markus Hanakam & Roswitha Schüller predstavlja seriju Instagram efekata OIKOS nastalu ove godine.

Filip Borelli autor je interaktivne kinetičke skulpture naziva „Nevidljiva ljepota“ koja je predstavljena u atriju Muzeja te izazvala veliku pažnju, posebno najmlađih posjetitelja. Glavna komponenta je pokretan, opipljiv i prilagodljiv 3D objekt. Model je konstruiran od fluorescentnih niti različitih dužina postavljenih na rotirajući propeler. Uz pratnju autorske ambijentalne glazbe, skulptura se ljudskim dodirom pokreće i mijenja imitirajući interakciju prirodnih sila.

Veliku pozornost izazvale su i dvije interaktivne instalacije čiji je autor mladi umjetnik Vitar Drinković. U galeriji Rigo predstavio je rad nastao 2017. godine naziva „Konduktivnost percepcije“, te demonstrirao posjetiteljima kako naše tijelo reagira na naše okružje, misli i komunikaciju. Zakačivši remen sa senzorom i 3D printanu kvačicu za prst uređaj je, prateći tjelesne i psihološke procese i stanja, mijenjao boju svjetlosti na zidu galerije.

Instalacija „Biljno sljepilo“, nastala 2018. godine, predstavljena u prostoru muzeja, na sličan način pokušava kroz interakciju stvoriti veću svijest i senzibilitet za biljni svijet. Na listovima fikusa pričvršćene su medicinske elektrode te se ljudskim dodirom akrtiviraju promjene boja svjetlosti neonske lampe.

Brojnu publiku u parku Muzeja Lapidarium oduševio je glazbeno-scenski nastup „Car je gol u Cittanovi: Jože Veli je liber bil“, autora scenarija i tekstova za songove Stanislava Habjana, koji dočarava nepoznate detalje iz života Velog Jože prije i poslije njegova nestanka, a ostali sudionici su Mary May, pjevačica, skladateljica i psihologinja Marija Butirić, Ante Perković, gitarist i skladatelj i arheolog, te etnolog i rizničar melodija, slikar, kritičar, kustos, glazbenik, a sada i Veli Jože, Marko Golub. Festival je završio multi-instrumentalanim, elektro-akustičnim koncertnim performansom Equilibrium 0.2 porečkog bubnjara, skladatelja i programera Alexa Brajkovića.

Program je ostvaren sredstvima Grada Novigrada – Cittanova, Ministarstva kulture Republike Hrvatske i Zaklade Kultura nova / Mi+ platforma.

Tekst i fotografije Lidija KUHAR

Leave a Reply


6 − 2 =

KULTURISTRA – Webpage of the Department of Culture of the Region of Istria


Kulturistra.hr is a website project that was startedby the Region of Istria and Metamedij Association with the goal to develop the cultural information services in the Region of Istria.
The project wants to offer information about recent events, as well as give access to different data bases, which will contain information about all the people involved in the Istrian cultural scene, cultural events, international contests, and potential international partners. This project aims to improve the communication on the vertical and horizontal level, which means between cultural institutions of the Region of Istria, between institutions and artists, and between the cultural institutions, artists, and the public.

CONTACT US

captcha

Copyright © kulturistra.hr 2021 | Impressum