Kino Katarina: „Žene u i izvan tradicije“ u Vodnjanu
Kino Katarina u Vodnjan donosi “special edition” program u suradnji s Apotekom – prostorom za suvremenu umjetnost i Festivalom kratkog filma u Ljubljani (FEKK), u srijedu, 16. rujna s početkom u 20 sati.
“Žene u i izvan tradicije” program je koji su selektorice Nadja Šičarov i Antonija Todić 2019. godine pripremile za slavljeničko, peto izdanje Festivala kratkog filma u Ljubljani (FEKK). Selektorice naglasak stavljaju na avangardne politike rodne ravnopravnosti SFRJ‑a, a posvetile su ga ženama u socijalizmu i manje poznatim slovenskim filmašicama.
“Svojim progresivnim mjerama, socijalistička Jugoslavija težila je osloboditi ženu tradicionalnih uloga, počevši od prava glasa, potičući obrazovanje, ali ponajviše paketom progresivnih zakona o pobačaju, rastavi, porodiljnom dopustu i širokom mrežom javnih institucija. Unatoč planiranoj emancipaciji unutar privatne sfere, stereotipi nisu nestali.
„Iako je žena u socijalizmu prvenstveno bila radnica, a potom majka, radnicama dostupni poslovni i dalje su se većinom svodili na primarno “ženska” zanimanja, a nije iščezla ni rodna podjela rada u privatnoj sferi odnosno teret kućanskog, reproduktivnog rada. Odabrani filmovi odražavaju spomenutu ambivalenciju te ere – slave jednakost i ravnopravnost socijalističke žene ali istovremeno reproduciraju i danas prepoznatljive načine reprezentacije.
„Selektirani dokumentarni, igrani i eksperimentalni filmovi odaju počast ženskom radu u prošlosti i sadašnjosti: radu poput seksualnog rada, koji se nije uklapao u dominantne predodžbe mogućih zanimanja. Istovremeno, otvaraju i raspravu o tome što definira žene i muškarce i kakve međusobne odnose mogu stvarati.
„Konačno, popis autora selektiranih filmova dokazuje da potpuna emancipacija na svim poljima nije (bila) uistinu ostvarena. Svi autori su muškarci. I zato je ovaj program posveta svim filmašicama i suradnicama koje su doprinijele njegovom stvaranju: montažerki Darinki Perišin, seksualnoj radnici i glumici Slavici Smolek, snimateljici Veki Kokalj, glumici Zdenki Bevc i svima onima izostavljenima sa filmskih špica i u filmskim podatkovnim bazama. Slava im!“, pišu Nadja Šičarov i Antonija Todić u katalogu FEKK‑a
Program filmskih projekcija na otvorenom (50′):
Bizoviške perice (SFRJ) 9′, 1959, dokumentarni
scenarist i redatelj Jože Bevc
snimatelj Žare Tušar
produkcija Viba film Ljubljana
Reportaža o selu Bizovik nedaleko Ljubljane, gdje žene peru rublje za gradsko stanovništvo.
Sprehod (SFRJ) 11′, 1961, dokumentarni
redatelj Ernest Adamič
snimatelj Mile de Gleria
scenaristi Ernest Adamič, Tit Vidmar
producent Viba film Ljubljana
Ironični prikaz dana u životu jugoslavenske radnice – njenog preopterećenog rasporeda i svakodnevnih problema.
- “Građu čuva: Slovenski filmski arhiv pri Arhivu Republike Slovenije, SI AS 1086 Filmska zbirka
Slavica exception (SFRJ) 12′, 1971
redatelj Mako Sajko, 12′, 1971
snimatelj Janez Kališnik
montažerka Darinka Peršin
producent Viba film
Portret profesionalne striptizete, koja motivaciju pronalazi u brzoj zaradi.
Moški (SFRJ) 9′, 1964, igrani film
scenarist i redatelj Dušan Povh
snimateljica Veka Kokalj
producent Viba film
Slika tipičnog suvremenog muškarca dočarana putem ženskog trača. Žene znaju kakav je on, znaju sve njegove mane, a ipak ne mogu bez njega.
- “Građu čuva: Slovenski filmski arhiv pri Arhivu Republike Slovenije, SI AS 1086 Filmska zbirka
Promiskuiteta (SFRJ) 7′, 1973, dokumentarni
redatelj Mako Sajko
snimatelj Anton Robinik
montažerka Darinka Peršin
produkcija Viba film
Mnogo je razloga za usamljenost modernog čovjeka, a jedna je od njihovih posljedica nemogućnost iskustva intenzivnih ljubavnih osjećaja koji bi omogućili trajniju vezu s jednim partnerom. Učestala promjena partnera emocionalno osiromašuje ljude i ostavlja posljedice.
* filmovi će se prikazivati s titlovima na engleskom jeziku
Selektorice:
Nadja Šičarov magistrirala je na Sveučilištu u Amsterdamu u podučju očuvanja i prezentacije pokretnih slika s tezom “Eksperimentalna restauracija: problem patine i lakune u restauraciji eksperimentalnih filmova”. Svoj interes prema očuvanju eksperimentalne i amaterske kinematografije dalje je razvijala kroz rad u Slovenskoj kinoteci (Ljubljana) gdje je vodila kolekciju kućnih videa. Od 2019. Radi kao digitalna restoraterka u Austrijskom filmskom muzeju, radeći ponajviše s umjetničkim filmom.
Antonija Todić, istraživačica, prevoditeljica i urednica. Diplomirala je engleski jezik i sociologiju (BA, 2014.) i sociologiju kulture (MA, 2017.) na Filozofskom fakultetu u Ljubljani. Od 2016. godine radila je kao urednica jedinog feminističkog radijskog programa u Sloveniji pod nazivom Sektor Ž na Radio Študentu. Nekoliko godina je radila u Slovenskoj kinoteci kao voditeljica edukativnih programa. 2019. prevela je monografiju Sare R. Farris In the Name of Women’s Rights (Ljubljana: Sophia). Od 2020. radi kao mlada istraživačica na Institutu za narodnostna pitanja u Ljubljani i istovremeno upisuje doktorski studij sociologije kulture, u okviru kojeg će se baviti reproduktivnim radom migrantica u Sloveniji.
Program su u suradnji realizirali: Kino Katarina, Apoteka – prostor za suvremenu umjetnost, Kino umjetnika, Cinemaniac > misliti film, FEKK. Zahvale: Slovenski filmski center, Slovenski filmski arhiv pri Arhivu Republike Slovenije, Festival kratkega filma Ljubljana FEKK, Marko Turkuš, Matevž Jerman, Grad Vodnjan, Sub pokret, Jinxie Grooves, Tedi Korodi, Caffe bar Piazza, Eric Ušić, Daria, Teo i Marino Morosin. Dizajn: nakonjusmo.net (Oleg Morović). Financijska podrška: Hrvatski audiovizualni centar (HAVC).
Priredio B. V.