Razgovor: Ivanka Mazurkijević i Damir Martinović Mrle
„Djeca su filter koji ti potvrđuje jesi li iskren u tome što radiš“
• Ivanka Mazurkijević i Damir Martinović Mrle već čitavo desetljeće dijele život a vrlo često i posao. Oboje su članovi izuzetno uspješnih bendova, Ivanka Stampeda a Mrle LET3, oboje su tijekom godina nanizali nagrade i priznanja, a zajedno rade glazbu za kazalište, izdaju CD albume, prošle godine „Sailor“ i „Kišne razdragance“ predstavljene na nedavno održanom Festivalu dječje knjige Monte Librić u Puli. CD i slikovnicu „Kišni razdraganci“, predstavili su na Libriću najboljom mogućom promocijom – koncertom za djecu. Izvedba je s razlogom oduševila mališane jer su se na koncertu dobro rasplesali uz koreografiju koju je vodila Ivanka, škakljali, otkrivali tajne, igrali balonom i upoznali čupave i okrugle „Kišne razdragance“. Ivanka ističe kako je super to što ih je prepoznalo Ministarstvo te su za knjižnice otkupili knjigu, pa se do nje i CD‑a može vrlo lako doći. Uz to, na YouTubeu se mogu pogledati i dva spota, snimana za pjesmu „Teška slova“ i „Kap“.
Kišni razdraganci
„Radeći na tim pjesmama vodili smo se idejom da to bude fora svima, i djeci i roditeljima“, rekla je Ivanka. Ispričala je kako je sintagma Kišni razdraganci, Mrletova. „To je njegova stara punk pjesma još iz Termita. Naime, on je iz svoje sobe vidio kiše i sjetio se da su te kapi kiše poput malih bića“, ispričala je dodavši da je taj izraz star 20 – 30 godina. Za Mrleta oblak Kišnog razdraganca može sprati sve nepotrebne naslage koje čovjek skuplja tijekom života te ga on, kako kaže, nosi pod pazuhom i po potrebi pusti da učini svoje.
Prošle godine su s Jelenom Ilić iz riječkog Festivala Tobogan koji se tijekom ljeta organizira za djecu, radili radionicu i tu je nastala ideja da se Kišni razdraganci pretoče na CD. „Naime, kako mi radimo dosta kazališnih, dječjih predstava i soundtracka pa smo stalno s djecom, tako se skupilo nekih pjesama“, veli Ivanka.
Dodaje kako su razmišljali što će raditi godinu poslije, a Urban je imao koncert s riječkim zborom Kap, na koji su ih pozvali. Tada je izašla „Alisa u zemlji čudesa“, kao predstava u ZKM‑u, a Ivanka je imala par dječjih pjesama, među kojima „Njama njama“ iz istoimene emisije na HTV‑u. „Mrle, koji je za razliku od mene uvijek megaloman, rekao je da nećemo stati na tome već da bi trebali izdat CD“, kaže nam Ivanka.
Tada su s Lanom Letović Perčin, dizajnericom s kojom su prijatelji, dogovorili suradnju te je ona osmislila slikovnicu i nacrtala Kišne razdragance, uz koju su dodali i naljepnice.
„Ja sam pisala tekstove pjesama a naša devetogodišnja kćer Eva je napisala pjesmu „Balon“, izmislila je „Čiću miću“ i na CD‑u otpjevala pjesmu „Tajna““, kaže Ivanka koja je uoči pisanja pjesama nekoliko mjeseci razgovarala s djecom ne bi li doznala koje ih teme najviše zanimaju. Potom je saznala da su to ljubav, škola, piknik, prijateljstvo, tajne, hrana… Na te je teme napisala pjesme, ali i osmislila koreografiju koju su klinci na koncertu u Puli spremno pratili.
Ivanka veli da je godinama radila kao voditeljica dječjeg programa „Dizalica“ i „Njama njama“ te joj je rad s djecom lak i zabavan.
„Sa Senkom Bulić bila sam programska voditeljica kluba 100 i ona mi je otvorila ta vrata kazališta, dala mi je da radim prvu samostalnu predstavu s Ninom Violić i njenom tada malom kćerkicom, „Ružičasta haljina“, a Ana Savić – Gecan me uzela kao crtančicu, tako da sam debelo stalno jednom nogom u tom svijetu animiranja djece“, napominje Ivanka.
Poslije tog „Tobogana“ i nastupa sa zborom Kap nismo se nadali tolikom uspjehu. „Čak nam je i Massimo bio gost na gitari, sva ekipa Leta 3 bila je s nama, nema tko nam se nije pridružio i onda je na kraju stvarno ispalo odlično – prva edicija knjige izdana prošlo ljeto vrlo brzo bila je rasprodana, prodano je svih 2.000 komada te smo sada tiskali još toliko“, ističe Ivanka.
Priznaje da je nakon dugo godina nekomercijalnosti, lijepo biti „malo komercijalan“ i to s najboljom publikom na svijetu, djecom. „Oni su jedna od najzahtjevnije publike, no oni nemaju taj nekakav prefiks koji odrasli imaju jer nas znaju od prije, pa imaju nekakvu sliku koju o nama, stave te u neku ladicu i onda te iz te ladice ne žele uopće izvaditi. To kod djece nema i to mi je super, a djeca su filter koji ti potvrđuje danas i sad jesi li iskren u tome što radiš, jesi li dobar i to je to. I onda je to za mene uvijek veliki izazov“, priznaje Ivanka.
Gostovanje na Monte Libriću im je, kažu, hrana za dušu. „Super nam je bilo, bilo smo na zraku, ljeto treba iskoristiti da djeca bar nešto dožive jer ako zima bude kakvu najavljuju, bit će nam opet svima jako teško, posebno djeci“, smatra Ivanka.
„Djeca su bila sama u tim stanovima, a koliko god se mi roditelji trudili, svi smo za to vrijeme lockdowna podivljali“, veli i dodaje kako je užasno bitna ta socijalna interakcija i ta doza umjetnost koja je, ističe, hrana važnija od brašna i kvasca, toalet papira koje su ljudi kupovali. „Nadam se da nam ovaj virus više neće braniti bar minimum socijalnog kontakta“, naglašava.
Rad i život u doba Korone
„Ovaj koncert nam je bio hrana i ovo ćemo dugo emocionalno živjeti. Pula je super, meni je uvijek draga. Mada mi često kažu da su Puljani suzdržana publika, ja nemam takav dojam, a mnogo sam tu nastupala. Sa Stampedom sam baš puno u Puli svirala, često u Circolu za vrijeme Festivala i uvijek je to bio pravi cabaret“, ističe Ivanka.
I Ivanka i Mrle bave se umjetnošću i od toga žive te im je egzistencija je doista neizvjesna. „Mnogo tih grana umjetnosti kojom se mi bavimo – kazalište, film, glazba, televizija, sve je obustavljeno. Sve je smanjeno, posebice koncerti“, veli Ivanka. Mrle dodaje kako je Let 3 ljeti svirao barem dva koncerta svaki vikend, no sada toga nema. Upravo je Pula bila ta gdje su, u dvorištu Rojca, nakon punih šest mjeseci pauze, nastupali pred publikom. „Bilo je odlično, iako je tada dozvoljeno svega 150 ljudi, a ubrzo nakon je taj broj povećan na 500“, kaže Mrle. Oboma je ta financijska, ali i emocionalna promjena velika: „Taj kontakt s publikom koji jako volimo, strašno nam nedostaje“, govore.
Ali takve su okolnosti, kažu, oni su ih takvima prihvatili i unatoč lockdownu napravili dva video spota. Jedan je za pjesmu „Seagull“ koju izvode pod imenom MrLee i IvaneSky, u kojem glumi njihova kći Eva a na kojem je radio njihov prijatelj Romano Grozić, fotograf iz Milana. „Ne bi do njega mogli doći da Mrle nije išao s njim u školu i da se on u tom lockdownu nije dosađivao. Tako da smo mi od te izolacije imali i koristi, njega si inače nikad ne bi mogli ekonomski priuštiti“, napominje Ivanka. I idući njihov spot, za stvar „A good actor“ isto je nastao s vrhunskom ekipom koju ne bi mogli dobiti da nije karantene, a rađen je u produkciji agencije Wedding2book.
„Imali smo online koncert „Kišnih razdaraganaca“, no to nije isto. Mrle skoro svaki dan ima neka javljanja, imao je tog Čupača, videa na kojima vježba. On je strašno kreativan i on je veliki motor za mene, u deset godina otkako smo zajedno, radila sam s njim šest albuma. Zabavno je to, iako ja nisam radioaktivna kao on, pa ja od toga imam koristi, ali s druge strane ima i on od mene, bar tako kaže“, veli Ivanka.
Daljnji planovi
„Jako nas plaše s tom jeseni što nije dobro i blokiraju naš rad. Jasno nam je da ekonomski ne može biti dobro jer nismo nastupali“, veli Ivanka no smatra da je sad vrijeme za međusobno razumijevanje i pomaganje, no ono što vidi jest da su ljudi „sebični hrčci“. „Dosta je tu nerazumijevanja, posebice prema umjetnicima, bila je ta neka hajka nad nama, baš ružno“, razočarano govori te ističe kako je umjetnost ta koja svima treba, posebno u teškim vremenima. „Normalno da sad trebamo smišljati novu matricu, način rada i zarade. No ja se oduvijek borim sa svojom nekomercijalnošću i ja sam živjela s 20 kuna u džepu, pa znam da ću se nekako snaći. Isto tako znam da nije lako čovjeku koji je uspio, zaradio, našao neki recept za uspjeh i zaradu, onda u dva mjeseca lockdowna izgubio sve“, kaže Ivanka.
Kreativan dvojac bavi se mnogim granama umjetnosti, a oboje su radili glazbu za kazališnog redatelja Paola Magellia. „Od svega čime se bavim najviše volim kazalište, jako volim predstave. To je nekako najljepši proces, tu mi se sav sukus dogodi, ja sam samo mali kotačić u odnosu na cijelo vozilo i onda kad to vozilo poleti, to mi je predivno“, kaže i dodaje da je tu sve međusobno povezano – od dramaturga, teksta, rasvjete, scenografije, glumca i njegove energije, zajedničkog refleksa između njih, glazbenog trenutka… „Onda se na premijeri dogodi ta neka eksplozija i puno je tu faktora koji utječu na uspjeh predstave. Bitno je gdje se ona prikazuje, razumijevanje djela, trenutna ekonomska, društvena i politička situacija…“, pripovijeda.
„Primjerice, Paolo Magelli iako avangardan, ima hit predstave što je rijetkost za taj kazališni stil, meni je to mrak“, dodaje Ivanka te zaključuje: „Na drugom mjestu mi je rad s djecom, ja to jako volim, oni me baš ožive“.
Ovaj kreativan dvojac ne pauzira ni na kratko, unatoč epidemiološkoj situaciji. U planu im je rad na „Kišnim razdragancima 2“, rade nove stvari unutar projekta Mister Lee i Ivanesky, rade na predstavama… „Postoji mogućnost da će se neke predstave ipak igrati, imamo nekih svirkica, to je sve Covid stidljivo, ali ih imamo“, zaključuju Ivanka i Mrle na kraju.
Razgovarala Paola ALBERTINI
Fotografije P. ALBERTINI i arhiva Monte Librića