Lea Popinjač izlaže u MMC galeriji Grada Umaga
Izloženi su radovi iz ciklusa Koža
U MMC galeriji Grada Umaga, u petak, 6. kolovoza, predstavljeni su recentni radovi zagrebačke umjetnice Lee Popinjač iz ciklusa Koža. Riječ je o slikama-reljefima, slikama-objektima i instalacijama (materijal: papir, tehnika: akvarel) koje na temu „kože“ (projekt „Starenje“) autorica razvija još od 2016. godine, a u ovoj izložbi predstavit će poglavito najnovije radove nastale tijekom 2021. godine.

U prisustvu autorice, izložbu su otvorile kustosica Višnja Slavica Gabout i Viša stručna suradnica za kulturna događanja i manifestacije iz Ustanove Festum prof. Sanja Benčić koja je, pozdravivši prisutne, predstavila umjetnicu kroz nekoliko crtica iz njenog životopisa. Doznali smo tako da je Lea Popinjač magistra edukacije likovne kulture, rođena 1981. u Zagrebu, u kojem i sada živi i radi. Godine 2003. diplomirala je na zagrebačkom Tekstilno-tehnološkom fakultetu, zatim 2012. godine na ALU, nastavnički odjel, u klasi prof. Zlatana Vrkljana. Radila je kao profesorica likovne umjetnosti, a od 2020. godine stalno je zaposlena na TTF‑u, trenutno u umjetničko-nastavnom zvanju docentice. Kontinuirano slika i izlaže na samostalnim i skupnim izložbama, sudjeluje na umjetničkim rezidencijama i likovnim simpozijima u zemlji i inozemstvu te osmišljava i vodi likovne radionice. Godine 2016. boravila je na dvomjesečnoj rezidenciji u Cite Internationale des Arts u Parizu (Francuska). Članica je HDLU‑a i Tekstilne sekcije ULUPUH‑a, a zajedno s Martom Živičnjak i Irenom Topić članica umjetničke grupe EDU GRUPA. Dobitnica je likovne nagrade 5. bijenala slikarstva „Ivana Vraneković – Vladimir Dodig Trokut, umjetnici umjetniku”.

Kustosica projekta i autorica predgovora kataloga izložbe, povjesničarka umjetnosti i likovna kritičarka, Višnja Slavica Gabout kazala je da je ovim projektom i radovima Lee Popinjač bila oduševljena čim ih je, prije nekoliko godina, prvi put vidjela te se odmah složila da bi bilo sjajno nastaviti raditi u tom smjeru. Umjetnica je ovu koncepciju stvarala još dok je bila na rezidenciji u Parizu, pa su tamo neki radovi već bili izloženi. To je tzv “work-in-progress” jer je ideju razvijala, godinama joj se vraćala i stalno s tim eksperimentirala. „Kad smo došli do toga da bi se ovaj ciklus mogao zvati Koža, zvučalo mi je to strašno inspirativno, jer to može biti spoj i sinergija nekoliko različitih medija. Dvodimenzionalne ravne plohe papira, autorica transformira u trodimenzionalne reljefe, stvarajući dinamičnu igru ispupčenoga i udubljenoga, linearnoga i prostornoga, zaobljenoga i ravnoga, postižući u radovima pročišćenost, prozračnosti i jednostavnosti. Dobivši teksture i strukture, umjetnica povezuje i tekstil, jer je to na neki način tkanje, odnosno utkala je u te svoje radove i ono što je tekstilno i ono što je slikarsko-grafičko i ono što je kiparsko, te miješajući medije dobila nešto izrazito izazovno.” istaknula je kustosica.

“Koža, oko koje se danas vrti cijela industrija, naš je najveći organ koji u prosjeku obuhvaća oko dva kvadrata površine, a tanka je po prilici oko dva milimetra, i koliko god se mi trudili svim tim pomadama i kremama da je održimo i koliko god u nju ulagali, mi ipak starimo, jer koža je naravno podložna starenju. Posebno se to odnosi na kožu lica, na kojoj nastaju bore, i te su bore, koliko god se to nekome svidjelo ili ne, odraz ne samo vanjskih elemenata koji na nju utječu, nego i onih unutarnjih. Dakle, koža i te bore u koži su na neki način pejzaž unutarnjeg života autora odnosno nositelja te kože. I ako netko nastoji sakriti svoj unutarnji pejzaž i duhovnost. ne može to raditi dugo i beskrajno jer koža odražava ono što je u nama. U ovome ciklusu Lee Popinjač taj proces starenja možda nas neće prestrašiti, nego će nas vjerojatno zadiviti, uvest će nas u nekakav umjetnički dio, jer ona prilazi temi kože s nekoliko strana. Kožu ne opisuje, nego u njoj nalazi poticaj da ju likovno istražuje, njege strukture, teksture, i da onda u svemu tome da sebe i da kroz ovakvu temu prezentira svoj način izražavanja. Krenuvši od potpuno jednostavnih stvari, dvodimenzionalnog papira i akvarelne boje, na kraju je dobila beskonačno bogatstvo likovnosti i vizualnog izraza.”, pojasnila je Gabout.

Lea Popinjač o svom projektu kaže: “Vodila me osjetilnost i taktilnost reljefnosti slikarske površine koju sam nastojala oplemeniti i dodatno personalizirati tek neznatnim kolorističkim intervencijama. Reljefnu površinu, „bore i nabore“, dobila sam tako što sam prvo močila papir, zatim ga gužvala formirajući grudu, koju sam potom rastvarala i prostirala na horizontalnu podlogu. Tako položen, još mokar, podatan i ugrubo nabrani papir dodatno sam s pažnjom nabirala prstima, svaki rad različito, kod jednog stvarajući sitne i plitke, kod drugog dublje i krupnije nabore, što je rezultiralo
variranjem u intenzitetima i ritmovima izmjene kontrasta svjetla i sjene površine. Kolorističke intervencije izvodila sam polako i postepeno, slojevitim lazurnim nanosima akvarelne boje. Pri tome sam viškove pigmenata dodatno uklanjala, a nakon što bi se prethodni sloj osušio, ponavljala bih postupak. Malo-pomalo, taloženjem više ili manje transparentnih slojeva, nastajale su kože, starije ili mlađe, svjetlije ili tamnije puti, svaka sa svojom ispričanom i još neispričanom pričom.”
Izložba se može posjetiti do 25. kolovoza.
Tekst i fotografije Lidija KUHAR