Otvoren 27. PUF – Međunarodni kazališni festival
Muke po tijelu
• Plesna predstava „Rođen na pogrešnom mjestu, u pogrešno vrijeme, u pogrešnom tijelu?“ obiluje prekrasnim i dirljivim slikama koje plesači stvaraju uz pomoć par rekvizita, a glavni od njih je veliki plašt koji služi za prikrivanje, igru, odijevanje, a na kraju postaje lanac kojim tijelo biva okovano • Predstava „Oblik praznine“ istražuje statičnost, barijere, plesne direkcije i njihovu zlouporabu te konačno rušenje granica i limitacija – kako prostora tako i slobode tijela izvođača •
• 27. PUF – Međunarodni kazališni festival otvoren je u nedjelju, 12. rujna s plesnom predstavom „Rođen na pogrešnom mjestu, u pogrešno vrijeme, u pogrešnom tijelu?“ Nyanga Zama u Istarskom narodnom kazalištu i nastavljen predstavom „Oblik praznine“ Oriantheatra, u vodospremi pulskog Kaštela.
Plesna predstava „Rođen na pogrešnom mjestu, u pogrešno vrijeme, u pogrešnom tijelu?“ zasnovana je na knjizi “Zam Martino Ebale” istoimenog autora i svojevrsna je molba za poštivanje različitosti i pravo na dostojanstven život. Poznati kamerunski koreograf, plesač i pjevač Zam Ebale inspiraciju je izvukao iz “Mengana”, veličanstvenog rituala pjesme i plesa koji prakticiraju ljudi oboljeli od gube u južnom Kamerunu kako bi nadišli svoju bol, estetike u obliku terapijskog odgovora na svu diskriminaciju koja je prisutna u našim društvima.
Redatelj i koreograf predstave je Zam Ebale kojemu se u izvedbi pridružuju Maria Kelsey, Vanessa Torrekens, Marcia Guido i Uiko Watanabe. Predstava obiluje prekrasnim i dirljivim slikama koje plesači stvaraju uz pomoć par rekvizita, a glavni od njih je veliki plašt koji služi za prikrivanje, igru, odijevanje, a na kraju postaje lanac kojim tijelo biva okovano. Diskriminacija je tijekom plesa prikazana raznim stiliziranim nasilnim pokretima i odnosima među plesačima, no zahvaljujući zamamnoj glazbi i ritmu, pokreti oslobađaju protagoniste pa je unatoč završnoj slici plesača u okovima kroz predstavu moguće uočiti radost oslobođenja i prihvaćanja sebe samih.
Ebale Zam je pjevač, plesač, stilski koreograf i perkusionist koji je rođen i odrastao u Kamerunu. Kao avangardan umjetnik koji pomiče društvene norme zbog njegove smionosti i vizi-je protiv cenzure, 2000. godine odlazi iz Kameruna i seli se u Belgiju. Tamo osniva Nyangazam, neprofitnu organizaciju specijaliziranu za stvaranje, obučavanje i produkciju u plesu, pjevanju i suvremenoj modi inspiriranoj Afrikom.
Koncept predstave „Oblik praznine“ čiju koreografiju i režiju potpisuje Mehdi Farajpour iz družine Oriantheatre temeljen je na jeziku pokreta, a izvođači su Fiona Witherell, Sabina Aličić, Vladimir Butković i Luna Vojnović. Predstava istražuje statičnost, barijere, plesne direkcije i njihovu zlouporabu te konačno rušenje granica i limitacija kako prostora tako i slobode tijela izvođača. Plesački duo Fiona Witherell i Luna Vojnović izvode dirigirane pokrete koji su u početku proizvod slobodne volje sve dok ulogu koreografa ne preuzmu Sabina Aličić i Vladimir Butković koji od plesačica traže nemoguće konstantnim nizanjem direkcija koje zbog brzine i kakofonije one nisu u stanju pratiti. Sukob između Biutković i Aličić pretače se i na njih, a katarza (gotovo orgazmična) nazire se tek na kraju kada barijera od crne ljepljive trake nalik paučini biva uništena. Nakon orgazma dolazi smiraj koji zaustavlja sve izvođače i stavlja ih pred crnu sliku.
Zanimljivost ove izvedbe je i odabir prostora, a to je vodosprema pulskog Kaštela koja trenutno ugošćuje izložbu Roberta Paulette „Luna di piombo“ stoga su koreograf i izvođači našli efikasan način da ju iskoriste kao scenografiju. U predstavi je korišten i atipičan rekvizit – mitraljez iz fundusa Povijesnog i pomorskog muzeja Istre, pa se zbog ta dva elementa može reći da je „Oblik praznine“ svojevrstan site-specific projekt.
Orian – na perzijskom jeziku označava koncept nagosti, koja nije samo povezana s tijelom, već i s čistoćom, time i s istinom. Oriantheatre – je francuska plesno-kazališna družina osnovano 2011. godine pod umjetničkim vodstvom francusko-iranskog koreografa: Mehdija Farajpoura. Struktura tvrtke zamišljena je kao međunarodna mreža umjetnika iz različitih disciplina i umjetničkih profila. Oriantheatre je usmjeren na izgradnju novog koreografskog jezika koji stoji na granici vizualne, digitalne i izvedbene umjetnosti. Oriantheatre vjeruje u iskrenost tijekom svog umjetničkog procesa stvaranja izbjegavajući kazališne trikove u njihovom izvedbenom stilu.
Program PUF‑a nastavlja se u ponedjeljak, 13. rujna u 19.30 sati s predstavom „Crtež Davida Belasa“ autora Davida Belasa u Domu hrvatskih branitelja te s predstavom “Bol ravnice” plesne kompanije LaCerda u 21.15 sati u vodospremi pulskog Kaštela.
Tekst Boris VINCEK
Fotografije Dejan ŠTIFANIĆ iz arhiva 27. PUF‑a